معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (سلاماللهعلیها) میناب گفت: صحیفه سجادیه، تنها مجموعهای از ادعیه نیست، بلکه نقشهای حکیمانه برای بازسازی فکری جامعهای است که در فضای امنیتی پس از عاشورا، نه صدای حق را میشنود و نه مجال تربیت نسل مؤمن را فراهم میسازد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم زهرا صالحیپور، معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (سلاماللهعلیها) میناب در گفتوگویی، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام سجاد علیهالسلام با اشاره به نقش منحصربهفرد آن حضرت در دوران پس از عاشورا گفت: اگر بخواهیم امام چهارم را در آیینه تاریخ به درستی بشناسیم، باید ابتدا فشار سیاسی و امنیتی دوران ایشان را درک کنیم، جامعه پس از عاشورا، سرشار از خفقان، تهدید و سانسور بود و مردم، حتی از نزدیک شدن به ولیّ خدا احساس خطر میکردند.
وی افزود: دستگاه بنیامیه با ایجاد رعب در جامعه و تحتنظر قرار دادن شدید امام سجاد(علیه السلام) عملاً ایشان را از حضور اجتماعی آشکار و فعالیت مستقیم سیاسی بازداشت، نه امکان ادامه مبارزه نظامی همانند نهضت عاشورا وجود داشت، نه میشد حلقههای علمی و تربیتی گسترده و آشکار راهاندازی کرد.
خانم صالحیپور با استناد به مقالهای از کتاب سجاده خورشید ۳ (مجموعه مقالات منتخب چهارمین کنگره بینالمللی امام سجاد علیهالسلام) ادامه داد: آن حضرت با درک عمیق شرایط، رویکردی فرهنگی و در عین حال عمیقاً سیاسی را برگزیدند، مسیری که از ظاهر دعا و مناجات عبور میکرد و در باطن، مهندسی فکری و تربیتی جامعهای سرکوبشده را دنبال میکرد.
وی گفت: صحیفه سجادیه محصول این دوران حساس است، مجموعهای بینظیر از مناجاتهایی که در قالب دعا، مفاهیم بلند توحیدی، معرفتی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و حتی اقتصادی را به نسل آن روز و همه نسلهای آینده آموزش میدهد. این دعاها را باید «دیننامه تمدنی» نامید، نه صرفاً نجواهای فردی با خدا.
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها) تأکید کرد: به تعبیر زیبای امام خمینی(رحمه الله علیه)، صحیفه سجادیه «زبور آل محمد» است و از افتخارات بزرگ شیعه و اسلام شمرده میشود، این تعبیر نشان میدهد که حتی در فضای اختناق و سرکوب، میتوان با زبان نیایش، جامعه را بیدار کرد و اسلام ناب محمدی را در قالبی ژرف و اثربخش به جانها رساند.
خانم صالحیپور با اشاره به ابعاد تربیتی صحیفه سجادیه تصریح کرد: امام سجاد(علیه السلام) بهجای تربیت تشکیلاتی و ظاهری، نسلی اندیشمند، ژرفنگر، خداباور و معادباور پرورش دادند، نسلی که در بستر همین دعاها، به فهم عمیقتری از عدالت، توحید، مسئولیت اجتماعی و ارتباط با امام دست یافت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز که ما نیز درگیر نبردی نرم با جبهه باطل هستیم، بازخوانی سیره امام سجاد(علیه السلام) و بازگشت به گنجینههایی چون صحیفه سجادیه، میتواند افقهای تازهای از حکمت انقلابی و دینداری هوشمندانه را پیش روی طلاب و جامعه قرار دهد.
انتهای پیام/
نظر شما