مدیر مدرسه فاطمیه شهرکرد با تأکید بر نقش حوزههای علمیه خواهران در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین گفت: یکی از اموری که از طلاب خواهر انتظار میرود برقراری ارتباط صمیمانه و مستمر با دختران جوان به منظور انتقال ارزشهای فرهنگی اربعین و ترویج فرهنگ ناب حسینی در قالبهای جذاب آموزشی است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم سمیهسادات حسینی، مدیر مدرسه فاطمیه شهرکرد با اشاره به پیام سفر معنوی اربعین گفت: مهمترین پیام معرفتی اربعین برای طلاب و بانوان، ترویج و تبلیغ روحیه همدلی و ایثار است، چراکه این مراسم جهانی یادآور ارزشهای انسانی و اسلامی، فداکاریهای امام حسین «علیهالسلام» و به طور کلی یادآور دفاع از حق و حقیقت است. اربعین فرصتی برای طلاب و مبلغین علوم دینی است، تا بتوانند در عمقبخشی به معانی اخلاقی و اجتماعی عاشورا و اربعین نقش ایفا کنند و به دختران و زنان جامعه بیاموزند که با الگوگیری از رفتارهای بانوان در واقعه عاشورا، اصول اخلاقی و انسانی را در زندگی روزمره خود به کار گیرند و به ارتقا اخلاق در خانواده، تعهد در زندگی مشترک، صبر، صداقت و عدالت که همگی موجب استحکام خانواده و سعادت جامعه است، کمک کنند.
مدیر مدرسه فاطمیه شهرکرد بیان کرد: راهکارهای مختلف و متنوعی جهت استفاده از ظرفیت اربعین برای تبیین «سبک زندگی حسینی» در جامعه وجود دارد. آموزش و فرهنگسازی از طریق برگزاری کارگاهها، سخنرانیها و کلاسهای آموزشی در جوامع دانشگاهی و حوزوی با هدف تبیین سبک زندگی امام حسین «علیهالسلام» از جمله راههایی است که در تبیین سبک زندگی حسینی موثر است. ایجاد گفتمانسازی و تشویق جوانان به مباحثه و گفتگو درخصوص سیره اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی امام حسین و همچنین مدیریت محتواهای فرهنگی با برگزاری برنامهها و رویدادهایی در بین جوانان که به زندهنگهداشتن مکتب امام حسین «علیهالسلام» و اصول زندگی ایشان کمک میکند، از دیگر راهکارهای تبیین سبک زندگی حسینی است.
بهرهگیری از شبکههای اجتماعی به منظور تولید محتواهای جذاب و آموزنده اربعینی
وی افزود: بهرهگیری از شبکههای اجتماعی به منظور تولید محتواهای جذاب و آموزنده، ترویج و دعوت جوانان به حضور در پیادهروی اربعین به عنوان نماد اتحاد و ایثار نیز از راهکارهایی است که به تبیین سبک زندگی حسینی کمک میکند.
خانم حسینی به نقش حوزههای علمیه خواهران در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: قطعاً نقش حوزههای علمیه خواهران در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین بسیار مهم و مؤثر است. حوزههای علمیه میتوانند با برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای عمومی برای عموم مردم و کارگاههای تخصصی ویژه طلاب و دانشجویان، مفاهیم عقلانیت و حماسه را در زیارت اربعین آموزش دهند. تشکیل جلسات علمی و برگزاری کرسیهای آزاداندیشی به منظور تحلیل حماسه حسینی و تبیین عقلانیت موجود در گفتار و رفتار حضرت اباعبداللهالحسین در واقعه عاشورا یکی دیگر از نقشهای مهم حوزههای علمیه در جهت تبیین است. برگزاری مسابقه و تشویق جوانان به تولید محتوا در قالبهای مختلفی چون مقاله، کتاب، شعر، داستان کوتاه و نثر ادبی و همچنین ترغیب دختران و پسران جوان به شرکت در جلسات قرائت زیارت اربعین و توجه به معانی و مفاهیم والای آن و نیز ترغیب آنان به مساعدت در فعالیتهای اجتماعی، که به گونهای ارتباط دهنده عقلانیت و حماسه است، میتواند نقش موثری در انتقال اهداف بلند زیارت اربعین و پیام حسینی داشته باشد.
