
استاد حوزه علمیه گفت: تدبر در قرآن کریم یک شیوه خودشناسی محسوب میشود و بسیاری از آیات قرآن کریم نیز بر خودشناسی علم و معرفت تاکید میکند و انسان را به سمت و سوی تعلیم و تربیت خلاق قرآنی سوق میدهد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم مریم محمودزاده، استاد حوزه علمیه با حضور در غرفه مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران که در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم تهران برگزار شد، با اشاره به موضوع شاخصه های تعلیم و تربیت خلاق در قرآن کریم اظهار کرد: در ابتدا لازم است به تعریفی از مفهوم شناسی و مفهوم خلاقیت بپردازیم، اینکه در واقع خلاقیت چیست؟ یا چه مفهومی دارد؟ باید عرض کرد؛ خلاقیت یک نوع مهارت محسوب میشود که ما می توانیم با به کارگیری یک سری شیوههای تربیتی، افرادی خلاق را تربیت کنیم همچنین برای خود نیز خلاقیت را خلق کنیم.
وی افزود: مفهوم شناسی خلاقیت به این معنا است که ذهن و تفکر آدمی به گونهای تربیت شود که در مسیر رشد و سعادت قرار گیرد تا بتواند ایدههای جدید و نوآورانهای خلق کند و نیز بتواند در حل یک مشکل یا رفع یک چالش، به راه حلهای مختلف و متنوع بیندیشد.
محمودزاده ادامه داد: بحث دیگری که از اهمیت بالایی برخوردار میشود این است که چگونه میتوان ذهن خلاق شود و به سوی تفکر خلاقانهای سوق یابد و آیا شاخصههای قرآنی میتوانند در این زمینه انسان را راهنمایی کنند؟ در ابتدا باید گفت به توانایی یافتن حل مسئله و مقابله با چالشهای گوناگون خلاقیت گفته میشود اما چگونه میشود به تعلیم و تربیت خلاق رسید؟ چند شاخصه مطرح میشود که یکی از آن، شاخصه استقلال است که انسان را تعلیم و تربیت خلاق میرساند، بعضا مشاهده میشود که بسیاری از پدر و مادرها تکالیف فرزندان خود را انجام میدهند اما در واقع با این کار آسیب بزرگی به آنان خواهند زد زیرا استقلال خلاق را از کودکان خود سلب میکنند.
استاد حوزه علمیه گفت: خداوند در آیات قرآن کریم به زیبایی هرچه تمامتر به این شیوه تربیتی اشاره میکند و میفرماید؛ أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا/ قُلْ لَا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَیْبَ وَلَا أَقُولُ لَکُمْ إِنِّی مَلَکٌ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یُوحَیٰ إِلَیَّ ۚ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمَیٰ وَالْبَصِیرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَکَّرُونَ، در واقع این آیات یک شیوه تربیتی را به رخ انسان میکشد و ائمه اطهار(ع) نیز به آن اشاره کردند، انسان زمانی که آیات اوصاف بهشتیان و جهنمیان را تلاوت میکند سعی میکند زندگی خود را مطابق با مفاهیم بکار برده شده هدایت کند و این چنین است به سمت و سوی تعلیم و تربیت خلاق قرآنی حرکت میکند زیرا تدبر در قرآن کریم یک شیوه خودشناسی محسوب میشود و بسیاری از آیات قرآن کریم نیز بر خودشناسی علم و معرفت تاکید میکنند.
محمودزاده بیان کرد: تمام ظرفیتی که خداوند در راستای تعلیم خلاق در اختیار انسان قرار داده است به منزله یک سرمایه تلقی میشود که انسان میتواند در راستای رشد و پیشرفت معنوی بهرهمند شوند.
وی مطرح ساخت: امام رضا(ع) میفرمایند؛ هرکس دو روزش مساوی باشد زیان کرده و خسران دیده است و ما باید تمام سعی و تلاش خود را بر خودشناسی افرادی که تحت تعلیم و تربیت ما هستند برسانیم، خداوند در آیه ۱۰۵ سوره مائده میفرماید؛ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ ۖ لَا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ ۚ إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: نباید گذاشت فضای مجازی مانع ارتباط با قرآن کریم در راستای خودشناسی و تعلیم خلاقیت قرآنی شود و بین نسل ها فاصله اندازد، در داستان جنگهای پیامبر(ص) شنیدهایم که گروهی از جنگ برگشته بودند، پیامبرخطاب به آنان فرمود که درود بر شما که از جهاد اصغر برگشتهاید و جهاد اکبر بر شما باقی ماند، مسلمین گفتند با آن همه سختی اسارت، جانبازی و شهادت جهاد اصغر است؟ پس جهاد اکبر چیست؟ ایشان فرمودند؛ مبارزه با نفس یا همان خودشناسی است که میتواند توانمندیهای انسان را به حد عالی خود برساند.
محمودزاده گفت: امروزه یکی از مشکلات عدم خودسازی دانش آموزان و کسب توانمندیهای لازم آنان ضعف در سیستم وزارت آموزش و پرورش است، وقتی از نوجوان سئوال میشود که چند ساعت از خود در طول روز را به خودسازی اختصاص میدهید؟ میگویند ما از ۸ صبح الی ۸ شب درگیر درس، کلاس، تست کنکور و... هستیم، چرا باید تمام وقت دانش اموزان برای چنین مسائلی صرف شود و توان تعلیم خلاقیت قرآنی و خودسازی از آنان گرفته شود؟.
وی اعلام کرد: استفاده از الگوهای قرآنی واندرزهای دینی مانند تشویق، توصیه به صبر، استقامت و... یکی از شیوههای دستیابی به تعلیم و تربیت خلاق قرآنی است، طلابی که بیشتر وقت خود را صرف مباحثه و مطالعه کردند قطعا میدانند که گاهی درسی را با یک بار مطالعه و مباحثه نمیتوان درک کرد و ممکن است در این بین ناراحت وپریشان شوند که چرا متوجه نمیشوند اما نباید به این موضوع اعتنا کرد زیرا میتوان با استفاده از اندرزهای دینی و قرآنی و تشویق به صبر وتلاش به حل آن فایق آمد.
محمودزاده اظهار کرد: یکی دیگر از کاربردهای استفاده از آیات و اندرزهای قرآنی رفع اختلالات روانشناسی در کودکان است که میتوان با بکارگیری قصههای قرآنی مانند داستان حضرت یونس(ع)، ابراهیم(ع)، یوسف(ع) و... کودکان را به صبر و استقامت تشویق کرد.
وی در پایان گفت: نهجالبلاغه و زندگینامه حضرت زهرا(س) و اهل بیت(علیهم السلام) سرشار از نکات اخلاقی و تربیتی قرآنی است که میتوان با بکارگیری آنان به خودسازی مطلوب الهی فائق آمد.
انتهای پیام/
نظر شما