استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: در بحث سواد رسانه ابتدا باید رسانه را شناخت که هدف از رسانه چیست و با چه اهدافی ساخته شده است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، دکتر افشین موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در نشست علمی با حضور کادر و طلاب مدارس علمیه الزهرا(سلاماللهعلیها) و حضرت خدیجه(سلاماللهعلیها) اظهار داشت: اولین کشوری که سواد رسانه را مطرح کرد کانادا بود و کشور بعدی انگلیس، که حتی کودکان نیز در مدارس این آموزش را دریافت میکنند زیرا این موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی همچنین فرمود: سواد رسانهای یعنی در مقابل پیامهایی که دریافت می کنیم، مخاطب فعال باشیم و قدرت تحلیل داشته باشیم و بتوانیم از پیامهایی که پشت آن پنهان شده است رمز گشایی کنیم.
ایشان در ادامه به این نکته اشاره کردند: سواد رسانه چهار بعد اصلی دارد: ۱. دریافت پیام۲. تحلیل انتقادی۳.تولید پیام۴.باز نشر مسئولانه
آقای موسوی تاکید کردند: ضرورت سواد رسانه بعد از دوران کرونا بیش از گذشته افزایش پیدا کرد. چون خواسته یا نا خواسته استفاده از موبایل و رسانههای اجتماعی مخصوصا در بین کودکان نوجوانان افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: پشت هر پیامی که در رسانهها رد و بدل می شود، یک پیام پنهان نهفته است که در اینجا نقش مخاطب منفعل و فعال مشخص می شود که چگونه با رمزگشایی درست به پیام اصلی دست پیدا کند.
ایشان در پایان فرمودند: با توجه به ضرورت بحث سواد رسانه، باید آموزش این موضوع مهم را در مدارس، دانشگاه و حوزههای علمیه داشته باشیم تا همه اقشار جامعه در این زمینه به آگاهی کامل برسند.
انتهای پیام/
نظر شما