کد مطلب: 140573
۱۳ مرداد ۱۴۰۴، ۸:۲۶
اربعین؛ الگویی زنده برای سبک زندگی مؤمنانه

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شهرستان مهریز با اشاره به اربعین به‌عنوان پیام معرفتی ماندگار در تاریخ شیعه، گفت: اربعین صحنه‌ای است که در آن، همه اقشار جامعه ـ با هر ظاهر و موقعیتی ـ در کنار هم، به سوی یک هدف الهی حرکت می‌کنند و نماد عملی از جامعه مهدوی و اسلامی است؛ طلاب باید این فضا را درک کرده و از آن برای ترویج مفاهیم معرفتی و دینی بهره ببرند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم اقدس‌السادات دهقان منشادی، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شهرستان مهریز یزد در گفت‌وگویی با اشاره به ابعاد معرفتی و تمدنی زیارت اربعین، آن را فرصتی بی‌بدیل برای رشد، تحول درونی و گسترش فرهنگ دینی در جامعه دانست.

اربعین یک پیام معرفتی ماندگار در تاریخ شیعه است

وی با بیان اینکه اربعین یک پیام معرفتی ماندگار در تاریخ شیعه است، گفت: این حرکت عظیم، از شام تا کربلا، به‌قدری الهی و سرشار از اخلاص بود که تا امروز در جان و دل مردم جای گرفته است. میلیون‌ها زائر از سراسر جهان، بدون تردید و با تمام سختی‌ها، با اعتقاد کامل این مسیر را طی می‌کنند؛ این نشان‌دهنده عظمت پیام اربعین است که نه‌فقط به‌عنوان یک واقعه تاریخی، بلکه به‌مثابه یک جریان زنده و پویا در حال اثرگذاری است.

خانم دهقان منشادی ادامه داد: از اربعین می‌توان الگوی یک «سبک زندگی مؤمنانه» را استخراج کرد. یکی از جلوه‌های این سبک زندگی، روحیه میهمان‌نوازی و قناعت در میان مردم عراق است که از ماه‌ها قبل از اربعین، برای میزبانی از زائران حسینی، از زندگی خود می‌زنند و با کمترین امکانات، بزرگ‌ترین ضیافت‌ها را رقم می‌زنند. این فرهنگ می‌تواند برای جامعه امروز ما، در تقویت روحیه قناعت، ایثار و محبت نسبت به دیگران بسیار درس‌آموز باشد.

وی افزود: اربعین صحنه‌ای است که در آن، همه اقشار جامعه ـ با هر ظاهر و موقعیت ـ در کنار هم، به سوی یک هدف الهی حرکت می‌کنند. این وحدت، یک نماد عملی از جامعه مهدوی و اسلامی است. طلاب باید این فضا را درک کرده و از آن برای ترویج مفاهیم معرفتی و دینی بهره ببرند.

نقش مهم حوزه‌های علمیه در عقلانیت‌بخشی به زیارت اربعین

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) مهریز با تأکید بر نقش مهم حوزه‌های علمیه در عقلانیت‌بخشی به زیارت اربعین، اظهار داشت: طلاب باید اربعین را نه‌فقط در ظاهر، بلکه در بُعد معنوی و نظام‌مند آن ببینند. اگر سختی‌هایی در مسیر مانند گرما، کمبود غذا یا ضعف امکانات وجود دارد، می‌توان آن‌ها را در چارچوب نظام آفرینشی و رشد معنوی تحلیل کرد؛ این نگاه معرفتی، فرصت تعالی روحی را فراهم می‌آورد.

وی به مسئولیت سنگین طلاب خواهر در تعمیق معنویت و تبیین محتوای فرهنگی اربعین اشاره کرد و گفت: خواهران طلبه می‌توانند با تشکیل حلقه‌های معرفتی در موکب‌ها، برقراری ارتباطات محبت‌آمیز با زائران، تشویق افراد به حفظ ارزش‌های دینی و تقویت فضای اخلاقی و ایمانی در مسیر پیاده‌روی، نقش فعالی در انتقال پیام اهل‌بیت(ع) ایفا کنند.

حوزه‌های علمیه خواهران، پیوند میان گفتمان عاشورا، انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر استکبار را برای نسل امروز تبیین کنند

خانم دهقان منشادی در ادامه به توصیه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در خصوص استفاده از ظرفیت اربعین برای تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: حوزه‌های علمیه خواهران باید پیوند میان گفتمان عاشورا، انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر استکبار را برای نسل امروز تبیین کنند. امروز بسیاری از جوانان با شور حسینی در این مسیر حاضر می‌شوند، اما نیاز است که این حضور با عمق معرفتی و تحلیل دینی همراه باشد.

وی، فعال‌سازی ظرفیت‌های رسانه‌ای طلاب خواهر در پوشش اربعین را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: تولید محتوای تصویری و رسانه‌ای از صحنه‌های ناب این حرکت عظیم، همراه با تبیین مفاهیم دینی، می‌تواند پیام اربعین را به جهانیان منتقل کند. ثبت لحظاتی همچون خدمت‌رسانی خالصانه کودکان و سالمندان یا میهمان‌نوازی صمیمانه موکب‌داران، قدرت اثرگذاری بالایی دارد که اگر با تحلیل معرفتی همراه شود، می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط فرهنگی میان ملت‌ها شود.

اربعین تنها یک راهپیمایی نیست، بلکه بستری تمدن‌ساز و زمینه‌ساز ظهور است

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) مهریز در پایان تأکید کرد: امروز اربعین تنها یک راهپیمایی نیست، بلکه بستری تمدن‌ساز و زمینه‌ساز ظهور است. طلاب باید خود را در این مسیر آماده و مجهز کنند تا بتوانند نقش‌آفرینی مؤثری در جهاد تبیین داشته باشند و در کنار ایمان، عقلانیت دینی را نیز به جامعه منتقل کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha