نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: وظیفه ما در شرایط جنگ ترکیبی امیدآفرینی و روشنگری است؛ باید موفقیتها و خدمات نظام را بیان کنیم و مردم را نسبت به نقشههای دشمن آگاه سازیم.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ کرمان، آیت الله شیخبهایی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در جلسه اخلاق مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان به تبیین بخشهایی از نامه ۳۱ نهجالبلاغه پرداخت.
وی این نامه را وصیت نامه امیرالمؤمنین علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع) در بازگشت از منطقه صفین دانست.
استاد حوزه در ابتدا به مفهوم «قلب» در کلام امام علی(ع) اشاره و بیان کرد: حقیقت وجودی انسان را به جهت پذیرش حالات گوناگون، «قلب» مینامند. همانطور که قلب جسمانی، خون را به تمام بدن پمپاژ میکند، این قلب معنوی نیز منشأ تحولات درونی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: این قلب دارای دو حیات و دو مرگ است؛ حیات و مرگی نسبی. گاهی توجه قلب به زندگی مادی و شهوات است و گاهی توجه آن به مصلحت حقیقی انسان، قیامت، مبدأ و معاد است. حیات قلب در جنبه مادی، هنگامی است که تمایلات و لذتهای مادی فراهم باشد.
آیت الله شیخبهایی بیان کرد: در جنبه معنویت نیز اگر قلب، میل و رغبت به معنویات نشان دهد، زنده است و اگر بیمیلی نشان دهد، مرده محسوب میشود. امام در این نامه دو دستور برای قلب میدهند دستور «احیاء» برای قلبی که ناظر به مبدأ و معاد است و دستور «اماته» برای قلبی که به مادیات گرایش دارد.
وی با بیان اینکه منظور از «احیاء القلب»، زنده کردن قلب از طریق موعظه است، افزود: موعظه سخنی است که انسان را از غفلت بیدار میکند و موجب توجه به خدا، قیامت و دستورات الهی میشود. این موعظه، قلب را زنده میکند و با زنده شدن قلب، تمام اعضا و جوارح به نشاط میآیند.
استاد اخلاق در ادامه به بخش دوم دستور امام، یعنی «مُتْ قَلْبَکَ بِالزَّهَادَه» پرداخت و گفت: این فرمان به معنای میراندن جنبه مادی قلب، شامل زیادهخواهی، تکبر، حسادت و ریا است. زهد به معنای بیرغبتی نشان دادن به لذات زودگذر دنیوی است.

نمایندهمجلس خبرگان رهبری با استناد به کلام امام علی(ع) در تعریف زهد، گفت: زهد یعنی بر آنچه از دست رفته اندوهگین نشوی و به آنچه به دست آوردهای، شادی مفرط نکنی. زیرا همه چیز در دنیا، فانی و در معرض زوال است. این نگرش، قلب را از تعلقات مادی میرهاند و تلاشش را در این مسیر کاهش میدهد.
آیت الله شیخبهایی در بخش دیگری از سخنانش به مسائل روز جامعه اشاره و بیان کرد: ما از یک سو با دشمنان بیرونی و فتنههای رنگارنگ آنان مواجهیم و از سوی دیگر با تأثیرات مخربی که بر افکار مردم وارد میشود. این یک جنگ ترکیبی است که در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جریان دارد.
وی افزود: دشمن برای ترویج فرهنگ برهنگی و بیحجابی سرمایهگذاری میکند تا هم گناه را عادیسازی کند و هم قشر مذهبی را نسبت به مسائل بیتفاوت سازد. وظیفه ما در این شرایط، امیدآفرینی و روشنگری است. باید موفقیتها و خدمات نظام را بیان کنیم و مردم را نسبت به نقشههای دشمن آگاه سازیم.
نماینده مردم کرمان در خبرگان رهبری در پایان با اشاره به لزوم تفکیک بین مروجان بیحجابی و افراد فریبخورده بیان کرد: با مروجان باید برخورد امنیتی و انتظامی شود، اما بسیاری از بانوان، فریبخورده هستند. باید با آنان با زبان دفاع و دلسوزی رفتار کرد و همچون پزشکی که به درمان بیمار میپردازد، برای نجات این عزیزان تلاش کنیم. این امر نیازمند تسلط بر مبانی، شیوههای صحیح ارتباطی و برنامهریزی دقیق است.

انتهای پیام/
نظر شما