حجتالاسلام والمسلمین مهدی دانشمند در نشست «بلاغ مبین ۵» با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، تأکید کرد: اگر میخواهیم در خون امام حسین علیهالسلام شریک باشیم، باید هویت و زندگی خود را بهطور حقیقی به خاندان اهلبیت علیهمالسلام پیوند دهیم.
به گزارش پایگاه خبری رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ اصفهان، در ادامه سلسله نشستهای تبیینی «بلاغ مبین ۵»، حجتالاسلام والمسلمین مهدی دانشمند، استاد حوزه و خطیب برجسته، در جمع طلاب، مبلغان و هادیان سیاسی حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، به تبیین جایگاه اهلبیت علیهمالسلام در تربیت، شناخت، ولایت و پیوند با قیام عاشورا پرداخت. این نشست با حضور جمعی از اساتید و طلاب در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان برگزار شد.
حجتالاسلام دانشمند در ابتدای سخنان خود، با اشاره به سنت اهلبیت علیهمالسلام در تعزیتگویی به مناسبت شهادت امام حسین علیهالسلام، عبارت «أعظم الله أجورکم» را رمزی برای همدلی و یادآوری مصیبت کربلا دانست.
وی در ادامه، با استناد به سخن امام صادق علیهالسلام مبنی بر اینکه «حتی نمک غذای خود را هم از ما بخواهید»، بر ضرورت توسل و رجوع به اهلبیت در تمام ابعاد زندگی تأکید کرد و گفت: آیه «فَاسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ» بیانگر این حقیقت است که اهلبیت علیهمالسلام منبع هدایت و پاسخگویی به تمامی سؤالات معنوی و دینی هستند.
استاد حوزه، با اشاره به ماجرای زنی که بارها از حضرت زهرا سلاماللهعلیها سؤال کرد و از تکرار آن خجالت کشید، اظهار داشت: حضرت زهرا با نهایت مهربانی فرمودند: «خجالت نکش! حتی اگر صد بار بپرسی، با آغوش باز پاسخ میدهم.» این نمونهای روشن از سعه صدر و کرامت علمی خاندان عصمت و طهارت است.
حجتالاسلام دانشمند در تبیین راههای پیوند حقیقی با قیام عاشورا، گفت: اگر کسی بخواهد در خون امام حسین علیهالسلام شریک شود، یا باید شهید باشد، یا پدر و مادر شهید. اما راه سومی نیز وجود دارد و آن، پیوند حقوقی و هویتی با اهلبیت است. همانگونه که حضرت علی علیهالسلام فرمودند: «أنا و علیٌّ أبوا هذه الأُمّة.»
وی با استناد به آیه ۶۸ سوره آلعمران، قاعده «ثبوت نسبت» به آلمحمد را مورد توجه قرار داد و افزود: آلمحمد هفت معنا دارد که یکی از برترین مصادیق آن، سلمان فارسی است. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله او را «سلمانُ منّا اهل البیت» نامیدند، به این معنا که پیوستن به این سلسله نورانی نیازمند ایمان، ولایتمداری، سبک زندگی اهلبیتی و مجاهدت در مسیر ایشان است.
این سخنران برجسته، مردم را در کلام اهلبیت علیهمالسلام به سه دسته تقسیم کرد: گروهی از محمد و آلمحمد، گروهی شاگردان علمای ربانی، و گروهی بیهویت که دیگران آنان را به هر سو میکشانند. وی تأکید کرد: ما باید هم شنونده باشیم، هم واسطه، و هم مبلغی که دلها را به آلمحمد پیوند میدهد.
حجتالاسلام دانشمند با بیان اینکه «خط سرخ عاشورا» و «خط سبز مهدویت» دو مسیر متصل و مکمل یکدیگرند، اظهار داشت: هرکس بخواهد در رکاب امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف باشد، باید وفاداری خود را در پیروی از امام حسین علیهالسلام اثبات کند. این پیوند از راه ادب در برابر حضرت، سوگواری صادقانه و تبعیت عملی از راه و روش سیدالشهدا علیهالسلام تحقق مییابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به روایت امیرالمؤمنین علیهالسلام درباره قلب انسان، گفت: قلب ظرفی بیانتهاست که میتوان آن را با معرفت، عشق یا غفلت پر کرد. مهم این است که این ظرف را بهدرستی مدیریت کنیم.
وی تأکید کرد: بسیاری با ظاهری آراسته، در مجالس عزای امام حسین علیهالسلام گریه میکنند، اما قلبشان جای دیگری است. درحالیکه هدف اصلی عزاداری، پیوستن حقیقی به جبهه فکری و ولایی سیدالشهدا و آمادهسازی برای نصرت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف است.
حجتالاسلام دانشمند در پایان این نشست با اشاره به تأثیر کلام امیرالمؤمنین علیهالسلام بر اندیشمندان غیرمسلمان از جمله کارلایل و شاعران آلمانی، بر ضرورت شناخت عمیق نهجالبلاغه و سیره علوی تأکید کرد و گفت: امروز، بیش از هر زمان دیگر، باید این معارف ناب را در زندگی فردی و اجتماعی خود جاری کنیم.
انتهای پیام/
نظر شما