
مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) آمل گفت: تقویت رسانۀ قوی جهت اطلاعرسانی فعالیتهای حوزه و دادن خدمات مفید از حوزه علمیه به بانوان و جوانان شهر از کارهایی است که میتواند در انجام وظایف مدرسه تأثیرگذار باشد و بانوان و خانوادهها را به سمت حوزههای علمیه بکشاند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ مازندران، خانم کبری مهربانظاهری، مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) آمل و متولد ۱۳۴۳ که با وجود قبولی در دانشگاه تهران و مازندران در رشتههای عقاید و زیست شناسی، قید دانشگاه را زد و در مسجد جامع آمل خواندن دروس حوزوی را آغاز کرد. خانم مهربان که پیش از انقلاب در پخش اطلاعیهها و کتب انقلابی فعال بود، بعد از انقلاب نیز فعالیتهای مختلفی در حزب جمهوری اسلامی، جهاد سازندگی، سپاه، مساجد و مدارس آمل با عنوان امور تربیتی داشته و با تلاش و پیگیری توانسته در سال ۱۳۷۹ فعالیت رسمی مدرسه علمیه را با حمایت و پوشش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران آغاز کند. در ادامه گفتوگویی صمیمانه با خانم مهربانظاهری داشتهایم که در ادامه میخوانید؛
ـ مسیر مدیریتی شما چگونه آغاز شد؟
بنده که از سال ۱۳۵۶ در پخش اطلاعیه و کتب مربوط به انقلاب و بعد انقلاب و هم در حزب جمهوری اسلامی، جهاد سازندگی، سپاه، مساجد و مدارس آمل با عنوان امور تربیتی فعالیت داشتم، در سال ۱۳۶۰ در مسجد جامع آمل با ۴ نفر از دوستان درحالی که حوزه علمیه خواهران رونقی نداشت، دروس حوزوی را شروع کردم و سطح دو و سه را به صورت رسمی در جامعه الزهرا قم در بابل به پایان رساندهام.
فعالیت مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) آمل بهطور غیررسمی از سال ۱۳۶۹ آغاز شده و از همان زمان نیز بنده به عنوان مدیر مدرسه بودم و پیگیر مجوز رسمی از مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران قم، که در سال ۱۳۷۹ مجوز اخذ و مدرسه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. در کنار مدیریت مدرسه، در امور آموزشی، پژوهشی، تدریس و راهنمای پایاننامه و مقالات همکاری دارم، در امور فرهنگی با داشتن مجوزهای مؤسسه قرآن و عترت وحیدیه، مرکز نیکوکاری، کانون کریمه، پایگاه بسیج و....در نهادهای مختلف فعالیت دارم.
- درباره حوزه علمیهای که مدیر آن هستید مختصری توضیح دهید.
مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) آمل دارای ۳۸۵ دانشآموخته و ۱۱۱ طلبه در حال تحصیل درسطح دو «رشته معارف و علوم قرآنی» و سطح ۳ «رشته تفسیر و علوم قرآن» میباشد. این مدرسه دارای ۲۵ استاد سطح دو که ۲۴ استاد خانم و ۱ استاد آقا «همگی بومی» و ۴ استاد در سطح ۳ «غیربومی» دارد که برخی از آنان از شهرهای اطراف به آمل رفتوآمد میکنند. این مدرسه همچنین دو رتبه فرهنگی, سیوپنج رتبه پژوهشی و چهار رتبه آموزشی را در کشور به خود اختصاص داده است.
ـ چه اقدامات و برنامههایی برای جذب طلاب در مدرسه انجام میشود؟ طلاب جدید را برای تحصیل در حوزه، با چه انگیزهای حمایت میکنید؟
مدرسه در جهت جذب بانوان شهر فعالیتهای علمی، فرهنگی و تبلیغی را در تمام مراکز سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی بهخصوص مدارس شهرستان آمل با عنوان مربیان طرح امین و مبلغ گسترش داده است و برای حمایت از طلاب درحال تحصیل با پرداخت هزینه کتاب، بن کتاب، دادن هدایای نقدی و غیرنقدی به طلاب موفق و تحت پوشش قرار دادن طلابی که امکانات مالی ندارند، زمینه را برای ارتقا علمی و فرهنگی در مدرسه فراهم کرده است.
