تربیت طلاب باید روزآمد، هدفمند و پویا باشد

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد، در نشست مدیران مدارس علمیه بر ضرورت بازنگری و نوآوری در برنامه‌های تربیتی و فرهنگی مدارس تأکید کرد و خواستار برگزاری جلسات اخلاقی هفتگی و فعال‌سازی گروه‌های علمی طلاب شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/یزد، خانم مریم حسن پور صبح روز دوشنبه بیست و هشتم مهرماه در نشست فصلی مدیران مدارس علمیه خواهران استان یزد محورهای اصلی فعالیت فرهنگی مدارس را تشریح و بر ضرورت طراحی برنامه‌های تربیتی مطابق نیاز روز طلاب و شرایط جامعه تأکید کرد.

وی با بیان اینکه جلسات اخلاقی و تربیتی باید از حالت تکراری خارج شوند و به‌صورت هدفمند و بر اساس ارزیابی تأثیر بر طلاب برگزار گردند، افزود:پیشنهاد ما این است که این جلسات هفتگی باشند و محتوای آن‌ها با نظارت معاونت فرهنگی و با توجه به اقتضائات طلاب تنظیم شود.

معاون فرهنگی استان همچنین بر فعال‌سازی گروه‌های علمی مدارس تأکید کرد و گفت:گروه‌های علمی می‌توانند با برگزاری برنامه‌های فرهنگی کوچک اما هدفمند، زمینه رشد معرفتی و اخلاقی طلاب را فراهم کنند. مشارکت مستقیم طلاب در این برنامه‌ها، حس مسئولیت و خودباوری آنان را تقویت می‌کند.

وی درباره بخشنامه‌های تربیتی و سلامت طلاب یادآوری کرد: بخشنامه‌های مربوط به سلامت جسم و روح، بهداشت روان و تربیت اجتماعی باید به‌صورت هدفمند اجرا شود. انتظار می‌رود مدارس حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌ها را عملیاتی کنند و پیشنهادها و اصلاحات خود را برای تدوین نسخه سال آینده ارائه دهند.

خانم حسن‌پور همچنین بر اهمیت تشویق طلاب به حفظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: اگرچه حفظ قرآن الزامی نیست، اما با توجه به برنامه‌های سامان‌دهی حافظان از سوی دفتر مقام معظم رهبری و اختصاص شهریه ویژه به حافظان کل، مدارس باید زمینه لازم برای تشویق طلاب را فراهم کنند.

وی در خصوص موضوعات تحکیم بنیان خانواده و فرزندآوری بیان داشت: این مسائل از نیازهای مهم جامعه امروز است و مدارس باید برنامه‌های تربیتی و تبلیغی خود را بر این اساس بازتعریف کنند. حوزه علمیه باید الگوی خانواده اسلامی را به‌صورت علمی و عملی ترویج دهد.

معاون فرهنگی استان بر نظم و مستندسازی فعالیت‌های انضباطی نیز تأکید کرد و گفت: در برخورد با تخلفات طلاب، همه مراحل از تذکر شفاهی تا تصمیم نهایی باید مستند باشند و آیین‌نامه انضباطی حوزه با توجه به شرایط امروز و فضای مجازی بازنگری شود.

وی درباره فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی طلاب افزود: طبق بخشنامه‌ها، هر مدرسه موظف است هفته‌ای یک جلسه بصیرتی برگزار کند تا طلاب با مسائل روز جامعه و اقتضائات فرهنگی و اجتماعی آشنا شوند. معاونت فرهنگی مدارس باید این جلسات را به شکل منسجم و برنامه‌ریزی شده اجرا کند.

خانم حسن‌پور، مدیران مدارس را به تشکیل سه بخش فرهنگی اصلی شامل کانون فرهنگی، کانون دانش‌آموختگان و قرارگاه فرهنگی دعوت کرد و افزود:این سه بخش به انسجام فعالیت‌های فرهنگی مدارس کمک کرده و زمینه برنامه‌ریزی هدفمند را فراهم می‌کنند.

وی در پایان به راه‌اندازی سامانه نشر آثار طلاب و مبلغان اشاره کرد و گفت: طلاب و مبلغان با حداقل چهل ساعت فعالیت تبلیغی و بارگذاری آثار خود در سامانه می‌توانند از مزایای تبلیغی بهره‌مند شوند و ثبت کامل اطلاعات فردی، مهارتی و فرهنگی در این سامانه ضروری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha