می‌توان از ظرفیت اربعین در تبیین «سبک زندگی حسینی» به الگوی رفتاری و استخراج مدل‌های عملی در عرصه‌های مختلف رسید

مدیر حوزه علمیه بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف نسیم شهر مهم‌ترین پیام معرفتی اربعین برای طلاب و بانوان را تجلی پایمردی در مسیر اطاعت از خداوند خواند و گفت: می‌توان از ظرفیت اربعین در تبیین «سبک زندگی حسینی» و تبدیل حماسه‌ عاشورا و پیاده‌روی اربعین به الگوی رفتاری و استخراج مدل‌های عملی در عرصه‌های مختلف استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/تهران، خانم پورعباسی، مدیر حوزه علمیه بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف نسیم شهر مهم‌ترین پیام معرفتی اربعین برای طلاب و بانوان را تجلی پایمردی در مسیر اطاعت از خداوند برشمرد (مانند حرکت حضرت زینب(س) که با وجود مصائب، هرگز امر الهی را ترک نکرد) و گفت: درک شهودی شعار «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنِی» ضرورت دفاع از حق در همه اعصار را یادآور می‌شود، پیام مقاومت حضرت زینب(س) در کاخ یزید، ایستادگی در برابر استکبار بود که الگویی ماندگار برای مبارزه با نظام‌های سلطه است.

وی گفت: می‌توان از ظرفیت اربعین در تبیین «سبک زندگی حسینی» و تبدیل حماسه‌ عاشورا و پیاده‌روی اربعین به الگوی رفتاری و استخراج مدل‌های عملی در عرصه‌های اقتصاد: تقویت تولید داخلی و تحریم‌شکنی (مانند خودکفایی زائران در سفر)، اجتماعی: تعمیق اخوت اسلامی و انزوازدایی (برادری بین زائران ملل مختلف) سیاسی: تقویت روحیه استقلال‌طلبی و مقابله با نفوذ دشمن استفاده کرد، همچنین می‌توان از فضای اربعین برای ترویج فرهنگ «غیرت دینی» و «مسئولیت‌پذیری اجتماعی» در قالب هنر، رسانه و آموزش و تبدیل آن شعارهای گفتمان ساز بهره برد.

خانم پورعباسی با تأکید بر نقش مهم حوزه‌های علمیه در عقلانیت‌بخشی به زیارت اربعین، اظهار داشت: نقش حوزه‌های علمیه خواهران در تبیین عقلانیت و حماسه با یک رویکرد اعتدالی پرهیز از تحریف‌های عاطفی و ارائه تحلیل‌های مستند از واقعه کربلا بر اساس منابع معتبر است. تأکید بر ابعاد سیاسی-اجتماعی قیام حسینی به‌جای تمرکز صرف بر جنبه‌های سوگواری یک رویکرد حماسه ساز فکری در حوزه است. تدوین درسنامه‌های آموزشی برای بانوان با محوریت «کارکردهای تمدن‌ساز اربعین» نیز یک رویکرد تولید محتوای نخبگانی است.

مدیر حوزه علمیه بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف نسیم شهر با اشاره به نقش طلاب خواهر در تعمیق معنویت و تبیین محتوای فرهنگی اربعین، تأکید کرد: نقش طلاب خواهر در عمق‌بخشی معنوی و فرهنگی اربعین با اقداماتی چون مربی‌گری معنوی: آموزش چگونگی تبدیل زیارت به «سفر معرفتی» با محوریت خودسازی. - کادرسازی فرهنگی: تربیت مبلغان زن برای پاسخگویی به شبهات در مسیر پیاده‌روی. - فعالیت‌های میدانی: مدیریت کمپ‌های بانوان با تأکید بر اقامه‌ی نماز جماعت، تفسیر قرآن و روایت‌گریِ صحیح حماسه‌ عاشورا است.

وی در ادامه به توصیه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در خصوص استفاده از ظرفیت اربعین برای تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: حوزه‌های خواهران در تحقق تمدن نوین اسلامی می‌توانند در  دو نقش کانون‌های تمدن‌سازی: ایجاد شبکه‌های آموزشی بین‌المللی برای انتقال مفاهیمی مانند الگوی «زن تراز تمدن اسلامی» با محوریت حضرت زینب(س)؛ ترویج گفتمان «امامت و امت» در جوامع زنان مسلمان و پژوهش‌های کاربردی: مطالعات میان‌رشته‌ای (فقه، جامعه‌شناسی، هنر) برای تبدیل حماسه‌ی اربعین به الگوی مدیریت اجتماعی نقش ایفا کنند. 

خانم پورعباسی راه‌کارهایی برای فعال‌سازی ظرفیت‌های رسانه‌ای طلاب خواهر پیشنهاد داد و افزود: از راهکارهای فعال‌سازی ظرفیت رسانه‌ای طلاب خواهر می‌توان به رسانه‌های دیجیتال هدفمند (تولید پادکست‌های کوتاه با موضوع «درس‌های روزمره‌ی مکتب حسینی»،  راه‌اندازی پلتفرم‌های پاسخگویی آنلاین به شبهات اربعین) ، هنر انقلابی (آموزش طلاب برای خلق آثار هنری (نقاشی، فیلم کوتاه، شعر) با رویکرد تمدن‌ساز)، همکاری با رسانه‌های جهانی(ترجمه‌ی محتواهای تولیدی به زبان‌های زنده دنیا و انتشار در پلتفرم‌های بین‌المللی) اشاره کرد، راهکارهایی که با محوریت عبور از سطحی‌نگری به عمق‌بخشی تمدنی پاسخ داده شده و تحقق آن‌ها مستلزم برنامه‌ریزی ساختاری توسط نهادهای حوزوی و حمایت‌های دولتی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha