طلبه فعال مدرسه علمیه خدیجه الکبری(سلاماللهعلیها) بندرعباس با تأکید بر اینکه «کار طلبگی باید حرفهای، متقن و تخصصی انجام شود» گفت: همانگونه که مردم از پزشک یا سایر مشاغل انتظار کار دقیق و باکیفیت دارند، از طلبه نیز توقع دارند رسالت علمی و دینی خود را به بهترین نحو انجام دهد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/هرمزگان، بهاره قویدل طلبه فعال مدرسه علمیه خدیجه الکبریسلاماللهعلیها بندرعباس در نشستی معرفتی بیان کرد: همانگونه که مراجعهکننده به پزشک یا سایر مشاغل انتظار دارد کار او به شکل دقیق، حرفهای و کامل انجام شود، مردم نیز از طلاب توقع دارند کار طلبگی خود را متقن، مسلط و تخصصی پیش ببرند؛ این همان انتظاری است که هم پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) و هم خداوند متعال از ما دارند.
وی با استناد به فرمایش پیامبر اسلامصلیاللهعلیهوآله مبنی بر اینکه «خداوند بندهای را دوست دارد که هرگاه کاری را انجام میدهد، آن را محکم و کامل انجام دهد»، افزود: طلبگی یک وظیفه اجتماعی است و کار طلبه باید با اتقان کامل و وجدان کاری همراه باشد، نه اینکه صرفاً برای رفع تکلیف صورت گیرد.
مبلغ فعال با اشاره به روایتی از امام صادق(علیهالسلام) بیان کرد: حضرت میفرمایند کسی که کار خود را ضایع کند، در حقیقت با انسان خائن برابر است؛ بنابراین طلاب باید در تحصیل علم، نهایت دقت و استواری را بهکار گیرند.
وی با تأکید بر اینکه کار متقن نیازمند آموزش است، بیان کرد: هرچه کار مهمتر و خطیرتر باشد، طبیعتاً به آموزش بیشتری نیاز دارد؛ اگر یک پزشک هفت سال و یک جراح قلب دوازده سال آموزش میبیند، طلبهای که قرار است جراح قلب سلیم انسانها باشد، نیازمند آموزشی عمیقتر و طولانیتر است.
خانم قویدل یادآور شد: شروع کار یک طلبه تحصیل علم است و این مسیر باید با جدیت، آموزش صحیح و اتقان دنبال شود. یادگیری باید حرفهای و روشمند باشد و برای این منظور، طلاب باید شیوه صحیح آموختن را بیاموزند.
وی با اشاره به اهمیت قلم در فرآیند یادگیری گفت: خداوند در نخستین وحی خود فرمود«الذی عَلَّمَ بالقلم» این بیانگر آن است که قلم در یادگیری نقش محوری دارد. امروز نیز یکی از روشهای یادگیری فعال، مطالعه همراه با قلم است؛ یعنی خط کشیدن زیر نکات، یادداشتبرداری و طرح پرسشها هنگام مطالعه.
طلبه فعال مدرسه یکی از اصول اساسی در یادگیری را تکرار دانست و افزود: یادگیری بدون تکرار امکانپذیر نیست. تکرار هم به شکل ناخودآگاه رخ میدهد و هم بهصورت ارادی و برنامهریزیشده که برای تحصیل علم، نوع دوم ضرورت دارد.
خبرنگار: مهدیه حسین پور
انتهای پیام/
نظر شما