زیارت جامعه کبیره گنجینه‌ای برای معرفت امامت است

اولین جلسه از ویژه برنامه هفتگی شرح زیارت جامعه کبیره در مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها) یزد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/یزد، خانم فاطمه غفارنیا استاد حوزه علمیه در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها) یزد در سخنانی به تبیین جایگاه والای شناخت امام معصوم (علیه السلام) و نقش زیارت جامعه کبیره در این مسیر پرداخت.

وی با استناد به دعای «اللهم عرفنی نفسک»، معرفت امام را شرط ضروری رسیدن به سعادت دانست و تصریح کرد: بدون شک رسیدن به سرمنزل سعادت جز از طریق هادی و هدایتگر امکان‌پذیر نیست و همین مسئله لزوم شناخت امام را روشن می‌کند.

این استاد حوزه با تشریح روش‌های شناخت امام به بیان دو مسیر علمی و عملی پرداخت و در بخش روش علمی، «مراجعه به تاریخ زندگی امام معصوم که منحصر به هر امام است» و «بررسی فضایل و ویژگی‌های مشترک میان ائمه اطهار (علیهم السلام)» را دو راهکار اساسی دانست.

وی زیارت جامعه کبیره را به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع در بیان این فضایل معرفی کرد که حاوی مضامین عمیق امام‌شناسی است و با اشاره به جایگاه ویژه زیارت جامعه کبیره، آن را هم‌تراز دعای جوشن کبیر دانست و گفت: همان‌گونه که دعای جوشن کبیر جامع اسما و صفات الهی است، زیارت جامعه کبیره نیز متنی کامل در بیان صفات امام معصوم (علیه السلام) محسوب می‌شود.

 وی به ویژگی‌های منحصر به فرد این زیارت اشاره کرد که از جمله می‌توان به سند معتبر آن (نقل شده از امام هادی (علیه‌السلام)) و تأکید خاص حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرحه الشریف) بر قرائت آن اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه با تحلیل ساختار ادبی و محتوایی زیارت جامعه کبیره، به نکته‌ای ظریف اشاره کرد: شروع زیارت با عبارت «الله اکبر» این پیام را دارد که صفات برشمرده شده برای امام، در حقیقت تجلی اسما و صفات الهی است و نباید موجب غلو در حق ائمه (علیهم السلام) شود.

وی همچنین به فرازهای تأثیرگذار این زیارت مانند «بابی انت و امی» اشاره کرد که بیانگر عظمت مقام امامت است.

خانم غفارنیا در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ارتباط مستمر با امام معصوم(علیه السلام) پرداخت و زیارت جامعه را بهترین وسیله برای ایجاد این ارتباط دانست: برای رسیدن به رشد و کمال باید ارتباط مستمر با امام معصوم (علیه السلام) برقرار باشد و زیارت این ارتباط مستمر را محقق می‌سازد.

وی با اشاره به حکایت پیرمرد کشاورزی که از راه دور سلام امام رضا (علیه السلام) را می‌شنید، به تبیین سطوح مختلف درک محضر امام پرداخت و تقسیم‌بندی افراد در مواجهه با امام را سه دسته برشمرد؛ حاضر در مکان اما غافل از محضر غایب از مکان اما حاضر در محضر و کسانی که هم در مکان و هم در محضر حاضرند.

خانم غفارنیا در پایان بر ضرورت درک حضور و محضر امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در عصر غیبت تأکید و بیان کرد: ما باید همواره خود را در محضر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بدانیم و این حضور را با معرفت و ادب کامل همراه سازیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha