گوش دادن فعال و همدلی دو ابزار ارزشمند برای حل مشکلات و کاهش تنش‌ها است

استاد حوزه گفت: ارتباط و تأثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی از موضوعات مهم به خصوص برای طلبه‌ها و مبلغین حوزه علمیه است. 

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم زینب عطاءالهی استاد و عضو گروه علمی مدرسه علمیه تخصصی الزهراءسلام الله علیها بندرعباس، در نشست فرهنگی با موضوع«راهکارهایی برای مدیریت ذهن و ارتباط موثر با مخاطب» در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراءسلام الله علیها بندرعباس بیان کرد: برای بهبود روابط با افراد مختلف، به ویژه در نقش یک مبلغ حوزه علمیه، باید سعی کنید به حرف‌های طرف مقابل خود با دقت و بدون وقفه گوش دهید و به حالات چهره او توجه کنید، به جای قضاوت کردن، به دیدگاه‌های دیگران با ذهن باز نگاه کنید و دیدگاه خود را با منطق و استدلال بیان کنید، خودتان را جای دیگران بگذارید و احساسات و دیدگاه‌های آن‌ها را درک کنید. 
 
خانم زینب عطاءالهی اذعان داشت: با استفاده از زبان بدن، لحن و کلام مناسب، ارتباط خود را تقویت کرده و با زبان ساده و قابل فهم صحبت کنید و به سؤالات دیگران پاسخ‌های روشن و واضح بدهید، همچنین با همه افراد با احترام رفتار کنید مهارتهای ارتباط کلامی خود را ارتقاء داده مطالعه در مورد فنون ارتباطی و روانشناسی می‌تواند به طلاب در این زمینه کمک کند تا مهارت‌های خود را تقویت کند.

عضو گروه علمی مدرسه علمیه تخصصی الزهراءسلام الله علیها بندرعباس افزود: بهبود مهارت‌های ارتباطی فرآیندی است که به زمان و تمرین نیاز دارد بنابراین با تمرین و تلاش مداوم، انسان می‌تواند این مهارت‌ها را در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود تقویت کند که برای بهبود ارتباط، راهکارهایی، از جمله آگاهی از اختلالات، انتخاب مناسب کلمات و لحن، در نظر گرفتن فرهنگ، همدلی، گوش دادن فعال و نگاه سیستمی وجود دارد. 
 
استاد دانشگاه، اضافه کرد: گوش دادن فعال و همدلی ابزارهای بسیار ارزشمندی برای حل مشکلات و کاهش تنش‌ها در روابط هستند و درک و توجه به احساسات طرف مقابل و نشان دادن این که حرف‌های او شنیده می‌شود، قدم‌های مهمی در جهت ایجاد ارتباط سالم و سازنده هستند. 
 
خانم عطاءالهی تصریح کرد: قطع کردن صحبت‌های طرف مقابل خود یا فکر کردن به پاسخ خودتان در حین صحبت کردن او، باعث می‌شود احساس شود که حرف‌هایش شنیده نشده است و باید با جملاتی مانند «متوجه هستم که چقدر ناراحت هستید» یا «می‌فهمم که چقدر عصبانی هستی» نشان دهید که احساسات او را درک می‌کنید همچنین اطمینان از درک صحیح، خلاصه کردن گفته‌های طرف مقابل و بازگو کردن آنها به زبان خود، می‌تواند در ارتباط مؤثر مفید باشد.

گوش دادن فعال و همدلی دو ابزار ارزشمند برای حل مشکلات و کاهش تنش‌ها است

گوش دادن فعال و همدلی دو ابزار ارزشمند برای حل مشکلات و کاهش تنش‌ها است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha