مدیر مدرسه علمیه تخصصی فدک همدان گفت: حوزه علمیه خواهران همدان با تعاملات گستردهای که با سازمانها و ادارات استان و حضور در جلسات سازمانها و ستادها و گروههای مردمی بهعنوان عضو کارآمد در هیأت اندیشهورز، تأثیر فراوانی در تصمیمگیریهای کلانِ فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی شهر داشته است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، در ادامه معرفی مدیران موفق حوزههای علمیه خواهران کشور اینبار به سراغ حوزه علمیه یکی از مناطق سردسیر کشور، شهر همدان رفتهایم. شهری که اگرچه هوای سرد و برفیاش زبانزد ایران است، اما حوزه تخصصی آن با عنوان «مدرسه تخصصی فدک» با فعالیتهای مدیر پرتلاشش، فضایی گرم برای جذب طلاب، آشنایی و حضور حداکثری مردم را ایجاد کرده است. با مدیر این مدرسه خانم طاهره افشینراد گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید؛
ـ خودتان را معرفی کنید و بفرمایید مسیر مدیریتی شما چگونه آغاز شد؟
طاهره افشینراد متولد سال ۴۲ هستم که از سال ۷۱ بخاطر علاقه وافری که به طلبگی داشتم و با دارا بودن دو فرزند وارد حوزه شده و درس طلبگی را آغاز کردم، از سال ۷۳ تدریس در حوزه، تبلیغ و سخنرانی را شروع کردم، سطح ۳ را در رشته فقه و اصول در جامعة الزهرا به اتمام رساندم و درحال حاضر نیز درحال تدوین رساله سطح ۴ در رشته کلام اسلامی در جامعة الزهرا هستم، درحال حاضر ۳ فرزند دارم و در کنار درس و بحث و تدریس و تبلیغ و فعالیتهای اجتماعی، معاون آموزش مدرسه سطح ۲، مدیر مدرسه سطح۲ همدان و درحال حاضر مدیر مدرسه علمیه تخصصی فدک همدان هستم.
ـ درباره حوزه علمیهای که مدیر آن هستید مختصری توضیح دهید. (در توضیحات خود به مواردی چون تعداد دانشآموخته و فارغالتحصیل و تعداد طلبههای مشغول، همچنین به اساتید مدرسه و رتبههای کشوری طلاب اشاره کنید.)
این مدرسه از سال ۸۷ فعالیت خود را در سطح ۳ آغاز کرد که درحال حاضر دارای ۴ رشته فقه و اصول، کلام اسلامی، تفسیر و علوم قرآنی و اخلاق اسلامی است، تعداد طلاب درحال تحصیل ۱۰۵ نفر است که اکثراً درحال پایان نامه نویسیاند،۱۵۱ نفر نیز از این مدرسه فارغ التحصیل شدهاند که بسیاری از آنها در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی،سازمانها، ادارات، دانشگاهها و...مشغول به فعالیت و کار هستند، این مدرسه تنها مدرسه سطح ۳ در استان است که علاوه بر پذیرش طلبه از سطح استان، از استانهای همجوار نیز پذیرش طلبه دارد و از سال ۱۴۰۰ نیز مجوز سطح ۴ در رشته فقه خانواده را کسب کرد که در حال حاضر یک کلاس از ۱۴۰۲ برگزار شده است. مدرسه علمیه تخصصی فدک درحال حاضر دارای ۱۶ استاد سطح۳ (۶ استاد خواهر) و ۲ استاد سطح ۴ میباشد که بومی هستند و از رتبههای کشوری مدرسه میتوان به استاد نخبه برتر، معاون پژوهش برتر، کتابدار برتر، کتاب برگزیده، مقاله برگزیده،کسب رتبه سوم کشوری در جشنواره علامه حلی(۱۴۰۲) و کتاب سال اشاره کرد، البته نکته قابل توجه کاهش تعداد طلبهها بعد از کرونا است.
ـ اشاره کردید تعداد طلبهها در این سالها کاهش یافته، میتوانید برای این کاهش دلایلی ذکر کنید؟
در چند سال اخیر بعد از کرونا پذیرش مدرسه دچار افت شدیدی شده است که از جمله این دلایل: پایین آمدن تعداد جوانان، کم شدن علاقه جوانان به ادامه تحصیل در سطوح عالی حتی دانشگاه و ورود به عرصه کاری، امکان نزدیک به صد درصد ورود جوانان به دانشگاه و ارائه تسهیلات بیشتر جهت جذب حداکثری دانشجو( درحالی که علاوه بر بالا بودن تعداد ترمها و واحدهای دروس حوزوی با مشکل کردن نحوه پذیرش طلبه از جمله آزمون سخت ورودی... اقبال به حوزهها کمتر شده) افت پذیرش طلبه سطح۲ که موجب افت پذیرش سطح ۳ می شود، تأهل طلاب و عدم امکان حضور در خوابگاه و در عین حال مشکلات ایاب و ذهاب از دیگر دلایل این کاهش است.
یکی دیگر از مهمترین موانع پذیرش طلبه، عدم تنوع رشتههای تحصیلی و اشباع شدن رشتههای قبل است که امیدوارم مرکز تمهیدات جدیدی در جهت صدور مجوز رشتههای جدید برای مدارس درنظر بگیرد، چرا که که یکی از دلایل اقبال کم طلاب، همین نبود رشتههای متنوع در مدرسه علمیه تخصصی فدک همدان است.
یکی دیگر از موانع قابل توجه در پذیرش حضوری طلبه، آموزش غیرحضوری در سطح گسترده و با رشتههای متنوع است که اکثر طلاب راغب به ادامه تحصیل، شاغل به تحصیل بصورت غیرحضوری هستند.
ـ چه اقدامات و برنامههایی برای جذب طلاب در مدرسه انجام میشود؟ طلاب جدید را برای تحصیل در حوزه، با چه انگیزهای حمایت میکنید؟ در مورد تعداد طلبههای جذب شده در سالهای اخیر بگویید.
از آنجا که در جذب و پذیرش طلبه، مخاطب ما مدارس سطح ۲ می باشند علاوه بر نامهنگاریها و ارسال پوستر به مدارس سطح ۲ استان و استانهای همجوار، تهیه کلیپ و گزارش از توانمندیهای مدرسه، طلاب موفق و... به صورت حضوری جهت تبلیغ به مدارس سطح دو استان اعزام میشوند. امکانات خوابگاه و مهدکودک نیز در اختیار طلاب قرار میگیرد، همچنین به طلابی که مشکل مالی در ایاب و ذهاب دارند نیز کمک هزینهای پرداخت میشود.در ضمن بخاطر موفقیت طلاب در آزمون ورودی سطح۳و۴ دوره تمهیدیه فقه و اصول با اساتید کاردان برگزار میشود تا طلاب آمادگی بیشتری در پاسخ به سؤالات پیدا کنند.
ـ کمی از اقدامات و فعالیتهای تبلیغی که به برکت حوزه شما در شهر انجام شده، سخن بگویید. همچنین بفرمایید آیا حوزه شما اقداماتی جهت رفع آسیبهای اجتماعی که در این سالها ایجاد شده، انجام داده است؟
مطابق با برنامههای داخلی و ابلاغی، ایام و مناسبتها، تعامل با سازمانها و ادارات از جمله سپاه، بسیج، صدا وسیما، دانشگاه، مدارس آموزش و پرورش، نهادهای مردمی...در تبلیغ، سخنرانی، بعنوان مربی و امام جماعت مدارس و... طلاب فعالیت داشته و همکاری لازم را دارند. حضور در جلسات سازمانها و ادارات و ستادها و گروههای مردمی بعنوان عضو کارامد در هیأت اندیشهورز، تأثیر فراوانی در تصمیمگیریهای کلان فرهنگی اجتماعی و حتی سیاسی شهر داشته است. از مهمترین فعالیت اثرگذار آنها میتوان به شرکت در انتخابات و حضور حداکثری در حوزههای انتخاباتی، حضور و فعالیت مستمر و اثرگذار در عرصه عفاف و حجاب از تذکر لسانی در کف خیابان تا برگزاری تریبونهای آزاد در سطح شهر و ارائه طرحهایی در زمینه عفاف و حجاب به سازمانهای متقاضی، حضور در خوابگاههای دانشجویی و تعامل با دانشگاه در برگزاری کلاسهای معارف دینی توسط اساتید مدرسه و اشاره کرد. همچنین اساتید، کادر و طلاب مبلغ مدرسه بصورت سخنران، مداح، پاسخ به پرسشها و شبهات، مسائل خانواده و مشاوره، کلاسهای قرآنی و جلسات خانگی و سازمانی مستمر و یا موردی در مناسبتها در سطح شهر در حال فعالیت هستند.
