حوزه‌های علمیه در طراحی و تنظیم نظامات اجتماعی در علوم اسلامی و انسانی فعال‌تر شوند/ توجه طلاب به تقویت هویت اسلامی و ملی

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به سخنان رهبری به مناسبت گرامیداشت صدمین سالگرد بازتأسیس حوزه قم گفت: طراحی و تنظیم نظامات اجتماعی به‌خصوص در علوم اسلامی و انسانی در رأس توصیه‌های رهبری حفظه الله قرار دارد، زمینه‌ای که حوزه باید در آن به فعالیت‌های متعددی بپردازد و تدریس در رشته‌های مرتبط تنها یکی از ابعاد آن است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ تهران، خانم اسفندیاری معاون فرهنگی تبلیغی استان تهران در گفت‌وگویی در راستای تبیین پیام رهبر معظم انقلاب به مراسم گرامیداشت صدمین سالگرد بازتاسیس حوزه قم و وظیفه حوزه خواهران، اساتید و طلاب، گفت: پیام حضرت آقا در سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، نشان‌دهنده اهمیت و نقش کلیدی این نهاد در تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی است.

خانم اسفندیاری بیان کرد: وظایف حوزه‌های خواهران، اساتید و طلاب در مرحله اول ارتقای سطح آموزش و پژوهش است به نحوی که لازم است اساتید حوزه خواهران تلاش کنند تا با استفاده از منابع معتبر و روش‌های نوین، به تربیت طلابی متخصص و متعهد بپردازند، از سوی دیگر فعالیت در زمینه‌ تبیین مسائل اجتماعی و فرهنگی طلاب را به درک عمیق‌تری از مشکلات و چالش‌های جامعه‌ خود می‌رساند. به همین جهت برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای علمی، فرهنگی و اجتماعی با هدف تربیت مبلغان علمی و فرهنگی می‌تواند به طلاب و اساتید کمک کند تا آموزه‌های دینی را به درستی منتقل کرده و در جامعه تأثیر گذار باشند.

طلاب به تقویت هویت اسلامی و ملی توجه کنند

وی افزود: توجه به بیداری اسلامی از موضوعات مهم دیگری است که حوزه‌های علمیه می‌توانند به نقش آگاهی بخشی امت اسلامی، اقدام نمایند. از طرفی ضرورت نزدیکی و تعامل و همکاری حوزه‌های خواهران با دیگر نهادها و سازمان‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی برای قدم برداشتن در راستای اهداف متعالی، اهمیت بالایی دارد. طلاب باید به تقویت هویت اسلامی و ملی توجه و تلاش کنند تا با تبیین اصول اسلامی و اخلاقی در جامعه، الگوهای شاخص «زن مسلمان تراز» را معرفی کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به مهم‌ترین وظیفه حوزه که رهبری آن را «بلاغ مبین» بیان کردند و لازمه انجام آن را تربیت نیروی مهذب و کارآمد خواندند، گفت: اقدامات مؤثر و راهبردی حوزه‌های علمیه می‌تواند تربیت نیروی مهذب و متخصص به شیوه برگزاری دوره‌های تربیتی و ترویج سبک زندگی اسلامی در محافل آموزشی به منظور تربیت طلابی که نه تنها علوم دینی را می‌آموزند، بلکه الگوهای عملی از دین را به جامعه ارائه دهند. 

لزوم آشنایی طلاب با فنون تولید محتوا و استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور گسترش آموزه‌های اسلامی

وی اظهار داشت: تقویت مهارت‌های سخنوری و ارتباط مؤثر در جمع؛ آشنایی طلاب با فنون تولید محتوا و استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور گسترش آموزه‌های اسلامی؛ شناسایی و تحلیل مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی روز و پاسخ‌گویی به آن‌ها با استناد به منابع معتبر و ایجاد فضایی که طلاب بتوانند آزادانه سؤال کنند و با یکدیگر تبادل نظر کنند، می‌تواند فرآیند تفکر انتقادی را تقویت نموده و به خانواده و جامعه تسری داده شود.

خانم اسفندیاری با اشاره به ضرورت آشنایی حوزه با یافته‌های روز جهان و همکاری با دانشگاه‌ها که در پیام رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود، گفت: طراحی و تنظیم نظامات اجتماعی به‌خصوص در علوم اسلامی و انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است که در رأس توصیه‌های رهبری حفظه الله قرار دارد. 

معاون فرهنگی تبلیغی استان تهران بیان کرد: در این راستا، حوزه باید به فعالیت‌های متعددی بپردازد که تدریس در رشته‌های مرتبط تنها یکی از ابعاد آن است. نشست‌ها، سمینارها و کارگاه‌های مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای تبادل نظر و تجربیات، سازماندهی نماید؛ برای بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی روز براساس مبانی فکری دین و یافته‌های علمی جدید، گروه‌های تحقیقاتی مشترک تشکیل بدهد؛ با ایجاد مدل‌های آموزشی ترکیبی که شامل آموزش‌های حضوری و برخط باشد و به طلاب امکان دسترسی به منابع علمی روز را بدهد؛ طلاب را به درگیر شدن در پروژه‌های تحقیقاتی ترغیب نماید تا بتوانند یافته‌های اسلامی را با یافته‌های علمی روز تلفیق کنند و رشته‌های جدید که به نیازهای عصر نوین پاسخ دهند را تأسیس نماید(مباحثی همچون اخلاق پزشکی، فناوری‌های نوین و حقوق در دنیای جدید).

ضرورت آموزش مهارت‌های ارتباطی، مدیریت و رهبری به طلاب

وی افزود: از دیگر راهکارها آموزش مهارت‌های ارتباطی، مدیریت و رهبری برای تربیت طلاب است که بتوانند به‌خوبی با جامعه علمی و دانشگاهی ارتباط برقرار کنند؛ بسترسازی برای حضور طلاب در کنفرانس‌ها و مجامع علمی به‌عنوان سخنران یا شرکت‌کننده بسترسازی؛ تشکیل گروه‌های علمی برای مطالعه و بررسی چالش‌های اجتماعی و فرهنگی است تا راهکارهای عملی بر اساس مبانی اسلامی ارائه دهد؛ در استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تبیین و ترویج مفاهیم اسلامی و تولید محتوای علمی و فرهنگی آموز ش تخصصی و ساماندهی ظرفیت‌های بالفعل کنونی را در اولویت های خود قرار دهد و به منظور رسیدن به اهداف فوق، با نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی به منظور ایجاد پروژه‌های مشترک و کارآفرینی تعامل سازنده‌ای برقرار کند تا میزان کنشگری طلاب خواهر را در عرصه‌های اجتماعی مدیریت نماید. 

حوزه، رویکرد جامع و کل‌نگر برای تعامل با دنیای علم و دانش روز را دنبال کند

خانم اسفندیاری گفت: به عبارتی تدریس در رشته‌های مرتبط در دانشگاه‌ها می‌تواند به عنوان یک بعد از همکاری میان حوزه و دانشگاه محسوب شود، اما برای تحقق یک نظام اجتماعی پویای اسلامی، لازم است حوزه علمیه به یک «رویکرد جامع و کل‌نگر برای تعامل با دنیای علم و دانش روز» بپردازد که شامل تعامل در پژوهش، آموزش و همکاری‌های چندجانبه است. این امر به طلاب کمک می‌کند تا به عنوان افراد مؤثر در جامعه معرفی خواهد کرد.

ترویج فرهنگ مطالعه و پژوهش در بین بانوان و تشویق آن‌ها به مشارکت در فعالیت‌های علمی

وی با اشاره به پیام رهبر انقلاب درباره حوزه خواهران گفت: تشکیل حوزه‌های علمیه‌ بانوان یک ابتکار مهم و اثرگذار است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه‌ علمی و فرهنگی جامعه ایفا کند. تحقیق و نوآوری در موضوعات مختلف علمی و دینی، به‌ویژه در حوزه‌هایی که به نیازهای جامعه پاسخ می‌دهد؛ ایجاد بسترهای لازم برای تبادل علمی و فرهنگی با سایر کشورها و حوزه‌های علمی، به‌ویژه در راستای معرفی ظرفیت‌های علمی بانوان ایرانی؛ ترویج فرهنگ مطالعه و پژوهش در بین بانوان و تشویق آن‌ها به مشارکت در فعالیت‌های علمی؛ شناسایی و پژوهش در مورد نیازها و مسائل جامعه از منظر زنان و تلاش برای ارائه راهکارهای علمی و عملی برای حل آن‌ها نیز از اهم مباحث مورد توجه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha