نشست پژوهشی مجازی با عنوان «پژوهش؛ اندیشه جامع دینی، همگرایی و اقتدار جهان اسلام» با حضور حجتالاسلام والمسلمین زمانی، مشاور مدیر حوزههای علمیه در امور مذاهب اسلامی، به همّت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد با همکاری مرکز نسراء یزد، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، در نشست پژوهشی مجازی با عنوان «پژوهش؛ اندیشه جامع دینی، همگرایی و اقتدار جهان اسلام» گفت: طی سفرهای تبلیغی به سی کشور و مقایسه نظام آموزشی آنها با ایران متوجه شدم نظام «حفظ محوری» در نظام آموزشی ایران حاکم است که این برای نظام آموزشی یک بیماری محسوب میشود؛ در صورتی که در اکثر کشورهای دیگر پژوهش محوری در نظام آموزشی آنها اصل است.
وی علت بیماری بودن نظام «حفظ محور» را بسته ماندن مغز دانشآموزان و شکوفا نشدن استعداد آنها دانست و گفت: ذهن شخص انبار معلومات و محفوظات خواهد بود و بیش از آن محفوظات چیزی نمیداند؛ او در حد این موضوعات توان ارائه و تدریس را دارد و در موضوعات دیگر میگوید، نمیتوانم و مغز مولد نیست و تولید دانش ندارد؛ همچنین آنها در عرصههای جدید نمیتوانند وارد شوند و با این نظام آموزشی علم راکد میماند و رشد ندارد؛ این در صورتی است که تمام پیشرفتهای تاریخ مرهون ذهنهایی بوده که مولد بودند.
حجتالاسلاموالمسلمین زمانی در ادامه به راهکارهای تقویت پژوهش محوری در حوزههای علمیه خواهران پرداخت و گفت: اولین کاری که برای تقویت پژوهش باید انجام شود، خلاصهنویسی همه ترمها توسط طلاب به صورت الزامی و ارائه آن به اساتید و تخصیص نمره خاص از امتحانات به خلاصهنویسی است، این کار باید از ترم اول شروع شود و هر استادی در پایان ترم خلاصه درس ها ی ترم را از طلبه بخواهد.
وی دومین راهکار تقویت پژوهش محوری را مقالهنویسی در هر ترم دانست و گفت: استاد از طلاب بخواهد از منابعی که استاد معرفی میکند در مورد موضوعات درسی مقاله بنویسد و استاد موظف باشد پنج منبع در سال اول، ۱۰ منبع در سال دوم و همینطور هر سال آن را افزایش داده و کتابهای مرتبط با درس را برای طلاب معرفی کند و نحوه استفاده آن را به طلاب آموزش دهد.
حجتالاسلام والمسلمین زمانی در ادامه تصریح کرد: طلاب علاوه بر نوشتن مقالات کلاسی، باید مقالات در حوزه دینی، اجتماعی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی و غیره بنویسند و آن را برای دیگر طلاب ارائه داده و در نشریه مدرسه علمیه چاپ شود.
وی روش کنفراس محوری در کلاسها را یکی دیگر از روشهای تقویت پژوهش محوری در حوزه دانست و گفت: هر استادی در هر ترم از جلسه چهارم و پنجم به طلاب برای تدریس میدان بدهد تا آنها تدریس کنند و بعد خود به تصحیح و تکمیل و غنی سازی تدریس طلبه بپردازد.
مشاور مدیر حوزههای علمیه در امور مذاهب اسلامی در پایان یادآور شد: نوشتن مقاله توسط طلاب و ارسال آن برای مجلات استانی و کشوری جهت چاپ با کمک مدیریت و معاونت پژوهش باید در ترمهای بالا انجام شود و در سطحهای بالاتر طلاب نیز بعد از این دوره اقدم به تألیف کتاب و کتابچه کنند.
انتهای پیام/
نظر شما