ـ کمی از اقدامات و فعالیتهای تبلیغی که به برکت حوزه شما در شهر انجام شده، سخن بگویید. همچنین بفرمایید آیا حوزه شما اقداماتی جهت رفع آسیبهای اجتماعی که در این سالها ایجاد شده، انجام داده است؟
از فعالیتها و کارهای انجام شدۀ مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) آمل میتوان به اعزام مبلغ در تمام مناسبتها، فعالیت مربیان طرح امین در مدارس، دبیران و مدیران مبلغ به صورت رسمی در مدارس، اجرای برنامه محافل قرآن با نزدیک به ۵۰ نفر حافظ کل و ۱۰ نفر قاری با همکاری حافظان و قاریان حوزه علمیه، حضور مشاور دائمی و مستمر در امام زاده ابراهیم(ع)، مرکز شهر، مصلی و زندان جهت پاسخ به سؤالات شرعی و مشاوره خانواده، شرکت در برنامه پلاک به نام شهدا در مزار شهدای واقع در امامزاده ابراهیم(ع)، فعالیت در زمینه ازدیار جمعیت با همکاری گروه نفس جهت رفع این آسیب و فراهم کردن بستر حفظ و قرائت توسط اساتید حوزه، مربیان جامعه القرآن میتوان اشاره کرد.
همچنین طلاب این مدرسه در تمامی ایام خاص و هر نیازی که از جامعه به حوزه علمیه مراجعه شود پاسخگو هستند. از دیگر فعالیتهای مدرسه حضور طلاب در تمامی مراکز آموزشی، نهادهای دولتی و غیردولتی در سطح شهر جهت همکاری و رفع آسیبهای شناسایی شده، مبلغ بانو در ایام تبلیغی و فعالیت مبلغین در مساجد، حسینیهها، پایگاه بسیج محلات و هیئتهای خانگی است.
ـ طلاب مدرسه برای انجام کارهایی که عنوان کردید، چه آموزشهایی دیدهاند و چه فعالیتهایی در شهر دارند؟ (اعم از فعالیت فرهنگی، تبلیغی و تبیینی و اجتماعی) و تأثیر این فعالیتها تا بهحال چه بوده است؟
طلاب این مدرسه برای تأثیر بیشتر فعالیتهای خود آموزشهایی از جمله دورههای فن بیان و ارتباط مؤثر با مخاطبین مختلف، دورههای عفاف و حجاب و دورههای تبیین و بصیرت سیاسی ـ اخلاقی را گذراندهاند.
همچنین طلاب توانمندی که ارتباط مؤثر از نظر روابط اجتماعی دارند و آموزش دیده اند خاطرات شهدا، خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان دفاع مقدس ضبط و ثبت کرده و در مواردی به صورت کتاب تدیون شده و همچنین در سطح جامعه به مخاطبین ارائه میشود.
از حضور موثر حوزه علمیه خواهران در سطح شهر میتوان به نظرات و مطالبه امور علمی، فرهنگی و اجتماعی توسط مسئولین نهادها در جلسات شهرستانی اشاره کرد.
ـ چه کارهایی لازم است از این به بعد انجام شود و چه کارهایی تا بهحال نشده است؟ در انتها اگر پیشنهادی به ذهنتان میرسد، بفرمایید.
تقویت رسانۀ قوی جهت اطلاعرسانی فعالیتهای حوزه و دادن خدمات مفید از حوزه علمیه به بانوان و جوانان شهر از کارهایی است که میتواند در انجام وظایف مدرسه تأثیرگذار باشد و بانوان و خانوادهها را به سمت حوزههای علمیه بکشاند، همچنین مشاوره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در جهت جریانسازی مناسب در جامعه توسط اساتید و مبلغین حوزه، تأمین ملزومات فرهنگی طلاب در تبلیغ در امور فرهنگی، ارتقای توان تبلیغی جهت جذابسازی محتوای تبلیغی، برگزاری نشستهای علمی، اخلاقی و سیاسی جهت پاسخگویی به نیاز مردم و هماندیشی مسئولین جهت پیشبرد دغدغههای فرهنگی شهر از دیگر کارها و فعالیتهایی است که میتواند در حوزههای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و .. شهر نقش کلیدی ایفا کند.
انتهای پیام/
نظر شما