نشست جریان شناسی حضور زنان در ایران
نشست پژوهشی جریان شناسی حضور زنان در ایران

به همت معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) زنجان، جریان شناسی حضور زنان در ایران با حضور پژوهشگر حوزه زن و خانواده بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ زنجان، نشست پژوهشی جریان شناسی حضور زنان در ایران با حضور خانم رضوان آرام‌نیا، پژوهشگر حوزه زن و خانواده در دو جلسه در مدرسه علمیه الزهرا س زنجان برگزار شد.

خانم رضوانه آرام‌نیا در ابتدا به جریان مشروطه و واقعه تنباکو اشاره و بیان کرد: در جریان تنباکو مرجعیت وارد میدان می‌شوند، اما دولتمردان در برابر مرجعیت ایستادگی می‌کنند و آنان را در تنگنا قرار می دهند. بازارها را می‌بندند و این اولین حرکت از محله سنگلج تهران شروع می‌شود. متعاقباً در تبریز هم حرکتی با پیشتازی زنی به نام زینب پاشا که برای اولین بار حرکت زنان مسلمان شروع می‌شود.

ایشان در ادامه به دوره قاجار پرداخت و افزود: لژ فرانسوی در آن زمان در شاخه‌های فکری جهان چنگ در انداخته بود و موجب تهاجم فکری در ایران بود. خانم زرین تاج ملقب به قره العین که بسیار مذهبی بودند. در طی سفر به کربلا با گروهی آشنا می‌شوند. فراماسونری از این موقعیت بهره می‌برد و روی این مهره انگلستان جریان سازی می کند. ایشان وقتی وارد محافل شبه بابیه می‌شود با قدرت نفوذ بیان می‌کند که الان در که در دوران غیبت امام زمان به سر می‌بریم، دوره خلا شریعت می‌باشد پس باید در این زمان خود ما برنامه های دینی به مردم ابلاغ کنیم. در ادامه این خانم ادعای حلول روح حضرت زهرا(س) در خود را می ‌کند. چون خود را در سطح بالایی می بیند پوشش خود را برداشته و به صورت عریان در جمع مردانه وارد می‌شود، این یکی از جریانات انحرافی در ایران است.

استاد حوزه در ادامه به دوره پهلوی اشاره کرد و ابراز داشت: قبح زدایی کشف حجاب در زمان پهلوی صورت گرفت. سرمایه گذاری لژ فرانسوی در اواخر پهلوی اول، با شروع کنگره بین المللی زنان (انجمن زنان وطن خواه) در ایران صورت گرفت.

پژوهشگر زن و خانواده در ادامه به تحولات و نقش زنان در انقلاب کبیر فرانسه اشاره کرد و افزود: زنان لباس های چند لایه می پوشیدند و اسلحه ها را در زیر لباس پنهان می‌کردند. زنان شهروند دوم محسوب می‌شدند و حق رأی نداشتند. لذا جریان فمینسیت در این دوران آغاز به کار کرد. این دوران برخلاف اسلام است. اسلام از ابتدا حق انتخاب لباس، حق رأی و حق مالکیت خصوصی را به زنان داده است. جریان فمینیستی به انحراف کشیده شده به جریان مرد ستیز تبدیل شد و موج دوم فمینیست را به وجود آورد.

این استاد حوزه در ادامه به جریان دیگری در سال 53 الی 57 اشاره کرد و افزود: در این سالها شاهد شکل گیری جریانات چپ‌گرا هستیم که به عنوان کمونیسم بین الملل بود که مخالف رژیم پهلوی است. تمدن بولواری را قبول نداشتند از سال 54 تا پیروزی انقلاب افرادی مثل خانم دباغ به صورت مخالف برخاستند.

وی در ادامه به چند گروه از زنان اشاره و بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب چهار دسته از زنان را شاهد هستیم. گروهی سلطنت طلب بودند که به خارج از کشور فرار کردند؛ اپوزیسیون که عمدتا در کانادا و سوئد و آمریکا و انجمن زنان در کانادا فعالیت داشتند. جریان دیگر، جریان مارکسیتی(التقاطی) بودند که در زندان ها شکل گرفته بود. طیف دیگر افرادی مثل دباغ حدیدچی و خانم بهروزی بودند که از اولین زنانی بودند که به مجلس راه پیدا کردند. و طیف چهارم، گروه‌های روشنفکری بودند که متأثر از غرب بودند.

خانم آرام‌نیا در ادامه مباحث به بیانات رهبری اشاره کرد و ابراز داشت: رهبر انقلاب اسلامی دو مساله را در خصوص زنان مطرح می‌کند: یکی از واژه‌ها، فقه زنان است. که به احکام رساله ای اشاره نمی کند فقه زنان یعنی فقاهت زنان. زنان مسلمان طلایه‌دار در دنیا هستند و باید از دینا مطالبه گری داشته باشند. دومین واژه‌ای که رهبر به کار بردند واژه حرام سیاسی بود. در این زمان زنی که به عنوان کنشگرسیاسی در جامعه ظاهری می شود با هدف تأثیرگذاری در فرهنگ و جامعه وارد می‌شود، لذا گروهی که در تقابل با نظام فعالیت می‌کنند مرتکب حرام سیاسی می‌شوند.

وی در پایان به راهکارها و آسیب ها اشاره کردند و افزودند: از جمله آسیب‌ها، افراط و تفریط در امر دینی، بد دفاع کردن، برداشت‌های سلیقه‌ای از عفاف و حجاب، فقدان الگوی میانی و تأثیرگذار، فقدان رصد علمی شرایط جامعه، فقدان نظام دقیق آماری، فقدان همگرایی بین گروه‌های مرجع(مرکز بینادین آموزشی، دانشگاه، حوزه، صدا و سیما و..)؛ نبود آموزش‌های بنیادین خانواده هستند، اما راهکارهای پیشنهادی چون بازنگری مجدد و تعامل عمیق حوزه و دانشگاه، تبیین و استخراج حقوق زنان از آیات و روایات، شناخت حقیقت ماورایی زن، وجود واحدهای درسی در خصوص زنان در دانشگاه‌ها، احیای الگوی سوم زنان را می‌توان ارائه داد. 

در خاتمه ایشان کتاب‌هایی را نیز در این زمینه معرفی کرد و به سؤالات طلاب پاسخ گفت.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha