کارگاه آموزشی «از هیجان تا بینش؛ بررسی نقش تنظیم هیجان در مواجهه منطقی با اختلاف دیدگاههای فرهنگی و دینی»در حوزه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها) سریش آباد برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ کردستان، در راستای ارتقای مهارتهای روانشناختی و تربیتی طلاب، کارگاه آموزشی «از هیجان تا بینش» با حضور حجتالاسلام والمسلمین رضائی نیکرفتار، استاد و مشاور مرکز مشاوره سماح، روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۴ در مدرسه علمیه حضرت زینب (سلاماللهعلیها) سریشآباد برگزار شد.
استاد رضائی در بخش نخست این کارگاه با تعریف علمی هیجان، آن را ترکیبی از احساس، تغییرات جسمی و واکنشهای ذهنی و رفتاری دانستند و تأکید کردند که هیجان صرفاً یک حس ساده نیست، بلکه نیرویی پیچیده و تأثیرگذار در تصمیمگیری و رفتار انسان است.
وی با معرفی دو تیپ رفتاری «دماسنجی» و «ترموستاتی»، بیان داشت: افراد دماسنجی تحتتأثیر محیط واکنش سریع نشان میدهند، در حالی که افراد ترموستاتی واکنشهای سنجیده و متعادل دارند. هدف از آموزش تنظیم هیجان، تبدیل شدن از دماسنج به ترموستات است؛ یعنی هیجان را بشناسیم، بپذیریم و مدیریت کنیم، نه آنکه سرکوبش کنیم.
استاد رضائی با تأکید بر نقش شناخت احساسات، درک افکار و کنترل رفتار، افزود: میتوان از اختلاف دیدگاهها، فرصتی برای رشد فردی و اجتماعی ساخت و هیجان را پلی به سوی بینش تبدیل کرد.
در بخش دوم کارگاه، تمرینی عملی برای افزایش خودآگاهی هیجانی ارائه شد و طلاب با ثبت روزانه احساسات در قالب جدولی شامل چهار بخش اتفاق (موقعیت روزمره)، احساس (هیجان تجربهشده)، فکر (اولین فکر پس از آن) و رفتار (واکنش انجامشده) با مفهوم «هوشیاری هیجانی» آشنا شدند. این تمرین به کاهش رفتارهای واکنشی و تقویت مدیریت هیجان کمک میکند و زمینهساز مواجهه منطقی با اختلافات فرهنگی و دینی خواهد بود.


انتهای پیام/
نظر شما