ـ طلاب مدرسه برای انجام کارهایی که عنوان کردید، چه آموزشهایی دیدهاند و چه فعالیتهایی در شهر دارند؟ (اعم از فعالیت فرهنگی، تبلیغی و تبیینی و اجتماعی) و تأثیر این فعالیتها تا بهحال چه بوده و چه تغییرات مثبتی در شهرستان/شهر شما و بین مردم در این چهار پنج سال اخیر گذاشته است؟
تلاش شده دورهها و کارگاههای مختلفی در جهت مهارتافزایی و توانمندسازی طلاب و مبلغین برگزار شود، مانند دورههای مشاوره و خانواده، تحلیل مسائل روز جامعه، منطقه و جهان، سواد رسانهای، تربیت مربی کودکان و نوجوانان که برگزار شده و دورههای هوش مصنوعی، احکام تخصصی و برنامههای دیگری در نظر است که تا آخر سال جاری برگزار شود.
از مهمترین تأثیر اقدامات حوزههای علمیه خواهران با حضور گستردهای که در سطوح مختلف شهر دارند، میتوان به اعتماد و مراجعه عموم مردم بیش از پیش به حوزهها، کمک در حفظ و تقویت روحیه دینداری افراد جامعه، پایین بودن درصد بیحجابی در سطح شهر، اعتماد به حوزه ها در زمان انتخابات اشاره داشت.
ـ چه کارهایی لازم است از این به بعد انجام شود و چه کارهایی تا بهحال نشده است؟ در انتها اگر پیشنهادی به ذهنتان میرسد، بفرمایید.
متأسفانه بدلیل درحاشیه شهر قرار داشتن مدرسه فدک و دور بودن از متن مردم و سختی رفت و آمد به مدرسه حتی برای طلاب و کادر، این مدرسه از مراجعه عمومی مردم به آن محروم بوده و لذا عملاً اجرای برنامههای مورد نیاز مردم و طلاب در مدرسه امکان نداشته و خروجی لازم را ندارد و علیرغم اجرای برنامههای متعدد آموزشی، فرهنگی، پژوهشی ...برای طلاب استقبال طلاب به دلیل گفته شده بسیار کم است بهخصوص که اکثر طلاب ما از سایر شهرستانها بوده و رفت و آمد مرتب آنها بهخاطر برنامههای مدرسه مشکل است. برای رفع این مشکل سعی شده برگزاری برنامههای مهم یا بهصورت تعامل با سایر مدارس همجوار و یا همکاری با استان بصورت استانی برگزار شود. همچنین جهت استفاده بیشتر مردم برنامههای خود را در محلههای همجوار مدرسه یا اماکن پر رفت وآمد برگزار کنیم که استقبال خوبی هم شده است.
بنظر می رسد یکی از کارهایی که می تواند تأثیرگذار در انجام وظایف مدرسه باشد، جابجایی این مدرسه از بیرون شهر به داخل شهر است تا بتواند تعامل بیشتری با طلاب و مردم داشته باشد و امید است در ساخت مدارس علمیه خواهران، به این مسئله مهم موقعیت مکانی مدارس توجه ویژه شود.
امر مهم دیگری که باید بنظر حقیر مورد توجه قرار گیرد این است که مدارس سطح ۳ و ۴ نباید در ردیف مدارس سطح ۲ قرار بگیرند و برنامههای فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی همطراز برای آنها ابلاغ نشود؛ بلکه مدارس سطوح بالاتر باید به سمت برنامهریزی و اجرای برنامههای تخصصی و تربیت متخصص در امور مختلف بروند، همچنین لازم است با اجرای برنامههای دقیق و عمیق به سمت پرورش نیروی انسانی متخصص بامهارت در عرصههای مختلف اعم از کادر سازی، مبلغان و کارشناسان متخصص و پژهشگران زبده و توانمند رفت.
انتهای پیام/
نظر شما