کد مطلب: 140567
۲۲ مرداد ۱۴۰۴، ۱۶:۲۵
نقش اربعین در ارتقای فرهنگ اسلامی

مدیر مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد(س) بسطام سمنان با تأکید بر نقش حوزه‌های علمیه خواهران در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین، گفت: مراسم اربعین پیام‌های عمیق و الهام‌بخشی از جمله آگاهی و بصیرت، وحدت و همبستگی، ایثار و فداکاری، ترویج فرهنگ عاشورا و عمل به مسئولیت اجتماعی برای جامعه اسلامی به‌ویژه طلاب و بانوان دارد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم‌ فاطمه علیزاده، مدیر مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد(س) بسطام سمنان گفت: مراسم اربعین، به ویژه در جامعه اسلامی، پیام‌های عمیق و الهام‌بخشی برای طلاب و بانوان دارد که از آن جمله می‌توان به آگاهی و بصیرت(اربعین یادآور اهمیت شناخت و درک عمیق از تاریخ اسلام و وقایع عاشورا است. طلاب و بانوان می‌توانند با مطالعه و تأمل در این واقعه، بصیرت خود را افزایش دهند)، وحدت و همبستگی(این مراسم فرصتی برای نشان دادن وحدت مسلمانان از سراسر جهان است. طلاب و بانوان می‌توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ همبستگی و همکاری میان جوامع مختلف ایفا کنند) ایثار و فداکاری(روایت‌های عاشورا نشان‌دهنده روحیه ایثار و فداکاری است. این پیام می‌تواند الگوی رفتاری برای طلاب و بانوان باشد تا در زندگی روزمره خود نیز این ویژگی‌ها را در پیش گیرند)، ترویج فرهنگ عاشورا (طلاب می‌توانند با استفاده از این فرصت، به ترویج فرهنگ عاشورا و آموزه‌های آن در بین بانوان و به‌ویژه نسل جوان بپردازند) و عمل به مسئولیت اجتماعی (حضور در مراسم اربعین و خدمت به زائران می‌تواند به طلاب و بانوان یادآوری کند که چگونه می‌توانند در جامعه خود فعالیت‌های مؤثری داشته باشند و به بهبود شرایط اجتماعی بپردازند و این پیام‌ها می‌توانند به طلاب و بانوان کمک کنند تا در مسیر رشد فردی و اجتماعی خود گام بردارند و در ارتقای فرهنگ اسلامی نقش مؤثری ایفا کنند) اشاره کرد.

خانم‌ علیزاده با اشاره به ظرفیت اربعین در تبیین سبک زندگی حسینی در جامعه بیان کرد: استفاده از ظرفیت اربعین برای تبیین «سبک زندگی حسینی» در جامعه می‌تواند از طرق مختلفی چون آموزش و پژوهش (طلاب و محققان می‌توانند با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به تبیین اصول و راهکارهای سبک زندگی حسینی بپردازند. این دوره‌ها می‌توانند شامل مباحثی از قبیل ایثار، فداکاری، صداقت  باشند)، سخنرانی‌ها و همایش‌ها(برگزاری همایش‌ها و سخنرانی‌هایی درباره ویژگی‌های سبک زندگی حسینی و تأثیر آن در زندگی روزمره می‌تواند به گسترش این مفاهیم کمک کند. دعوت از شخصیت‌های برجسته و سخنرانان آشنا با این موضوع می‌تواند تأثیرگذار باشد)، ترویج فرهنگ خدمت‌رسانی(با الهام از روحیه خدمت‌گزاری زائران در اربعین، می‌توان فرهنگ خدمت به دیگران و ایثار را در جامعه ترویج کرد. این می‌تواند شامل فعالیت‌های اجتماعی، کمک به نیازمندان و مشارکت در امور خیریه باشد)، استفاده از رسانه‌ها(شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌توانند به عنوان بسترهایی برای تبیین سبک زندگی حسینی عمل کنند. تولید محتواهایی نظیر ویدئوها، مقالات و پست‌های آموزشی می‌تواند مخاطبان زیادتری را تحت تأثیر قرار دهد)، تشکیل گروه‌های مطالعاتی و فرهنگی(ایجاد حلقه‌های مطالعاتی و فرهنگی در مساجد و مراکز آموزشی می‌تواند باعث تبادل نظر و تجربیات در زمینه سبک زندگی حسینی شود و نگاهی عملی به این مفاهیم ببخشد) و نمونه‌سازی از زندگی روزمره(الگو قرار دادن افرادی که به صورت عملی سبک زندگی حسینی را در زندگی خود پیاده‌سازی کرده‌اند می‌تواند دیگران را انگیزه‌بخش کند. این افراد می‌توانند داستان‌های خود را به اشتراک بگذارند تا الهام‌بخش دیگران باشندکه این روش‌ها می‌توانند به تقویت و گسترش سبک زندگی حسینی در جامعه کمک کنند و ارزش‌های انسانی و اسلامی را در زندگی روزمره نهادینه سازند) انجام می‌شود. 

وی با تأکید بر نقش حوزه‌های علمیه خواهران در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین اظهار داشت: نقش حوزه‌های علمیه خواهران در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند تأثیرات فراوانی بر جامعه داشته باشد. این نقش را می‌توان در ابعاد مختلفی مانند آموزش و تربیت، تولید محتوا، برگزاری جلسات فکری و همایش‌ها، فراهم کردن الگوهای عملی و تقویت روابط اجتماعی بررسی کرد، در مجموع حوزه‌های علمیه خواهران با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود می‌توانند نقش مهمی در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین ایفا کنند و به ارتقای سطح آگاهی و بصیرت اجتماعی کمک کنند.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد س بسطام سمنان افزود: طلاب خواهر می‌توانند نقش‌های متنوع و مؤثری در عمق‌بخشی به معنویت و محتوای فرهنگی مراسم اربعین ایفا کنند، نقش‌هایی چون آموزش مبانی اسلامی، تولید محتوای فرهنگی، ترویج فرهنگ خدمت، فراهم آوردن بستر گفتگو و ایجاد شبکه‌های اجتماعی که می‌توانند نقش مؤثری داششته باشند که با پی‌گیری این فعالیت‌ها، طلاب خواهر می‌توانند به عمق‌بخشی معنویت و محتوای فرهنگی مراسم اربعین کمک نمایند و در ارتقای سطح آگاهی و بصیرت جامعه نقش بسزایی ایفا کنند.

خانم علیزاده با اشاره به سخن رهبری که اربعین ظرفیتی برای تحقق تمدن نوین اسلامی دانسته‌اند، بیان کرد: نقش حوزه‌های علمیه خواهران در تحقق تمدن نوین اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های اربعین به ویژه در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب، بسیار حیاتی و مؤثر است. این نقش را می‌توان در چند محور اصلی مانند تولید دانش و پژوهش (حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند با انجام پژوهش‌های علمی و فلسفی در زمینه مفاهیم اربعین و ارتباط آن با تمدن نوین اسلامی، به گسترش دانش و آگاهی در این زمینه کمک کنند. این پژوهش‌ها می‌توانند به شناسایی و تحلیل آثار معنوی و اجتماعی اربعین در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی منجر شوند)، آموزش و تربیت نسل آینده (طلاب خواهر می‌توانند به تربیت نسلی آگاه و مؤمن بپردازند که ارزش‌های اربعین و آموزه‌های مرتبط با آن را در قالب فرهنگ ایرانی اسلامی درک و عمل کنند. آموزش صحیح این اصول و مفاهیم می‌تواند به ایجاد بنیادهای مستحکم‌تری برای تمدن نوین اسلامی کمک کند)، ترویج فرهنگ کار جمعی و همکاری (اربعین به عنوان نمادی از همبستگی و وحدت مسلمانان، می‌تواند الهام‌بخش طلاب خواهر باشد تا فرهنگ کار جمعی و همکاری را گسترش دهند. این امر می‌تواند در زمینه‌های مختلف اجتماعی، آموزشی و فرهنگی به تحقق اهداف تمدن نوین اسلامی کمک کند)، تقویت بینش جهانی و دیپلماسی فرهنگی (طلاب خواهر با حضور در راهپیمایی‌های اربعین و تعامل با دیگر ملل، می‌توانند به تبادل فرهنگی و نشر معارف اسلامی بپردازند. این تعاملات می‌تواند به تقویت شناخت جهانی از اسلام و تمدن نوین اسلامی کمک نماید) بررسی کرد.

وی افزود: از دیگر محورها ایجاد محتواهای فرهنگی و رسانه‌ای(حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند به تولید محتوای مختلف فرهنگی دست بزنند که پیام‌های اربعین و آموزه‌های آن را به نسل‌های جدید منتقل کنند. این محتوای رسانه‌ای می‌تواند شامل مقالات، فیلم‌ها، کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی باشد) و ترویج روحیه ایثار و فداکاری(با تأکید بر روحیه ایثار و فداکاری که در اربعین نهفته است، حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند این روحیه را در نسل جوان تقویت کنند و به آنها بیاموزند که چگونه می‌توانند در راستای تحقق اهداف اجتماعی و سیاسی تمدن نوین اسلامی گام بردارند) هستند، به طور کلی حوزه‌های علمیه خواهران با توجه به این سطوح مختلف فعالیت می‌توانند نقش مؤثری در تحقق تمدن نوین اسلامی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های اربعین ایفا کنند.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد س بسطام سمنان راهکارهایی برای فعال‌سازی ظرفیت‌های رسانه‌ای طلاب خواهر در پوشش معنوی و معرفتی اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: اقداماتی چون آموزش رسانه‌ای(برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت‌های رسانه‌ای، مانند نویسندگی، عکاسی و ویرایش فیلم، به طلاب خواهر کمک می‌کند تا بتوانند محتوای مناسب و معنوی تولید کنند)، تولید محتوا(ایجاد محتوای متنوع شامل متون، تصاویر و ویدئوهایی که به معانی و پیام‌های اربعین می‌پردازند. این محتوا می‌تواند در قالب پست‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها یا ویدیوهای کوتاه منتشر شود)، همکاری با رسانه‌ها(ایجاد همکاری با رسانه‌های محلی و ملی برای پوشش بهتر رویدادهای اربعین. طلاب خواهر می‌توانند به عنوان خبرنگارانی همکاری کنند که به جمع‌آوری و انتشار اخبار و تحلیل‌ها بپردازند)، استفاده از فضای مجازی(ایجاد صفحات و گروه‌های مجازی مخصوص به اربعین که طلاب خواهر بتوانند تجربیات و دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند و از سایرین نیز بهره‌مند شوند)، سخنرانی و نشست‌های علمی(برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و سخنرانی‌های علمی در مورد معارف اربعین و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی با حضور طلاب و اساتید) و برنامه‌های فرهنگی و معنوی(طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و معنوی مانند دعا، زیارت و نذر فرهنگی که طلاب خواهر در آن شرکت کنند و به معرفی این ظرفیت‌ها بپردازند) می‌تواند به بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های رسانه‌ای طلاب خواهر در پوشش معنوی و معرفتی اربعین کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha