مدیر حوزههای علمیه خواهران در مراسم تقدیر از اساتید برگزیده مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزههای علمیه خواهران، به اهمیت تعلیم و تربیت در نظام آموزش غیر حضوری تأکید کرد و آن را پایه و اساس هویت طلبگی خواند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزههای علمیه خواهران با حضور در مراسم تقدیر از اساتید برگزیده مرکز آموزش های غیرحضوری حوزههای علمیه خواهران، ضمن تکریم روز معلم اظهار کرد: راضی بودن به وضع موجود نظام آموزشی، تعلیم و تربیت در حوزههای علمیه خواهران بهویژه مرکز آموزش غیر حضوری استان قم منجر به خسران است زیرا با بهرهگیری و استفاده مناسب از ظرفیتها و فناوریهای مدرن روز، رساندن خواهران طلبه به اهداف از پیش تعریف شده محقق میشود.
حجتالاسلام والمسلمین فاضل در ادامه به آمادگی استفاده از امکانات مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران در راستای تقویت تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: امکانات حوزههای علمیه خواهران برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت بهرهگیری خواهد شد.
وی با اشاره به بیرغبتی طلاب خواهر نسبت به مسائل پژوهشی و تحقیقی اعلام کرد: یکی از دلایل عدم رغبت خواهران طلبه نسبت به مقوله پژوهش، قوانین سختگیرانه در این مورد است که باید برای سهولت در این امر قوانین تازهای وضع شود و حوزههای علمیه خواهران نیز آمادگی لازم خود را برای ارائه مشوقات پژوهشی و تحقیقی اعلام میکند.

اهتمام به مسئله تعلیم و تربیت در محوریت برنامههای آموزش غیر حضوری قرار گیرد
مدیر حوزههای علمیه خواهران در ادامه مطرح کرد: اگر طلبه خواهری در دروسی مانند ادبیات عرب، فقه، علوم عقلی و… ضعیف است، مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران باید نسبت به آن اهتمام ورزد زیرا آینده آموزش در دنیا به سمت و سوی توسعه فردی سوق داده میشود و نه تنها به دنبال فارغالتحصیل نیستند بلکه آموزش دائمی را در دستور کار خود دنبال میکنند؛ بنابراین مرکز آموزشهای غیرحضوری نیز باید نسبت به این مسئله اهتمام داشته باشد.
استفاده از فناوریهای نوین در زمینه آموزش
مدیر حوزههای علمیه خواهران در پایان بیان کرد: بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی در زمینه مقالات، پژوهشهای علمی، تحقیقی و … ضروری است و از آنجایی که آموزش غیرحضوری نیز بخشی از سیستم تعلیم و تربیت حوزوی محسوب میشود، اهمیت استفاده از آن را دوچندان میکند.
وی افزود: غفلت از بهرهگیری ظرفیتهای موجود در زمینه تعلیم و تربیت منجر به تهدید جدی میشود زیرا تعلیم و تربیت پایه و اساس هویت طلبگی قرار دارد.

در ادامه خانم رحمه غروی نائینی، رئیس مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران به ارائه گزارشی از فعالیتهای این مرکز پرداخت و بیان کرد: تاکنون قریب به ۳۶۴۰ طلبه خواهر از مرکز آموزش غیرحضوری فارغالتحصیل شدهاند و از آنجایی که این مرکز توجه خاصی به موضوع طلاب مادر و اقتضائات ویژه دارد، زمینه تحصیل غیرحضوری را میسر کرده است.
وی ادامه داد: برخی از اساتید مدارس علمیه و کارکنان مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران نیز از در راستای ارتقای آموزشی خود از برنامههای این مجموعه بهرهمند شده و قریب به ۱۴۶۴ نفر از آنان از مرکز آموزشهای غیرحضوری فراغت از تحصیل یافتند.
رئیس مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران گفت: ارائه دروس مرکز آموزشهای غیرحضوری به سه شیوه آموزش برخط (آنلاین)، کارگاهی و مهارتی برون خط (آفلاین) و تلفیقی هستند.
وی در ادامه از ارائه طرح پشتیبان؛ تدریس غیر حضوری به مدارس علمیه خواهران سراسر کشور در صورت عدم استاد اشاره کرد و گفت که تا کنون ۴۳ کلاس درسی مختلف پشتیبانی شده است.
خانم غروی نائینی در ادامه به برگزاری نشستهای تخصصی، کارگاههای پژوهشی، فعالیتهای فرهنگی، درس خارج فقه، طرح ترنم وحی اشاره کرد.

اساتید مرکز آموزش غیرحضوری نیز در این نشست خواهان همافزایی بیشتر و مثمر ثمر با حوزههای علمیه خواهران و خروجی موثر شدند.
در پایان مراسم، حجتالاسلام والمسلمین فاضل از اساتید منتخب مجموعه آموزش غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران تقدیر و قدردانی به عمل آورد.






نظر شما