مدیرکل پژوهشهای عمومی حوزههای علمیه خواهران، با اشاره به آغاز مرحله ارزیابی یازدهمین دوره مسابقه پژوهش گروهی «رشد» حوزههای علمیه خواهران گفت: مسابقه گروهی رشد با هدف تقویت کار گروهی، تولید علم و بسط نگاه کاربردی در پژوهشهای حوزوی، گام مؤثری در جهت پاسخگویی به نیازهای علمی و فرهنگی جامعه برداشته است و انتظار میرود در دوره یازدهم نیز شاهد شکوفایی بیش از پیش این حرکت علمی باشیم.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، مرتضی کرامتی، مدیرکل پژوهشهای عمومی حوزههای علمیه خواهران با اشاره به آغاز مرحله ارزیابی یازدهمین دوره مسابقه پژوهش گروهی «رشد» حوزههای علمیه خواهران اظهار کرد: مسابقه پژوهش گروهی «رشد» به عنوان یکی از رویدادهای پژوهشی دارای سابقه ده ساله و معتبر در مدارس علمیه خواهران، با هدف تقویت روحیه پژوهش گروهی و ارتقای سطح علمی طلاب برگزار میشود. این رقابت علمی اکنون وارد یازدهمین دوره شده است.
وی افزود: مهلت ارسال آثار فراخوان یازدهمین دوره مسابقه به پایان رسیده و موضوع بخش ویژه این دوره با عنوان «والدین، زیست رسانهای فرزندان و تربیت در عصر تفاوت نسلی» انتخاب شده است که موضوع مذکور با توجه به تحولات فرهنگی و اجتماعی روز، از جمله تحولات رسانهای و نسلی، یکی از مسائل کاربردی و مبتلابه خانوادههای امروز محسوب میشود و هدف آن بررسی رویکردهای تربیتی متناسب با شرایط جدید جامعه است.
کرامتی عنوان کرد: از ویژگیهای متمایز مسابقه «رشد» نسبت به بسیاری از رویدادهای علمی مشابه، «گروهی بودن» تمام آثار پذیرفتهشده است؛ به گونهای که در این مسابقه آثار فردی مورد پذیرش قرار نمیگیرد و تمامی پژوهشها، چه در قالب مطالعات میدانی (پیمایشی) و چه در قالب تحقیقات کتابخانهای، به صورت گروهی انجام میشوند.
۶ هزار و ۹۴۴ طلبه در قالب ۱,۸۶۳ گروه در مسابقه پژوهشی «رشد» شرکت کردند
مدیرکل پژوهشهای عمومی حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: در دوره یازدهم این مسابقه، بر اساس آمار دریافتی از سامانه، ۶,۹۴۴ طلبه در قالب ۱,۸۶۳ گروه پژوهشی اقدام به ثبت اثر کردهاند. هماینک «ارزیابی اجمالی» آثار در ۲۸ مدیریت استانی و با محوریت و راهبری مدیریتهای استانی حوزههای علمیه خواهران آغاز شده است. آثاری که در این مرحله موفق به کسب حداقل امتیاز لازم شوند، به مرحله «ارزیابی تفصیلی» راه خواهند یافت. در مرحله تفصیلی نیز، آثار توسط داوران منتخب در ستاد مرکزی مورد بررسی دقیق قرار میگیرند و در نهایت گروههای برگزیده در دو عرصه پژوهشهای پیمایشی و پژوهشهای کتابخانهای معرفی خواهند شد.
وی بیان داشت: طبق برنامهریزی صورت پذیرفته گروههای منتخب پس از فرایند داوری تفصیلی و داوری تفصیلی مجدد معرفی می شوند.
تمرکز دوره یازدهم مسابقه «رشد» بر موضوع تربیت فرزندان در عصر تفاوت نسلی و زیست رسانهای
کرامتی افزود: موضوع ویژه دوره یازدهم یعنی «والدین زیست رسانهای فرزندان و تربیت در عصر تفاوت نسلی»، با توجه به نیازهای روز جامعه، فرصتی ارزشمند برای طلاب و پژوهشگران حوزه ایجاد کرده است تا ضمن تحلیل تحولات اجتماعی و تربیتی عصر جدید، به ارائه راهکارهای موثر و کاربردی در این زمینه بپردازند.
پژوهش گروهی؛ رویکردی علمی برای پاسخگویی به نیازهای خانوادههای امروز
مدیرکل پژوهشهای عمومی حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: تجربه دورههای پیشین نیز نشان میدهد که موضوعات انتخابی مسابقه همواره کاربردی و ناظر به نیازهای واقعی جامعه بودهاند؛ موضوعاتی مانند خانواده و فضای مجازی، ازدواج، جوانی جمعیت، اثربخشی حوزههای علمیه در نهاد خانواده و راهکارهای ترویج الگوهای معنوی در جامعه از جمله محورهایی بودهاند که در دورههای گذشته مورد توجه قرار گرفتهاند.
وی افزود: در دوره دهم مسابقه پژوهش گروهی «رشد» نیز با حضور پرشور طلاب در نهایت ۲۸ گروه منتخب با دریافت جوایز نقدی و لوح تقدیر مورد تجلیل قرار گرفتند تا انگیزهای برای حضور فعالتر طلاب در عرصههای علمی و بهویژه پژوهشی فراهم شود.
کرامتی در پایان اظهار کرد: این مسابقه با هدف تقویت کار گروهی، تولید دانش و بسط نگاه کاربردی در پژوهشهای حوزوی، گام مؤثری در جهت پاسخگویی به نیازهای علمی و پژوهشی جامعه برداشته است و انتظار میرود در دوره یازدهم نیز شاهد شکوفایی بیش از پیش این حرکت علمی باشیم.
انتهای پیام/
نظر شما