چهارمین نشست از سلسله نشستهای علمی «مسائل و احکام نوظهور فقهی» با حضور استاد فقه حوزه، در مدرسه علمیه فاطمیه نجفآباد برگزار شد و در آن، موضوعات نوپدید در حوزه تغذیه، بهداشت و مصرف فرآوردههای حیوانی از منظر فقهی مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران| اصفهان، چهارمین جلسه از سلسله نشستهای علمی «مسائل و احکام نوظهور فقهی»، با حضور استاد فقه حوزه، خانم همایونی در مدرسه علمیه فاطمیه نجفآباد برگزار شد.
خانم همایونی با بیان اینکه آگاهی از احکام فقهی در حوزه تغذیه و سلامت، نقش بسزایی در ارتقای سبک زندگی اسلامی دارد، به تبیین و بررسی برخی مسائل جدید فقهی در حوزه تغذیه، بهداشت و مصرف فرآوردههای حیوانی پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود به موضوع «پودر خون» اشاره کرد و گفت: در برخی کشتارگاهها، خون حیوانات را جمعآوری کرده و پس از خشکسازی و سانتریفیوژ، به صورت پودر در فرآوردههای مختلف استفاده میکنند؛ اما چون این پودر از خون حیوان دارای خون جهنده به دست میآید، نجس بوده و استفاده از آن در مواد خوراکی یا آرایشی جایز نیست.
او تأکید کرد: در صورتی که پودر خون در محصولاتی نظیر سوسیس و کالباس یا مواد آرایشی بهکار رود، مصرف آن حرام و نجس است.
استاد حوزه علمیه در ادامه به تفاوت میان رنگهای حاصل از پودر خون و رنگهای تولیدشده از حشره «کوشنل» پرداخت و توضیح داد: رنگ بهدستآمده از کوشنل از آنجا که خون ندارد، نجس نیست و در صورت اطمینان از عدم آلودگی، استفاده از آن از نظر شرعی اشکال ندارد.
خانم همایونی در بخش دیگری از جلسه، به موضوع کد E۴۷۱ در فرآوردههای غذایی اشاره کرد و بیان کرد: این کد نشاندهنده وجود چربی حیوانی در محصول است. در ایران این چربیها معمولاً از منابع گاوی و گوسفندی تهیه میشوند و نگرانی از منشأ خوکی وجود ندارد؛ اما در کشورهای غیرمسلمان، بهدلیل نبود نظارت شرعی، بررسی و دقت مصرفکنندگان ضروری است.
وی همچنین درباره شبهات موجود پیرامون روغن پالم افزود: این روغن از درختی موسوم به نخل روغنی گرفته میشود و دو نوع دارد؛ یکی از گوشت میوه که خوراکی و مجاز است و دیگری از هسته میوه که مصرف صنعتی دارد. بنابراین، هر نوع روغن پالم مضر یا غیرقابل استفاده نیست.
استاد فقه حوزه در بخش پایانی این نشست، به بررسی حکم فقهی ژلاتین پرداخت و اظهار داشت: در صورتی که ژلاتین از حیوان حلالگوشت و ذبحشده به شیوه شرعی تهیه شود، استفاده از آن بلامانع است؛ اما اگر از استخوان یا پوست حیوانات حرامگوشت، بهویژه خوک، تولید شود، مصرف آن جایز نیست.
استاد همایونی در جمعبندی سخنان خود بیان کرد: هدف از طرح این مباحث، آگاهیبخشی به جامعه اسلامی درباره مصادیق جدید احکام فقهی است تا مسلمانان در مصرف مواد غذایی و بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند. هرچه تغذیه ما پاکتر و سادهتر باشد، سلامت جسم و روح نیز افزایش مییابد.
انتهای پیام/
نظر شما