فاطمیه نقطه‌ آغاز غربت حقیقت در تاریخ اسلام

معاون مدرسه علمیه قدسیه بهشهر گفت: فاطمیه را می‌توان نقطه‌ آغاز غربت حقیقت در تاریخ اسلام دانست، ایام فاطمیه، تنها یادآور شهادت مظلومانه‌ دخت نبی مکرم اسلام نیست؛ بلکه آیینه‌ای است که در آن، حقیقت اسلام ناب، مفهوم ولایت و جایگاه زن در منظومه‌ توحیدی به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مازندران، مطهره فغانی لمراسکی معاون فرهنگی مدرسه علمیه قدسیه بهشهردر گفت وگویی بمناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و ایام فاطمیه گفت: ایام فاطمیه، تنها یادآور شهادت مظلومانه‌ دخت نبی مکرم اسلام نیست؛ بلکه آیینه‌ای است که در آن، حقیقت اسلام ناب، مفهوم ولایت و جایگاه زن در منظومه‌ توحیدی به نمایش گذاشته می‌شود. در میان همه‌ ابعاد فاطمیه، آنچه بیش از همه نیازمند بازخوانی است، پیام فکری و رسالتی حضرت زهرا سلام الله علیها در دفاع از «حق» و «هویت دینی» است؛ پیامی که امروز نیز بر دوش طلاب و عالمان دین سنگینی می‌کند. فاطمیه را می‌توان نقطه‌ آغاز غربت حقیقت در تاریخ اسلام دانست. حضرت زهرا سلام الله علیها در زمانی که اکثریت جامعه در سکوت فرو رفته بود، به تنهایی پرچم دفاع از ولایت و عدالت را برافراشت.

وی گفت: خطبه‌ فدکیه، نه یک مطالبه‌ اقتصادی، بلکه بیانیه‌ای الهی برای صیانت از میراث نبوت بود. او با زبان عقل و وحی، از پیوند ناگسستنی میان «ولایت» و «هدایت امت» سخن گفت و نشان داد دین، بدون امامِ حق، به پوسته‌ای بی‌جان تبدیل می‌شود و در حقیقت، فاطمیه، واقعه‌ای نیست که تنها در تقویم تکرار شود؛ بلکه تجربه‌ای است که در هر عصر باید باززیسته شود. هرگاه حق در حاشیه قرار گیرد، فاطمیه تکرار می‌شود و هرگاه عالمان دین از روشنگری غافل شوند، سکوت مدینه در تاریخ تکرار می‌گردد.

معاون فرهنگی تأکید کرد: طلاب علوم دینی، وارثان میراث علمی و معرفتی اهل‌بیت علیهم السلام هستند. از این رو، فاطمیه برای آنان تنها فرصت عزاداری نیست، بلکه فصل مسئولیت و بیداری است. نخستین وظیفه طلاب، بازخوانی تحلیلی فاطمیه با زبان روز و منطق علمی است. حوزه‌های علمیه باید با پژوهش‌های مستند و عقلانی، ابعاد اعتقادی، تاریخی و اجتماعی فاطمیه را تبیین کنند تا این رویداد از سطح عاطفه به عمق معرفت تبدیل شود.

خانم فغانی بیان کرد: همچنین حضرت زهرا سلام الله علیها نخستین مدافع ولایت بود؛ طلاب نیز باید با استدلال، اخلاق و منطق دینی از مبانی امامت و ولایت دفاع کنند. این دفاع، امروز تنها در منبر و محراب خلاصه نمی‌شود، بلکه باید در فضای مجازی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و میدان اندیشه بروز یابد. حضرت فاطمه سلام الله علیها در عین استدلال، اهل محبت بود. طلاب باید در تبلیغ دین، همین جمع میان منطق و محبت را به نمایش بگذارند؛ تا چهره‌ی رحمانی اسلام در ذهن نسل جوان زنده شود.

معاون فرهنگی در پایان گفت: حوزه‌های علمیه نباید فاطمیه را صرفاً آیینی مذهبی بدانند؛ بلکه باید آن را مبنای شکل‌گیری «گفتمان عدالت، کرامت زن و معرفت ولایی» در جامعه اسلامی قرار دهند. حضرت زهرا سلام الله علیها نه فقط مادر ائمه علیهم السلام، بلکه مادر اندیشه‌ توحیدی است؛ و طلاب، وارثان اندیشه‌ او در روزگار غیبت‌اند. فاطمیه، دانشگاه بیداری است و طلاب، شاگردان همیشگی این مکتب. اگر خط حضرت فاطمه سلام الله علیها در دل حوزه‌ها زنده بماند، حوزه‌ها نه تنها حافظان دین، بلکه احیاگران تمدن اسلامی خواهند بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha