نشست علمی «حضرت معصومه سلاماللهعلیها؛ الگوی عدالت جنسیتی، بررسی دیدگاههای فمینیستی» در مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شاهرود برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران /سمنان، خانم گلی، معاون پژوهشی مدرسه گفت: همزمان با آغاز دهه کرامت نشست علمی با عنوان «حضرت معصومه سلاماللهعلیها؛ الگوی عدالت جنسیتی، بررسی دیدگاههای فمینیستی» با کارشناسی خانم نرجس طاشیان، استاد حوزه در این مدرسه برگزار شد.
خانم نرجس طاشیان استاد حوزه علمیه و پژوهشگر حوزه زن و خانواده در این نشست، با تحلیل مبانی فکری جریان فمینیسم، به نقد نگاه سکولار و لیبرال غربی به زن پرداخت و آن را در تقابل با الگوی الهی معرفیشده در اسلام دانست.
وی در بخشی از سخنان خود گفت: عدالت در نگاه اسلام به معنای تساوی کورکورانه نیست. ما اگر به یک کودک دو ساله و یک نوجوان هجدهساله، به یک اندازه غذا بدهیم، این عدالت نیست؛ این بیعدالتی است. اسلام عدالت را در اعطای حق متناسب با ظرفیت و جایگاه میبیند، نه در یکسانسازی بیمنطق.
استاد طاشیان در ادامه با اشاره به تجربههای شخصی خود از پژوهش در زمینه فمینیسم افزود: سالها پیش پایاننامهام را درباره مقایسه دیدگاههای اسلام و فمینیسم در حوزه زن و خانواده نوشتم و برای یافتن منابع فمینیستی، به کتابخانههای متعددی در قم و سمنان مراجعه کردم. اما امروز وقتی به آن دوران نگاه میکنم، احساس میکنم حق مطلب در مورد اسلام را آنطور که باید ادا نکردهام؛ اسلام گنجینهای دارد که متأسفانه ما آن را بهدرستی معرفی نکردهایم.
او با هشدار نسبت به نفوذ پنهان گزارههای فمینیستی در ذهن و رفتار زنان مسلمان گفت: ممکن است کسی امروز صریحاً نگوید من فمینیستم، اما وقتی شعارهایی مثل «چرا من نباید مثل مرد موتورسواری کنم؟» یا «چرا باید در دعوا کوتاه بیایم؟» را بدون بررسی مبانی دینی تکرار کند، یعنی گزارههای آن جریان فکری بهصورت خزنده وارد سبک زندگیاش شده است.
وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به شخصیت حضرت معصومه سلاماللهعلیها بیان کرد: حضرت معصومه سلاماللهعلیها، با حضور عالمانه و مؤمنانه در صحنه، نمایانگر الگویی متعالی از زن مسلمان است؛ زنی که نه در انزواست و نه فریب خورده شعارهای فریبندهٔ عدالت غربی. او در مسیر ولایت، نقشآفرین است، نه قربانی تفکرات لیبرال.
خانم طاشیان همچنین با تأکید بر لزوم بازسازی گفتمان اسلامی زن در جامعه امروز گفت: وظیفه ماست که زن را با مبانی اسلامی به جامعه معرفی کنیم، نه با مدلهای ترجمهای و تقلیدی. اگر زنان ما جایگاه خود را در منظومه توحیدی بشناسند، دیگر نیاز به دفاع مصنوعی از حقوقشان نخواهند داشت، چرا که اسلام خود بزرگترین مدافع کرامت زن است.
خانم فاطمه گلی، معاون پژوهشی مدرسه، با تشکر از حضور استاد طاشیان و استقبال چشمگیر طلاب، هدف از برگزاری این نشست را ارتقای قدرت تحلیل دینی طلاب در مواجهه با نظریههای وارداتی و تقویت مبانی فکری طلاب در زمینه زن و خانواده دانست.
انتهای پیام/
نظر شما