خانم آسیه گلستانی، استاد حوزه و دانشگاه، گفت: خطبه فدکیه سند مستند حقیقت اسلام است و باید به آن اهمیت داد؛ از این رو در چند جلسه با همکاری اساتید به شرح و تفسیر آن خواهیم پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه علمیه خواهران / هرمزگان، خانم آسیه گلستانی، استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم صبحگاه مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلاماللهعلیها که با حضور اساتید و طلاب این مدرسه برگزار شد، بیان داشت: فدک در صد کیلومتری شمال مدینه واقع شده است، قبل از اسلام عدهای از یهودیان به این منطقه مهاجرت میکنند این افراد، مال دوست، مادی، اهل علم بودند و اقتصادی فکر میکردند به همین دلیل، دژهای محکمی که به آن خیبر گفته می شود، به عنوان یک پناهگاه بنا کردند.
این استاد حوزه اذعان داشت: با صحبتهایی که پیغمبر اسلام صلیاللهعلیهوآله با آنها داشتند بنا شد که کاری با مسلمانان و آئین آنها نداشته باشند و زندگی عادی خودشان را ادامه دهند، بعد از مدتی این یهودیان با مشرکین و منافقین مدینه برای جنگ علیه پیغمبر صلیاللهعلیهوآله، متحد شدند.
وی افزود: پیغمبر صلیاللهعلیهوآله که مشاهده کردند این افراد با عهدی که بستند مخالفت میکنند به جنگ با آنها رفت که جنگ صورت نگرفت و عدهای از این افراد تسلیم شدند و اموال خودشان را به غیر از یک شتر به پیامبر صلیاللهعلیهوآله و اسلام دادند یکی از آن اموال، فدک بود که به پیامبر صلیاللهعلیهوآله بخشیدند و چون هنوز جنگی صورت نگرفته بود و آنها خود اموال را به پیامبر صلیاللهعلیهوآله بخشیدند، تمام فدک و اموال دیگر به پیامبر صلیاللهعلیهوآله رسید که ایشان نیز به حضرت زهرا سلاماللهعلیها هدیه کردند و همه افراد از جمله بزرگان که مخالف بودند نیز دیدند و شنیدند.
خانم گلستانی خاطرنشان کرد: پیامبر صلیاللهعلیهوآله تعدادی مباشر برای آن سرزمین قرار دادند و اجاره آن را دریافت میکردند مقداری از هزینه دریافتی به حضرت زهرا سلاماللهعلیها و مابقی آن را به فقرا میدادند، بعد از رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآله بلافاصله ماجرای سقیفه شروع شد و بزرگان اهل سنت، قد علم کردند و ابوبکر بر منصب حکومت نشست و بلافاصله مباشرها را برداشت و از طرف خود، یکی را قرار داد و هزینه ای که به فقرا می رسید را قطع کرد و بعد از شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها به راحتی فدک را در دست خود گرفت.
وی در پاسخ به شبههای که «حضرت زهرا سلاماللهعلیها فدک را مال خود و فرزندان خود میدانست پس ایشان مال دوست بوده است» بیان کرد: حضرت زهرا سلاماللهعلیها معصوم بودند و گناه انجام نمیدادند، بلکه فکر گناه نیز نمیکردند و آنها با گرفتن منصب حکومت، قلب حضرت زهرا سلاماللهعلیها را آزردند و در روایت آمده است که پیامبر صلیاللهعلیهوآله میفرمایند: فاطمه پاره تن من است، کسی او را اذیت کند، مرا اذیت کرده یا کسی او را بیازارد مرا آزرده است و آنها با گرفتن منصب حکومت، قلب حضرت زهرا سلاماللهعلیها را آزردند و در واقع حضرت زهرا سلاماللهعلیها میخواستند به تاریخ بفهمانند که آنها با خداوند مخالفت کردهاند.
این استاد دانشگاه و کارشناس دین در پاسخ به شبههای که میگویند «فدک به حضرت زهرا سلاماللهعلیها، ارث رسیده و این مسأله با حدیث «نحن معاشر الانبیاء لانورث؛ ما خاندان انبیاء هستیم و بعد از ما اصلا ارثی نمی ماند»، مغایرت دارد و چگونه حضرت زهرا سلاماللهعلیها فدک را ارث بردند» اذعان کرد: در این جا دو بحث وجود دارد، شخص حقیقی و شخص حقوقی؛ در بحث حقوقی یک وظیفهای پیامبر صلیاللهعلیهوآله در مقابل امت داشتند ولی در بحث حقیقی رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله وظیفهای در مقابل خانواده خود دارند و به این معنا نیست که پیامبر ارثی نمیگذارد، بلکه آنها نیز مثل ما بشر بودند و میتوانستند از پدران خود ارث ببرند و این مطلب کاملا طبیعی است، در مباحث حکومتی هیچ ارثی نیست مگر اینکه علم بیاید بر اساس توانایی ولی مسأله فدک کاملا شخصی است.
انتهای پیام/
نظر شما