معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: کنترل نگاه برای مردان و رعایت حجاب برای زنان، دو رکن مکمل در تحقق سبک زندگی عفیفانهاند که هم در آیات قرآن و هم در احادیث مورد تأکید قرار گرفتهاند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم محسنزاده معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران این استان در گفتوگویی با کارشناس صدای خلیج فارس با بیان آیه «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ...» و اینکه غض بصر به معنای کاهش نگاه و پرهیز از نگاه مستقیم و چشم در چشم با نامحرم است، بیان داشت: طبق فرمایش امام صادق(علیه السلام)، نگاه آلوده تیری زهرآلود از سوی شیطان است که به دل انسان مینشیند. در روایات آمده است که کسی که برای رضای خدا نگاهش را از نامحرم برگیرد، خداوند به او پاداشی چون آسمانی که بالای سرش است عطا میکند.
وی با اشاره به اینکه در روانشناسی اثبات شده مردان از طریق دیدن بیش از زنان تأثیر میپذیرند، اظهار داشت: تأکید قرآن بر "غض بصر" ابتدا متوجه مردان است و پس از آن، زنان را نیز به کنترل نگاه و حفظ حجاب دعوت میکند.
خانم محسنزاده با هشدار درباره مخاطرات فضای مجازی، افزود: گردش بیهدف در شبکههای اجتماعی و مواجهه با تصاویر محرک، منجر به نارضایتی، کاهش روابط عاطفی بین همسران، و حتی آسیبهای روانی در فرزندان میشود.
وی در ادامه به شبههای رایج میان برخی جوانان اشاره کرد و گفت: برخی تصور میکنند ارتباط مؤدبانه تنها با نگاه مستقیم ممکن است، در حالی که ارتباط سالم و مؤثر با رعایت عفاف، کنترل نگاه و رفتار متین نیز امکانپذیر است.
کارشناس دین با بیان اینکه نقد مکتبها باید از آثار و پیامدهای آنها آغاز شود، خاطرنشان کرد: اگر فردی برای زیباتر دیده شدن، بخشی از موی خود را نمایان میسازد، ممکن است در دل نامحرمی بنشیند که توان دستیابی به او را ندارد و این احساس ناکامی، باعث برهم خوردن آرامش فرد و خانوادهها میشود.
وی تأکید کرد: آزاد گذاشتن نگاه باعث صمیمیتهای احساسی و ایجاد دلبستگیهای نادرست میشود؛ این در حالی است که میتوان در عین حفظ حدود شرعی، ارتباط اجتماعی مؤثر داشت. تجربه جوامع غربی نیز نشان داده آزادی بیحد و مرز روابط، به فروپاشی بنیان خانواده و افزایش روابط بیتعهد انجامیده است.
خانم محسنزاده در ادامه به بعد رفتاری عفاف اشاره کرد و بیان داشت: عفت باید در رفتار افراد متجلی شود؛ نهتنها در پوشش، بلکه در نحوه گفتار، راه رفتن و تعاملات اجتماعی. این ارزش مشترک بین زن و مرد است و نباید به جنسیت خاصی منحصر دانست.
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران هرمزگان افزود: قرآن در سوره نور میفرماید: «ولا یضربن بأرجلهن لیعلم ما یُخفین من زینتهن»؛ یعنی زنان نباید به گونهای راه بروند که زینتهای مخفیشان جلب توجه کند. این توصیه امروزه شامل کفشهای پاشنهداری هم میشود که راه رفتن با آنها صدای تحریککنندهای تولید میکند.
وی ادامه داد: پوششهای چسبان، نازک و جلب توجهکننده از مصادیق بیعفتی رفتاری هستند. در مقابل، قرآن در سوره احزاب، آیه ۵۹، فلسفه حجاب را چنین تبیین میکند: «ذلک أدنی أن یُعرفن فلا یؤذین»؛ یعنی زنان مؤمن باید با جلباب در اجتماع ظاهر شوند تا شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.
کارشناس دین با تأکید بر اینکه حجاب به معنای محدودیت حضور زن در جامعه نیست، افزود: حجاب، زمینهساز شناخته شدن زن با شخصیت و عقلانیت اوست نه ظاهر و جاذبههای جنسیاش. در واقع، اسلام حضور اجتماعی زن را در پرتو عفاف و وقار میپذیرد.
وی با اشاره به تأثیرگذاری برخی رفتارها حتی بر نوجوانان، تأکید کرد: آموزش عفاف باید از سنین پایین آغاز شود تا فرزندان با ارزشهای دینی خو بگیرند.
محسنزاده در پایان افزود: کنترل نگاه و رفتار، برای هر دو جنس لازم است. ظرافت آیات قرآن نیز در آن است که ابتدا مردان را به غض بصر دعوت میکند و سپس زنان را، چرا که تأثیر نگاه در مرد بیشتر و ضرورت کنترل آن اولویتدار است.
انتهای پیام/
نظر شما