نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با گرامیداشت سالگرد شهادت سید حسن نصرالله و شهدای طوفان الاقصی، این عملیات را نقطه عطفی در تاریخ دانست که نقشههای دشمن برای سیطره کامل بر منطقه را بر هم زد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ کرمان، آیتالله شیخ بهایی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در جلسه اخلاق در مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان، با اشاره به هنر «بَرائَتِ اِستِهلال» در علم بدیع، اظهار داشت: نمونه اعلای این هنر را در منشورات ائمه معصومین(ع)، به ویژه در نامه ۳۱ نهجالبلاغه حضرت امیرالمؤمنین(ع) خطاب به فرزندشان امام حسن(ع) مشاهده میکنیم. ایشان در آغاز این نامه، به جای ذکر القاب و افتخارات دنیوی، از واژههایی مانند «فَانِیَة» و «بیوفا» برای توصیف دنیا استفاده میکنند تا مخاطب را از همان ابتدا با محور اصلی سخن، که زهد و آخرتاندیشی است، آشنا سازند.
آیتالله شیخ بهایی در توضیح این بخش از نامه که حضرت میفرمایند: «أَنَّهُ مَعَ مَا مَرَّ بِهِ مِنَ الدُّنْیَا...» (با آنچه از دنیا بر من گذشت)، افزود: حضرت در اینجا به این پرسش احتمالی پاسخ میدهند که اگر دنیا اینگونه است، چرا تو خودت از آن کناره نمیگیری؟ ایشان میفرمایند: من این راه را رفتهام و به این نتیجه رسیدهام، اما دلیل اینکه به تو پند میدهم این است که تو را جزئی از خودم میدانم؛ «پاره تن منی، بلکه خود منی در قالبی دیگر». بنابراین، نصیحت تو در واقع نصیحت خودم است.

وی در ادامه با قرائت فراز «قَدِ احْتَبَسْتُ نَفْسِی...» (من خودم را بازداشتم...)، به شرح این بخش پرداخت و تصریح کرد: وقتی انسان به این درجه از معرفت برسد که مصیبت دیگری را مصیبت خود بداند و سراغ تو آمدن بلا را سراغ خودش آمدن ببیند، آنگاه رسیدگی به امور دیگران را مانند رسیدگی به امور خود میداند. اینجاست که حضرت میفرمایند این نامه را برای تو نوشتم تا با کمک آن، وظیفه خودم را نسبت به تو انجام دهم، خواه بمانم یا رفته باشم.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان سپس به آغاز وصایای حضرت اشاره کرد و اولین و مهم ترین سفارش ایشان را «تقوای الهی» دانست و اظهار داشت: تقوا به معنای رسیدن به یک قدرت درونی و «ملکه» مقاومت در برابر گناه است. خطاب حضرت با عبارت «ای بُنَیَّ» (پسرکم) نیز، حاکی از نهایت محبت و نزدیکی ایشان به فرزندشان است.
آیتالله شیخ بهایی دو سفارش بعدی حضرت را «آبادانی قلب با ذکر خدا» و «چنگ زدن به ریسمان الهی (حبل الله)» برشمرد و خاطرنشان کرد: ذکر خدا تنها گفتن «سبحان الله» به زبان نیست، بلکه دیدن نعمت از جانب او و به کار بستن آن در راه رضایش، ذکر حقیقی است. «ریسمان خدا» نیز هر چیزی است که واسطه بین انسان و خدا شود، از عبادات گرفته تا قرآن و اهل بیت(علیهم السلام).
وی در پایان با گرامیداشت سالگرد شهادت سید حسن نصرالله و شهدای طوفان الاقصی، این عملیات را نقطه عطفی در تاریخ دانست که نقشههای دشمن برای سیطره کامل بر منطقه را بر هم زد و تأکید کرد: باید قدر این حماسه بزرگ را بدانیم، چرا که تاریخ منطقه را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد و دشمن تاکنون نتوانسته است شکستهای خود را جبران کند.
انتهای پیام/
نظر شما