شهید رئیسی عزت را به روحانیت برگرداند

استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی های شهید رئیسی گفت: شهید رئیسی عزت را به روحانیت برگرداند و نشان داد که برخی با پوشیدن این لباس با عملکرد غلط خود به روحانیت ضربه زدند. شهید رئیسی نشان داد روحانی واقعی کیست و چیست و این مهم ترین دستاورد دولت شهید رئیسی بود.

به گزارش ایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/تهران، محمد حسین رجبی دوانی در نشست «جایگاه علمی شهید جمهور، آیت الله سید ابراهیم رئیسی» که به همت مدرسه علمیه الزهرا (علیها السلام) تهران و مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی (علیه‌السلام) برگزار شد، با اشاره به فرمایشان رهبر معظم انقلاب در رابطه با شهید رئیسی عنوان کرد: روز گذشته رهبر معظم انقلاب، بیانات و وصف های بسیار والا، بلند و بدون هرگونه تعارف در رابطه با شهید رئیسی فرمودند. ایشان در رابطه با افراد شاخص معدودی از جمله شهید سلیمانی و شهید سید حسن نصرالله از این با تعابیر بلند تجلیل کردند.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در رابطه با شهید رئیسی فرمودند شهید رئیسی خود را برتر از مردم نمی‌دانست در ردیف مردم، مثل مردم و حتی کوچک تر از مردم می دانست. شهید رئیسی دل خاشع و ذاکر، زبان صادق و صریح و عمل خستگی ناپذیر و دائم داشت و بعد هم فرمودند برای شناخت کسب و صداقت و سلامت او دل و زبان و عمل ملاک است. زبان و دل و عمل شهید رئیسی، در کنار فضیلت های بزرگی که رهبر معظم انقلاب برای او در این یک سال گذشته برشمردند یک فضیلت بالاتری بود.

شهید رئیسی عزت را به روحانیت برگرداند

این پژوهشگر ولایت مداری خالصانه را از دیگر ویژگی‌های شهید رئیسی برشمرد، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی افرادی بودند که در ولایت مداری دچار ضعف بودند و علت اساسی مشکلاتی که در کشور در عرصه های گوناگون، به خصوص در عرصه های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی داریم ناشی از این است که برخی از مسئولین مطیع ولایت نبودند.

وی مهم ترین رکن اسلام ولایت دانست و افزود: امام کاظم علیه السلام فرمودند ولایت تنها رکنی است که خداوند از پنج رکنی که به اسلام شکل می دهد و رخصت قائل نشده است. خداوند حتی در نماز که ستون دین خدا است اسثناهایی را قائل شده است. اما در امر ولایت هرگز استثنا وجود ندارد.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه بعد از رحلت پیغمبر (ص) ولایت مورد غفلت و خیانت قرار گرفت تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی حاکمیت پیدا کرد، ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر (ص) ولایت و امامت تبدیل به خلافت و بعدا تبدیل به سلطنت شد. وقتی که امیرمومنان (ع) و امام مجتبی (ع) حکومت و قدرت را در دست داشتند بر مبنای ولایت، حاکمیت پیدا نکردند به عنوان خلیفه چهارم و خلیفه پنجم در این جایگاه قرار گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه لازمه ولایت اطاعت است، اظهار کرد: امیرمومنان علیه السلام بارها به خاطر عدم اطاعت مردم و نافرمانی ها از خدا طلب مرگ می کردند. عدم اطاعت مردم در آن دوره نشان دهنده این است که مردم ولایت امام علی (ع) را قبول نداشتند و او را فقط حاکم می دانستند زیرا اطاعت نداشتند.

این پژوهشگر تصریح کرد: در اندیشه سیاسی شیعه، حکومت و جامعه اسلامی فقط شأن رسول خدا است؛ البته اصل حاکمیت و ولایت برای خداوند است. در طول ولایت خدا، رسول خدا (ص) و بعد اهل بیت علیهم السلام و در عصر غیبت به نائب امام علیه السلام می رسد. هر کسی در جامعه اسلامی حکومت کند حتی اگر شیعه باشد و بخواهد عدل را هم اجرا کند چون نه امام حق است نه نائب امام، او حاکم جور شناخته می‌شود.

شهید رئیسی عزت را به روحانیت برگرداند

وی گفت: حکومت جمهوری اسلامی و نظام ولایی که ما به لطف الهی امروز در عصر حاکمیت او زندگی می‌کنیم، نعمت عظیمی که بعد از رحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم تا انقلاب اسلامی این نعمت از جامعه دریغ داشته شد. 250 سال، یازده امام معصوم در بین مردم حاضر و ظاهر بودند ولی نعمت ولایت آن‌ها حاکمیت پیدا نکرد.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه شهید رئیسی ارزش این نعمت بزرگ را فهمیده بود و به آن باور داشت، اضافه کرد: برخی از افراد ولایت فقیه را به خاطر اینکه در قانون اساسی آمده است قبول دارند اما شهید رئیسی به ولایت فقیه باور و اعتقاد قلبی داشت. شهید رئیسی به دنبال این بود که رضایت صاحب ولایت را جذب کند و رهنمودهای او را در مقام عمل اجرا کند و لذا این ویژگی او را ممتاز کرد.

وی نجابت؛ اخلاق اسلامی و تقوا را دیگر ویژگی‌های شهید رئیسی دانست و افزود: نجابت بزرگ شهید رئیسی را همه در مناظرات انتخاباتی دیدند. او در مقابل تهمت‌ها و تمسخرها با نجابت تمام و با حفظ اخلاق و حدود اسلامی و تقوای تحمل کرد و مقابله نکرد. شهید رئیسی این نجابت را در دولت خود و در دوران عملکرد خویش هم داشت.

این پژوهشگر ادامه داد: دولت شهید رئیسی به دنبال این نبودند که ضعف های خودشان را گردن پیشینیان بیندازند و توجیهات غیراخلاقی و غیرشرعی داشته باشند چون خود نجیب بود نجبا را به کار گرفته بود. اخلاق و تواضع در ذات شهید رئیسی بود یعنی در حقیقت عامل به آن بود و امری ظاهری و تصنعی نبود.

وی بیان کرد: شهید رئیسی عزت را به روحانیت برگرداند و نشان داد که برخی با پوشیدن این لباس با عملکرد غلط خود به روحانیت ضربه زدند. شهید رئیسی نشان داد روحانی واقعی کیست و چیست و این مهم ترین دستاورد دولت شهید رئیسی بود.

رجبی دوانی اظهار کرد: دل شهید رئیسی برای مردم، سعادت مردم و حل مشکلات مردم می‌تپید و جان خود را برای همت گماشتن به همین مسئله داد. او به دنبال حل مشکلات مردم بود، تعطیلی نداشت. خستگی ناپذیر بود و در روزهای جمعه نیز به دنبال راه انداختن کارخانه هایی بود که خائنین تعطیل کرده بودند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha