
در سالروز شهادت ششمین پیشوای شیعیان، نشست علمی-پژوهشی مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) با حضور خانم شیری برگزار شد؛ نشستی که با نگاهی تازه به معنا و عمق شخصیت علمی امام جعفر صادق (ع)، از ریشه نام ایشان آغاز شد و تا گستره عظیم تمدنسازی علمی ایشان در جهان اسلام ادامه یافت. در این جلسه، نام «جعفر» نه فقط عنوانی شخصی، بلکه رمزی از جوشش معرفت و فایدهمندی در مسیر هدایت بشر معرفی شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران /البرز، همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام، نشست علمی-پژوهشی با محوریت «امام صادق (ع)، بنیانگذار انقلاب علمی بزرگ اسلام» و با حضور سرکار خانم شیری، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.
خانم شیری در ابتدای این نشست با تبیین معنای نام «جعفر»، آن را برگرفته از نام نهری در بهشت دانستند که فایده و برکت فراوانی دارد. به گفته ایشان، این نام نماد بهرهمندی و نافع بودن است؛ ویژگیای که در سراسر زندگی علمی و فرهنگی امام صادق (ع) بهوضوح قابل مشاهده است.
وی در ادامه به شرایط اجتماعی و تاریخی دوران امامت امام صادق (ع) اشاره کرد و افزود: «مام با بهرهگیری از فضای نسبی آزادی در دوران زوال امویان و آغاز عباسیان، موفق شد نهضتی عظیم در عرصه علم و معرفت دینی راهاندازی کند؛ نهضتی که تربیت بیش از چهار هزار شاگرد برجسته، تنها یکی از دستاوردهای آن به شمار میرود.
خانم شیری با تأکید بر نقش کلیدی امام صادق (ع) در گسترش معارف الهی، اظهار داشت: ماموریت ویژه آن حضرت، نشر علم الهی و احیای معارف ناب اسلام بود. چنانکه در روایات آمده، علم حقیقی را باید از سرچشمه آن یعنی اهلبیت (ع) دریافت کرد؛ سرچشمهای متصل به ذات اقدس الهی.
این استاد در ادامه به ویژگیهای علم اهلبیت (ع) پرداخت و آن را دانشی توصیف کرد که زندهکننده قلبها، بینیاز از غیر خدا، سرچشمه و منشأ تمام دانشها، جامع و الهی، و ابزاری برای بندگی و نه انحراف است.
وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود، وی به تفاوت سطح دانش میان انبیا و ائمه اطهار اشاره کرد و گفت: در روایات آمده که پیامبران اولوالعزم تنها به بخش اندکی از علم الهی دست یافته بودند، در حالی که ائمه معصومین (ع) از ۷۲ حرف آن علم آگاه بودند.
خانم شیری در انتها طلاب حاضر را به مطالعه کتاب «توحید مفضل» توصیه و ترغیب کردند و این اثر را گامی مؤثر در تعمیق فهم توحیدی برشمردند.
انتهای پیام/
نظر شما