مهاجرت حضرت معصومه (س) فرصتی برای تبلیغ تشیع و تثبیت جایگاه قم بود

استاد مدرسه علمیه خواهران برازجان گفت: مهاجرت حضرت معصومه (س) همزمان با فرصت تبلیغی مأمون بود و این سفر، نقش محوری در تثبیت جایگاه قم به عنوان کانون علم تشیع داشت و انگیزه اصلی این هجرت، پیوند عاطفی با امام رضا (ع) و استفاده از شرایط سیاسی حاکم بر خلافت مأمون برای گسترش مکتب اهل بیت (ع) در ایران بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/بوشهر، خانم اکرم خزاعی استاد مدرسه علمیه خواهران برازجان در گفت‌وگویی به مناسبت شهادت حضرت معصومه(س) به ابعاد مختلف شخصیت والامقام این بانو از منظر تاریخ و معنویت پرداخت و با اشاره به انگیزه اصلی حضرت معصومه (س) از سفر تاریخی‌شان به ایران و شرایط سیاسی حاکم آن زمان گفت: سفر ایشان به ایران دلایل متعددی داشت، اما دو عامل اساسی برجسته است، علاقه و پیوند عمیق عاطفی میان حضرت معصومه (س) و برادر گرامیشان، امام رضا (ع) که خودشان در آن زمان در خراسان حضور داشتند نخستین دلیل بود و دلیل دیگر، شرایط سیاسی حاکم بر جهان تشیع در آن دوران بود و با توجه به موقعیت امام رضا (ع) در دستگاه خلافت مأمون، فرصتی فراهم شد تا فرزندان و سادات پیامبر (ص) به سمت ایران مهاجرت کرده و زمینه‌ساز تبلیغ و گسترش تشیع در این سرزمین شوند که مردم ایران نیز از ایشان استقبال شایانی کردند.

خانم خزاعی درباره پیام معنوی سفر حضرت معصومه و حادثه تلخ جنگ در ساوه و شهادت یاران همراه ایشان بیان کرد: این واقعه یکی از تراژیک‌ترین بخش‌های این سفر است و در ساوه، کاروان ایشان مورد هجوم دشمنان اهل بیت قرار گرفت و تمامی مردان همراه به شهادت رسیدند و حضرت معصومه (س) پس از این واقعه بیمار شدند و نتوانستند مسیر را ادامه دهند، پیام معنوی این عدم دیدار همانند بسیاری از مصائب اهل بیت، نشان دادن سختی مسیر ولایت و لزوم فداکاری برای حفظ ارزش‌هاست که ایشان به جای برگشت، با تحمل سختی خود را به قم رساندند تا مقصد بعدی مبارزات و محل دفن ایشان باشد.

استاد مدرسه علمیه خواهران برازجان درباره وفات ایشان در سن جوانی گفت: روایات متعددی در این زمینه وجود دارد که مشهور این است که در غذای ایشان زهر ریخته شد و این بانوی گرامی مسموم گشته و پس از ۱۷ روز در قم به شهادت رسیدند، برخی نویسندگان این روایت مسمومیت(که گفته می‌شود توسط زنی در ساوه انجام شد) را قوی‌تر می‌دانند، این شهادت زودهنگام، تأکیدی دیگر بر مظلومیت اهل بیت (ع) است.

وی افزود: جایگاه ویژه حضرت معصومه (س) نزد اهل بیت (ع) به‌ویژه امام رضا (ع) بسیار بالاست، به‌گونه‌ای که در زیارتنامه آمده «یا فاطِمَهُ اشْفَعی لی فِی الْجَنَّهِ». مقام ایشان کاملاً متکی بر تقوا، طهارت نفس، علم و ولایت‌پذیری کامل ایشان است، امام صادق (ع) در روایتی فرمودند که بهشت هشت در دارد و سه در آن به سمت قم است و همه شیعیان ما به شفاعت بانویی از فرزندان من که در قم دفن می‌شود، وارد بهشت خواهند شد، همچنین امام رضا (ع) در فرازی از زیارتنامه می‌فرمایند: «ای فاطمه، مرا در بهشت شفاعت کن، چرا که در پیشگاه خدا دارای جایگاه با عظمتی هستی». این مقام نشان می‌دهد که نیت خالص و پیوند مستحکم با امامت، عامل اصلی این منزلت عظیم است.

استاد مدرسه علمیه خواهران برازجان با اشاره به آرامگاه حضرت در قم و تبدیل این شهر به بزرگ‌ترین مرکز علمی شیعه، گفت: حضور ایشان و برکت وجود مزار مطهر ایشان، قم را از یک شهر معمولی به مرکز نشر علوم اهل بیت (ع) تبدیل کرد، علمای شیعه به ویژه پس از دوران صفویه و با احساس اهمیت این مکان، تلاش کردند تا دروس خود را در حرم یا مسجد اعظم مجاور حرم برگزار کنند. این ارادت، قم را به کانون علم و فضیلت مبدل ساخت و محدثان و دانشمندان بزرگی از این شهر برخاستند و تمدن اسلامی را رونق بخشیدند.

خانم خزاعی با اشاره به مهم‌ترین درس زندگی حضرت معصومه (س) را برای زنان امروز بیان کرد: مهم‌ترین درس این است که یک زن مسلمان می‌تواند همزمان با حفظ شدیدترین ارزش‌های دینی و عفاف، در مسیر علم، اخلاق و خدمت به جامعه گام بردارد و ایشان با وجود عمر کوتاه، نمادی از جامعیت یک زن مسلمان هستند که تبعیت کامل از ولایت و حرکت در مسیر علم را به نمایش می‌گذارند.

وی درباره وظیفه واقعی طلاب و روحانیون در قبال حرم ایشان افزود: زیارت به تنهایی کافی نیست، طلاب و عالمان باید با توسل به مقام شفاعت حضرت معصومه (س) تلاش کنند تا به مقامات علمی و اخلاقی دست یابند و وظیفه اصلی، ادامه دادن راهی است که ایشان با حضور خود در قم بنا نهادند؛ یعنی ترویج علوم اهل بیت (ع) با همان خلوص و ایمانی که ایشان از مدینه به همراه آوردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha