تبیین فقهی «عدالت در خانواده»؛ رهیافتی نو در تحلیل روابط درون‌ خانواده‌ای

دفاعیه موفقیت‌آمیز رساله سطح چهار با موضوع «ماهیت عدالت و موارد کاربرد آن در خانواده از منظر فقه»، توسط طلبه سطح چهار مدرسه تخصصی امام حسین (علیه السلام) یزد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ یزد، خانم منصوره شاکری، طلبه سطح چهار مدرسه تخصصی امام حسین (علیه السلام) یزد که سوابق علمی و مدیریتی برجسته‌ای دارند، از رساله خود با عنوان «ماهیت عدالت و موارد کاربرد آن در خانواده از منظر فقه» دفاع کرد. گفتگویی در همین مورد با خانم شاکری داشته‌ایم و در آن به تشریح ابعاد مختلف رساله خود و اهمیت رویکرد پژوهش‌محور در تعالی حوزه‌های علمیه پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

ـ مسیر فعالیت‌های خود را تا امروز بیان کنید.

منصوره شاکری هستم، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام حسین علیه السلام یزد(سطح سه). فعالیت‌های علمی و اجرایی بنده شامل مسئولیت‌هایی چون مشاور امور بانوان در آموزش و پرورش، مدیر مرکز مطالعات اسلامی زنان با مجوز از وزارت علوم، تدریس و تبلیغ حوزوی، عضویت در هیئت امنا موسسات حوزوی، کارشناس مذهبی صدا و سیما و همچنین مدیریت فرهنگی با رویکرد برگزاری همایش‌های علمی-بین‌المللی بوده است که این تجربیات در سطوح مختلف، درک عمیق‌تری از کاربرد نظریات علمی در عرصه‌های عملی به بنده بخشیده است.

ـ آیا رابطه فعالیت یک مدرس با پژوهش رابطه‌ای دارد؟ تحصیلات عالی چه نقشی در امر پژوهش دارد؟

قطعاً. فعالیت تدریس و پژوهش، ارتباطی دوسویه دارند. پژوهش، بستر تولید علم و اندیشه را فراهم می‌آورد و نتایج آن، محتوای غنی‌تری را برای تدریس مهیا می‌سازد. از سوی دیگر، مواجهه مستمر با مسائل و پرسش‌های طلاب در کلاس درس، می‌تواند جرقه اولیه‌ای برای طرح مسائل پژوهشی جدید باشد. بنابراین، پژوهش، نیروی محرکه رشد و تعالی در فعالیت‌های آموزشی است.

تحصیلات عالی در امر پژوهش نقش مؤثری دارد و با فراهم آوردن دانش تخصصی، مهارت‌های تحقیق و روش‌شناسی علمی، بستری اثربخش برای انجام پژوهش‌های عمیق و نظام‌مند فراهم می‌آورد.

ـ به طور مختصر در مورد موضوع رساله توضیح دهید و چرا این موضوع را برای رساله خود انتخاب کردید؟

موضوع رساله بنده «ماهیت عدالت و موارد کاربرد آن در خانواده از منظر فقه» ماهیت و مفهوم عدالت که یکی از اصول بنیادین در مکاتب اخلاقی سیاسی حقوقی و فقهی است. در فقه اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله خانواده کاربرد گسترده‌ای دارد؛ عدالت به عنوان محوریترین اصل در تنظیم روابط خانوادگی نه تنها به معنای نفی ظلم بلکه در ایجاد تعادل انصاف پایبندی به ارزش‌های اخلاقی تاکید می‌کند.

عدالت خانوادگی عاملی کلیدی در تحکیم روابط تامین آرامش روانی و ارتقای سلامت اخلاقی اعضای خانواده است. این تحقیق با هدف بررسی ماهیت عدالت و کاربردهای آن در حوزه خانواده از منظر فقه اسلامی به تحلیل جامعی از مفاهیم عدالت در روابط زوجین والدین و فرزندان پرداخته است.

هدف اصلی از انتخاب این موضوع، تبیین دقیق مبانی فقهی «عدالت» در بستر خانواده و شناسایی مصادیق کاربردی آن در روابط اعضای خانواده بوده است. این پژوهش در صدد است تا با درک عمیق از مفهوم عدالت، تمایز آن را با مفاهیم مشابه و انحرافی روشن سازد و تأثیر بنیادین آن را در استحکام و سلامت خانواده، فراتر از صرف نفی ظلم و فساد، نشان دهد.

ـ چگونه زمان را در کنار دیگر فعالیت‌های خود، برای نوشتن رساله مدیریت کردید؟

مدیریت زمان، با توجه به حجم وسیع فعالیت‌های علمی و اجرایی، یکی از چالش‌های کلیدی در فرآیند نگارش رساله بود. رویکرد من بر برنامه‌ریزی دقیق زمانی، اولویت‌بندی وظایف و تخصیص ساعات مشخصی از روز به امر پژوهش استوار بود. این نظم‌بخشی، امکان پیشبرد همزمان فعالیت‌های مختلف و تمرکز بر اهداف پژوهشی را فراهم ساخت.

ـ توصیه شما به طلاب برای مطالعه هدفمند، همچنین طلاب سطح چهار که هنوز موفق به نوشتن رسال خود نشده‌اند، چیست؟

توصیه به طلاب است که با مباحث کلان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آشنا باشند و تلاش برای یافتن راهکارهای علمی و بومی بر اساس مبانی اسلامی، از اولویت‌های مطالعه هدفمند است. با پژوهش می توانند به این نیازها پاسخ بدهند.

توصیه برای نوشتن رساله این است که از همان ابتدا که مشغول تحصیل در سطح ۴ شدند به فکر نوشتن یک تحقیق جامع و مفید برای خروجی تحصیل خود باشند و این تحقیق را مهمتر از دروس و واحدهای خود بدانند چون این نتیجه علم و آگاهی آنها خواهد بود. برنامه‌ریزی زودهنگام، انتخاب موضوعی متناسب با علاقه و نیاز جامعه، و پیگیری مستمر، کلید موفقیت در این مسیر است.

توصیه نهایی من به طلاب، پایبندی به رویکرد پژوهش‌محور در تمامی ابعاد تحصیل و فعالیت حوزوی است. بازنگری در شیوه‌های آموزشی و پژوهشی، توجه جدی به کیفیت نگارش و دفاع از رساله‌ها و کوتاه‌سازی فرآیندهای تحصیلی با حفظ کیفیت، از جمله مواردی است که می‌تواند به ارتقای سطح علمی حوزه‌های علمیه کمک کند و باید مد نظر داشت که پژوهش، موتور محرکه پیشرفت و پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha