مبلغ مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلاماللهعلیها بندرعباس گفت: امام جعفر صادق (علیهالسلام) سه رکن اساسی زینت مؤمن را عفت مالی، ایمان به ولایت اهل بیت(علیهمالسلام) و مداومت بر نماز شب را معرفی کردهاند که ضامن عزت و سعادت ابدی است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/هرمزگان، خانم فاطمه سیاحی طلبه پایه پنجم مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلاماللهعلیها بندرعباس در محفل انس با قرآن کریم در این مدرسه گفت: در دنیای معاصر که سرعت تحولات مادی رو به افزایش است، انسان بهطور طبیعی بیش از هر زمان دیگری شیفته و درگیر زیباییهای ظاهری، امکانات مادی و جلوههای زودگذر دنیوی شده است و این تمرکز افراطی بر ظاهر، اغلب منجر به غفلت از جوهره اصلی وجود انسان یعنی «باطن» و روح او میگردد در حالی که کمال واقعی انسان در ایجاد توازن پایدار میان رسیدگی به ظاهر و پالایش روح و تزکیه نفس(که ضامن سعادت ابدی است) نهفته است.
خانم فاطمه سیاحی، بیان کرد: حضرت امام جعفر صادق (علیهالسلام)، در یکی از احادیث ارزشمند خود، سه رکن بنیادین برای سنجش و درک زینت حقیقی یک مؤمن ارائه فرمودهاند و این سه رکن نه تنها مایه رضایت الهی، بلکه موجب عزت و سربلندی فرد در حیات دنیا و در جهان آخرت میگردند.
طلبه پایه پنجم مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلاماللهعلیها بندرعباس افزود: اولین رکن معرفی شده، مظهر استقلال روحی و عدم اسارت در بند دنیا است، عفت مالی فراتر از صرفاً دست نزدن به مال حرام است؛ این اصل ریشه در قناعت درونی دارد و مؤمنی که زینتیافته به این صفت است، دارای روحیهای مستقل است که اجازه نمیدهد طمع، او را به ذلت بیفکند.
کارشناس دین اضافه کرد: رکن دوم، که اساس هویت ایمانی فرد است، ایمان به ولایت اهل بیت(علیهمالسلام) و شناخت امام روز خود است که اعتقاد به ولایت، چارچوبی عملی برای زندگی فرد فراهم میکند، مؤمن میداند که هر قدمی در جهت رضایت خداوند است، باید با سیره و گفتار امامان معصوم(علیهمالسلام) هماهنگ باشد که این رکن، تضمین میکند که زینت باطن، مبتنی بر حق و حقیقت مطلق نه بر فهمهای ناقص بشری باشد. سومین رکن، خواندن نماز شب است که این عبادت، اوج تعبد و نهایت اخلاص است، زیرا در زمانی انجام میشود که غالب مردم در خواب عمیق و غفلت دنیوی به سر میبرند و این عمل، نمایشی از عشق بیقید و شرط به پروردگار است.
وی بیان کرد: اهمیت نماز شب به قدری بالاست که در حدیثی آمده است که خداوند متعال، این عمل بنده را به ملائکه خود مینمایاند و از آن تمجید میکند و این تمجید، نشاندهنده جایگاه ویژه این عمل در نظام هستی است که هر دو بهطور مستقیم از این عمل مستحبی نشأت میگیرند.
خانم فاطمه سیاحی در پایان یادآوری کرد: نماز شب، یک فرآیند صرفاً عبادی نیست، بلکه یک کیمیاگری معنوی است که وجود انسان را متحول میسازد و آثار زیادی دارد که این آثار نه تنها در عالم برزخ و آخرت ظاهر میشود، بلکه نتایج ملموس آن در همین زندگی دنیوی نیز قابل مشاهده است از جمله این که نماز شب، زمینه ساز اخلاق نیکو، کاهش عصبانیت، خشونتها و تندیهای روحی، افزایش رزق و برکات دنیوی و عامل اصلی دفع اضطراب، وسواس و افسردگی است.

نظر شما