استاد حوزه علمیه خواهران شیراز حضرت معصومه(س) را نماد مقاومت، معرفت و مهرورزی دانست و بر الگوپذیری دختران امروز از شخصیت کریمه اهل بیت(ع) تأکید کرد.
به گگزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/فارس، زهره معارف استاد حوزه علمیه خواهران شیراز در گفتوگویی ضمن اشاره به میلاد حضرت معصومه(س) ایشان را نماد مقاومت، معرفت و مهرورزی دانست و گفت: با بررسی ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س) درمییابیم ایشان نه تنها یک اسطوره مذهبی، بلکه یک الگوی بیبدیل در تحصیل علم، مقاومت و عطوفت است.
وی با اشاره به حدیث امام رضا که فرمودند کسی که معصومه را در قم زیارت کند، گویی مرا زیارت کرده است ادامه داد: این روایت، بیانگر جایگاه علمی و معنوی ایشان به عنوان مرجع تقرب به امامت است و هجرت هوشمندانه ایشان از مدینه به ایران از جنس مقاومت دخترانه و مقاومتی جریانساز و تحولزا و درسآموز است.
معارف با اشاره به سفر حضرت معصومه(س) به ایران برای دیدار با برادر خود امام رضا(ع) گفت: سفری پرخطر برای دیدار برادر، با وجود فضای اختناق و تهدیدات بنیعباس، بیانگر پایداری ایشان در مسیر حق و عشق به خانواده و حمایت از ولایت و امامت بود، هجرتی با برکت و علم آفرین که موجب انتقال مرکزیت علمی به شهر قم شد.
وی با اشاره به نقش تمدنی حضرت معصومه(س) در شکلگیری قطب علمی شیعه اظهار داشت: شکل گیری اولین حوزههای علمیه در کنار حرم ایشان و تربیت دانشمندان و پرورش بزرگان علمی در این مکتب، ره آورد هجرت هوشمندانه کریمه اهل بیت علیها سلام است، حضرت معصومه(س) نه فقط یک شخصیت معنوی، بلکه محور توسعه علمی بودند.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در جهان معاصر برای بانوانی که به دنبال هویت علمی و معنوی هستند، حضرت معصومه(س) ثابت میکنند که میتوان هم عالم بود، هم عابد، هم مقاوم بود، حضرت معصومه(س) فقط یک نام نیست، یک الگوی زنده است و او به ما میآموزد که میتوان در مسیر دانش و ایمان، جاودانه شد.
وی افوزد: پرورش در مکتب اصیل پدر و برادری فرا فرهیخته، مقاومت و استقامت در مسیر اهداف والا، و مهرورزی آگاهانه و عاقلانه به امام زمان خود، ایشان را به بانوی تراز علم و مقاومت و عطوفت تبدیل نمود که بعد از گذشت قرنها هنوز جایگاه و نقش پررنگ تمدنی خود را حفظ نموده است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر الگوگیری از شخصیت حضرت معصومه(س) گفت: از زندگی کریمه اهل بیت(س) میآموزیم که گاهی کویرهای سخت زندگی مانند تبعید، دوری از خانواده و فشارهای سیاسی، نه تنها انسان را از پا در نمیآورد بلکه الماس وجودش را صیقل میدهد. امروز هم هر سختی میتواند پله رشد و ترقی ما باشد.
وی افزود: در مکتب این بانوی والا مقام میآموزیم که دانش واقعی آن است که هم ذهن را روشن کند، هم قلب را و استقامت و علمآموزی و مبارزه با جهل و نادانی پایدارترین انقلاب است این انقلاب درونی را از خود آغاز کنیم.
معارف با اشاره به ضرورت بازشناسی هویت زن از منظر اسلام گفت: زن مسلمان میتواند بدون تقلید از گفتمانهای فمنیستی، معمار علمی جامعه باشد و مبنای نظام سازی علمی زن مسلمان، هویت دینی و صبغه الهی است و باید توجه کرد که حضرت معصومه(س) یک جنبش دخترانه بود و جنبش دخترانه این بانوی تمدن ساز، از جنس نور و امید و رحمت و علم و ایمان و عطوفت جهت دار و استقامت و ولایتمداری بود.
وی افزود: ولایتپذیری آگاهانه و اختیاری حضرت معصومه(س) یک سامانه پویای تربیتی است که علم را با تعهد پیوند زد و بانوی مسلمان را از حاشیه به متن تاریخ آورد که می شود با موقعیت سنجی و انتخاب هوشمندانه مسیر عزتمندانه را رقم زد و هوشمندی، آن گاه که جان امام و پیشوایت با نفوذ بیگانه در خانه به خطر افتد، عدم ازدواج است آنگاه که فشار بسیار شدید و خفقان تحمیلی حکومت جبار، مانع ازدواج باشد، انتخاب هوشمندانه سبک زندگی مبتنی بر ماموریت الهی، معصومه ساز است.
این مبلغ و فعال فرهنگی حضرت معصومه(س) را الگوی جاودانه برای دختران عصر جدید دانست و اظهارداشت: برای دخترانی که به دنبال حفظ شکوه و عظمت دخترانگی خود هستند دخترانی که از جاذبههای جسمی و ابزاری و چشم نوازیهای میدانی فاصله گرفتهاند دخترانی که به جایگاه رفیع تمدنی خود واقفند و به طهارت روح و سلامت نفس خود پایبند بوده و با حفظ ریحانگی خود، از هر آنچه سبب پژمردگی آنان گردد، فاصله میگیرند.
وی افزود: دخترانی که در جهانی پر از شتاب، هیاهو و هزاران الگوی متناقض میخواهند معصومه عصر خود باشند و با بال علم و ایمان و استقامت و عطوفت و خانواده محوری، بر بلندای تاریخ تمدنی خود شکوفا باشند دخترانی که تمام ارزشهای آرمانی یک دختر را در وجود مبارک حضرت معصومه(س)میبینند.
معارف اذعان نمود: دخترانی که از الگوهای سطحی و زودگذر و دارای تاریخ انقضا و عروسکهای بَزَک شده خیابانی خسته شده و بحران هویت نسل خود را میبینند و صدای خرد شدن ارزشهای اصیل انسانیِ همسالان را در زیر پای دیوهای ابزار انگارانه و ظالم میشنوند و دخترانی که به دنبال هویت اصیل وجودی و فطری خود هستند این ریحانههای بهشتی، الگوی بهشتی میخواهند.
وی افزود: دخترانی که با سلاح علم به مقابله با جهل میپردازند و با ایمان، به علم خود جهت میدهند و به قهرمانان واقعی کشور خود تبدیل میشوند، قهرمانان شجاعی که با مقاومت و ایستادگی و نجابت، با قدرت به همه نازیباییها «نه» میگویند آنها با پرچم علم و ایمان، مسئولیت پذیری و انسانیتِ واقعی را برای جهانیان معنا میکنند. دختران آفتاب هیچگاه از کنار زنان و کودکان به خاک و خون کشیده شده توسط شمشیر جهل و ظلم زمانه خویش، بیتفاوت رد نمیشوند.
انتهای پیام/
نظر شما