پویش خطبه‌خوانی فاطمیه در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام‌الله‌علیها در بندرعباس

خانم آسیه گلستانی، استاد حوزه و دانشگاه، گفت: خطبه فدکیه سند مستند حقیقت اسلام است و باید به آن اهمیت داد؛ از این رو در چند جلسه با همکاری اساتید به شرح و تفسیر آن خواهیم پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه علمیه خواهران / هرمزگان، خانم آسیه گلستانی، استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم صبحگاه مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام‌الله‌علیها که با حضور اساتید و طلاب این مدرسه برگزار شد، بیان داشت: فدک در صد کیلومتری شمال مدینه واقع شده است، قبل از اسلام عده‌ای از یهودیان به این منطقه مهاجرت می‌کنند این افراد، مال دوست، مادی، اهل علم بودند و اقتصادی فکر می‌کردند به همین دلیل، دژهای محکمی که به آن خیبر گفته می شود، به عنوان یک پناهگاه بنا کردند.

این استاد حوزه اذعان داشت: با صحبت‌هایی که پیغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله با آنها داشتند بنا شد که کاری با مسلمانان و آئین آن‌ها نداشته باشند و زندگی عادی خودشان را ادامه دهند، بعد از مدتی این یهودیان با مشرکین و منافقین مدینه برای جنگ علیه پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، متحد شدند.

وی افزود: پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله که مشاهده کردند این افراد با عهدی که بستند مخالفت می‌کنند به جنگ با آن‌ها رفت که جنگ صورت نگرفت و عده‌ای از این افراد تسلیم شدند و اموال خودشان را به غیر از یک شتر به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و اسلام دادند یکی از آن اموال، فدک بود که به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بخشیدند و چون هنوز جنگی صورت نگرفته بود و آن‌ها خود اموال را به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بخشیدند، تمام فدک و اموال دیگر به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله رسید که ایشان نیز به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هدیه کردند و همه افراد از جمله بزرگان که مخالف بودند نیز دیدند و شنیدند.

خانم گلستانی خاطرنشان کرد: پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله تعدادی مباشر برای آن سرزمین قرار دادند و اجاره آن را دریافت می‌کردند مقداری از هزینه دریافتی به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و مابقی آن را به فقرا می‌دادند، بعد از رحلت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بلافاصله ماجرای سقیفه شروع شد و بزرگان اهل سنت، قد علم کردند و ابوبکر بر منصب حکومت نشست و بلافاصله مباشرها را برداشت و از طرف خود، یکی را قرار داد و هزینه ای که به فقرا می رسید را قطع کرد و بعد از شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به راحتی فدک را در دست خود گرفت.

وی در پاسخ به شبهه‌ای که «حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها فدک را مال خود و فرزندان خود می‌دانست پس ایشان مال دوست بوده است» بیان کرد: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها معصوم بودند و گناه انجام نمی‌دادند، بلکه فکر گناه نیز نمی‌کردند و آن‌ها با گرفتن منصب حکومت، قلب حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را آزردند و در روایت آمده است که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: فاطمه پاره تن من است، کسی او را اذیت کند، مرا اذیت کرده یا کسی او را بیازارد مرا آزرده است و آن‌ها با گرفتن منصب حکومت، قلب حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را آزردند و در واقع حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌خواستند به تاریخ بفهمانند که آن‌ها با خداوند مخالفت کرده‌اند.

این استاد دانشگاه و کارشناس دین در پاسخ به شبهه‌ای که می‌گویند «فدک به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، ارث رسیده و این مسأله با حدیث «نحن معاشر الانبیاء لانورث؛ ما خاندان انبیاء هستیم و بعد از ما اصلا ارثی نمی ماند»، مغایرت دارد و چگونه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها  فدک را ارث بردند» اذعان کرد: در این جا دو بحث وجود دارد، شخص حقیقی و شخص حقوقی؛ در بحث حقوقی یک وظیفه‌ای پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در مقابل امت داشتند ولی در بحث حقیقی رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله وظیفه‌ای در مقابل خانواده خود دارند و به این معنا نیست که پیامبر ارثی نمی‌گذارد، بلکه آن‌ها نیز مثل ما بشر بودند و می‌توانستند از پدران خود ارث ببرند و این مطلب کاملا طبیعی است، در مباحث حکومتی هیچ ارثی نیست مگر اینکه علم بیاید بر اساس توانایی ولی مسأله فدک کاملا شخصی است.

پویش خطبه‌خوانی فاطمیه در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام‌الله‌علیها در بندرعباس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha