
استاد حوزه علمیه گفت: حاصل حیات طیبه از ایمان و عمل صالح شروع میشود، از ربوبیت عبور میکند و به شاکر خداوند بودن و صبر در برابر تمام فرامین او میرسد، مرحله حیات طیبه زمانی است که انسان همه چیز را تقدیم خداوند میکند زیرا میداند همه چیز نزدش امانت است و هر زمانی که خالق اراده کند باید آن را به خالق خویش بازگرداند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم قوی، استاد حوزه علمیه با حضور در غرفه مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم که در مصلی تهران برگزار شد، با اشاره به موضوع حیات طیبه در قرآن اظهار کرد: خداوند در آیه ۹۷ سوره نحل به حیات طیبه اشاره میکند؛ مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسنِ مَا کانُوا یَعْمَلُون، با مراجعه به قرآن کریم میتوان پیبرد که واژه طیبه متعدد بکار رفته است اما موضوع حیات طیبه فقط در آیه ۹۷ سوره نحل جلوه میکند.
وی افزود: برای دستیابی به فهم و درک فهوای حیات طیبه در قرآن کریم در ابتدا نیاز است که به کلام خداوند رجوع کرده و تحقق و دست یافتن به آن را در عمل صالح جستوجو کنیم و نکتهای که این موضوع را حائز اهمیت میکند این است که عمل صالح منوط به جنسیت خاصی نیست و انسان فارغ از نوع و جنسیت میتوان به آن دستیابد زیرا حاصل عمل صالح حیات طیبه خواهد بود.
استاد حوزه ادامه داد: برای انسانها صدها عمل صالح در تمام ابعاد فردی و اجتماعی میتوان نام برد، مهم آن است که نفس امور صالح و مورد رضای خداوند باشد که پاداش کارگزاری از جانب خداوند دریافت خواهد کرد.
خانم قوی گفت: مقام معظم رهبری در رابطه با حیات طیبه میفرمایند؛ حیات طیبه یعنی نشاط، شادی، جهاد، پاکی، تأمل در دین، یعنی زن طراز انقلاب و اسلام بودن و در پایان عرایض خود میگویند حرکت به سوی عبودیت یعنی حیات طیبه، در نگاه اول احتمالا دست یافتن به چنین جایگاهی سخت و ناممکن باشد اما اگر شخص با رضایت قلبی وارد عمل صالح شود خداوند راه را بر او هموار میکند.
وی مطرح کرد: انسان متعلق به یک ساحت نیست اگر در آیات قرآن کریم تدبر کنیم متوجه میشویم که انسان به دوساحت تعلق دارد و بخشی از حیات طیبه نیز در این دنیا است، اما ختم به این دنیا نمیشود زیرا ابعاد وجودی انسان در دو دنیا سیر خواهد کرد و اگر انسان در این دنیا دارای حیات طیبه باشد میتواند به سعادت الهی یا نفس مطمئنه برسد، یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً.
استاد حوزه علمیه افزود: عمل صالح در انسان به دو وجه حسنات و سیئات تقسیم میشود، اما منظور از سیئات چیست؟ وقتی انسانی ظرفیت عبودی خود را فراموش کند و آن را نادیده بگیرد عمل صالح وی در دسته سیئات قرار میگیرد مانند شخصی که توان کمک به انسانی را دارد اما صرفا به جای کمک برای او دعا میکند و از فرصتهای عبادی که خداوند در اختیار وی قرار داده است، بهرهمند نمیشود.
خانم قوی ادامه داد: پرسش قابل توجه که مطرح میشود آن است که امروز عمل صالح چیست؟ مگر گفتمان انقلاب اسلامی این نیست که باید حامی مستضعفان و مظلومان بود؟ عمل صالح امروز کمک و یاری مردم مظلوم غزه است که در توحش رژیم خبیث صهیونیستی بهسر میبرند، یکی از ابعاد حیات طیبه گذشت انسان از خود، خانواده و جامعه خویش است تا بتواند به مفهوم قرآنی حیات طیبه برسد و به تعبیری از خودِ دانی به خود عالی برسد مانند شهدا که از خود گذشتند، امیدواریم ما نیز بتوانیم به تبیین درستی از حیات طیبه برسیم.
وی بیان کرد: حاصل حیات طیبه از ایمان و عمل صالح شروع میشود از ربوبیت عبور میکند و به شاکر خداوند بودن و صبر در برابر تمام فرامین او میرسد، شهدا خداوند را مالک خویش میدانستند، علامه طباطبایی(ره) در تفسیر کلمه ولی میگوید؛ یعنی دو وجودی که بینشان فاصله و جفتی دیگر نیست کأنه یکی هستند، مرحله حیات طیبه زمانی است که انسان همه چیز را تقدیم خداوند میکند زیرا میداند همه چیز نزدش امانت است و هر زمانی که خالق اراده کند باید آن را به خالق خویش بازگرداند، نمونه الگویهای آسمانی حضرت زهرا(س) است که مصداق بارزی از این تعاریف میباشد و الگوهای زمینی افرادی بودند که چهار فرزند خود را در جبهه تقدیم راه خداوند کرد و با وجود تحمل همه سختیها و مشقت خود را سربلند میدانند.
استاد حوزه گفت: خداوند در وعده عمل صالح میفرماید؛ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ، و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام می دادند پاداش خواهیم داد زیرا وسعت پاداش، صداقت و وعده خداوند وسیعتر از آنچه است که انسان گمان میکند.
خانم قوی اظهار کرد: مبلغین و طلاب خواهر وظیفهای که در قبال حیات طیبه دارند این است که به جهاد تبیین در جامعه پرداخته و پرچم دین را به اهتزاز درآورند و در کنار تبلیغ دین به توصیه مقام معظم رهبری به جهاد تبیین بپردازند که پایه و اساس آن خودسازی و تزکیه نفس است.
انتهای پیام/
نظر شما