نقش طلاب خواهر در عمقبخشی به معنویت و محتوای فرهنگی مراسم اربعین
مدیر مدرسه فاطمیه شهرکرد با اشاره به نقش طلاب خواهر در عمقبخشی به معنویت و محتوای فرهنگی مراسم اربعین، اظهار کرد: نقش بسیار مهم طلاب خواهر در عمقبخشی به معنویت و محتوای فرهنگی مراسم اربعین غیرقابل انکار است. طلاب توانمند میتوانند با برگزاری کلاسهای آموزشی در قالب نشست یا کارگاه، مفاهیم عمیق معنوی مرتبط با اربعین و سیره امام حسین را به دیگران منتقل کند؛ همچنانکه پژوهشگران موفق حوزوی میتوانند با نوشتن مقالات علمی به بررسی ابعاد مختلف اربعین و آموزههای آن بپردازند. از سویی دیگر فعالان فرهنگی نیز میتوانند با اجرای برنامههای مختلف فرهنگی در قالب سخنرانی، مسابقه، تئاترهای مدرسهای و برپایی مراسمات معنوی، زیباییهای مراسم اربعین را به تصویر بکشند. یکی دیگر از اموری که از طلاب خواهر انتظار میرود، برقراری ارتباط صمیمانه و مستمر با دختران جوان به منظور انتقال ارزشهای فرهنگی اربعین و ترویج فرهنگ ناب حسینی در قالبهای جذاب آموزشی است.
اربعین؛ ظرفیتی برای تحقق تمدن نوین اسلامی
خانم حسینی با اشاره به اربعین که در ادبیات رهبری، آن را ظرفیتی برای تحقق تمدن نوین اسلامی دانستهاند، به نقش حوزههای خواهران پرداخت و گفت: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اربعین ظرفیتی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است، که نقش حوزههای علمیه خواهران در تحقق تمدن نوین اسلامی از طریق ظرفیتهای اربعین بسیار حائز اهمیت است. به عنوان نمونه تشکیل شبکههای ارتباطی کوچک و بزرگ بین طلاب و بانوان فعال در زمینههای مختلف فرهنگی و اجتماعی، میتواند به انتقال تجربیات، دانش و بینش مرتبط با مسأله تمدن نوین اسلامی کمک کند و از این طریق با آموزش و تبیین معارف اسلامی و آموزه های زیارت اربعین نسل جدید را نسبت به اصول اخلاقی و فرهنگی تشویق کند تا با رعایت اصول اخلاقی سهمی هر چند اندک در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی داشته باشند.
وی افزود: این ارتباط از سویی باعث تقویت همبستگی اجتماعی و ساماندهی فعالیتهای گروهی خیرخواهانه و مردمی بهویژه در مراسم اربعین خواهد شد و روحیه همدلی و مسئولیتپذیری اجتماعی را دو چندان خواهد کرد. فراهم کردن فضای تفکر و تشویق به تحقیق و پژوهش درباره تداوم ارزشهای حسینی، آثار و برکات پیادهروی اربعین و چگونگی پیوند آن با تمدن نوین اسلامی یکی دیگر از اموری است که به تحقق تمدن نوین اسلامی کمک میکند و حوزههای علمیه خواهران باید داعیهدار این امر باشند.
تشویق طلاب به تولید محتوای دیجیتال با موضوع اربعین حسینی
مدیر مدرسه فاطمیه شهرکرد در انتهای سخنان خود به راهکارهایی برای فعالسازی ظرفیتهای رسانهای طلاب خواهر در پوشش معنوی و معرفتی اربعین اشاره کرد و بیان کرد: از راهکارهایی که میتوان برای فعالسازی ظرفیتهای رسانهای طلاب خواهر در پوشش معنوی و معرفتی اربعین به آن اشاره کرد، دورههای آموزشی و کارگاههای تربیت مربی رسانه در زمینه تولید محتوا، عکاسی و فیلمبرداری است. تشویق طلاب به تولید محتوای دیجیتال شامل مقاله، ویدئوها، پادکستها و نمایههای اینستاگرامی یکی دیگر از مواردی است که از طریق آن میتوان به شناساندن جنبههای معنوی و معرفتی اربعین کمک کرد.
خانم حسینی گفت: استفاده از فضای مجازی و ایجاد کانالها و صفحات اجتماعی ویژه برای پخش زنده برنامهها و مراسمات مرتبط با اربعین میتواند در جذب مخاطب سهم بسزایی داشته باشد، همچنین راه اندازی وبلاگها، پایگاهها و سایتهای اینترنتی برای منتشر کردن دیدگاهها، تجربیات و تحلیلهای علمی درباره اربعین نیز مثمر ثمر خواهد بود. همچنانکه همکاری با مؤسسات رسانهای به منظور پخش مطالب و برنامههای مرتبط با اربعین که توسط طلاب خواهر تولید شده است، میتواند به انتقال مفاهیم معنوی و معرفتی اربعین کمک قابلتوجهی داشته باشد.
انتهای پیام/
نظر شما