مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) بم با اشاره به نقش حوزههای علمیه در مدیریت این فضا دارند، تأکید کرد: حوزههای علمیه باید در این زمینه پیشگام باشند. ما موظفیم طلاب را برای تولید محتوای غنی، دقیق و جذاب مهدوی در فضای دیجیتال تربیت کنیم.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران/کرمان، در شرایط امروز جهان که جوامع با چالشهای متعدد فکری، اخلاقی و اجتماعی روبرو هستند، مفهوم انتظار فرج و تبعیت از امام زمان(عج) میتواند به عنوان راهکاری جامع و عملی در جهت ساماندهی به سبک زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. خانم بیدار مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) بم در گفتوگویی، به بررسی فرصتها و تهدیدهای فضای دیجیتال برای ترویج فرهنگ مهدویت پرداخت و بر لزوم نقشآفرینی فعال و آگاهانه طلاب و حوزههای علمیه در این عرصه تأکید کرد.
تأثیر فضای دیجیتال بر ترویج فرهنگ مهدویت؛ دو روی سکه فرصت و تهدید
وی با اشاره به تاثیر فضای دیجیتال بر ترویج فرهنگ مهدویت بیان کرد: دنیای دیجیتال را میتوان از دو بعد مورد بررسی قرار داد. از یک سو، ظرفیت بینظیری برای آگاهسازی و نشر گسترده و سریع معارف ناب امام زمان(عج) فراهم کرده است.
خانم بیدار ادامه داد: از سوی دیگر، اگر این فضا به خوبی مدیریت نشود و بدون بصیرت و هدایت وارد آن شویم، ممکن است با تحریفها، شبهات و جریانهای انحرافی مواجه شویم که چهره واقعی مهدویت را مخدوش میکنند.
فرصتهای طلایی فضای مجازی برای طلاب و حوزهها
مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) بم در ادامه به فرصتهای موجود در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: این فضا زمینه گسترش آگاهی را به شکل بیسابقهای فراهم میکند.
وی افزود: طلاب و مبلغان میتوانند با بهرهگیری از ابزارهای دیجیتال، به معرفی ساحت مقدس حضرت بقیهاللهالاعظم(عج) بپردازند، معارف مهدوی را با زبان و بیانی جذاب و متناسب با نسل جوان منتقل کنند و پاسخگوی شبهات رایج در شبکههای اجتماعی باشند.
خانم بیدار با تاکید بر اینکه شبکههای اجتماعی میتوانند بستری برای ایجاد ارتباط بین منتظران، اطلاعرسانی دقیق، تبیین ویژگیهای منتظران واقعی و پاسخ به شبهات باشند؛ تاکید کرد: تولید و انتشار محتوای آموزشی، اخلاقی و معنوی برای زندگی فردی و اجتماعی نیز از دیگر راههای استفاده از این فرصتهاست.
تهدیدهای اصلی؛ از سطحینگری تا ادعاهای دروغین
خانم بیدار در ارزیابی تهدیدهای اصلی این عرصه گفت: مهمترین تهدید، سطحینگری و عوامزدگی و حتی تجاریسازی مفاهیم عمیق دینی است. گاهی مهدویت صرفاً تبدیل به یک «ترند» زودگذر میشود، بدون آنکه عمق معرفتی و تربیتی آن مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: همچنین شاهدیم که برخی جریانهای انحرافی با سوءاستفاده از فضای مجازی، ادعاهای دروغین درباره ارتباط با امام زمان(عج) یا پیشبینی زمان ظهور مطرح میکنند که مقابله با این موارد، نیازمند روشنگری علمی و اخلاقی مستمر است، از عوامل اصلی تبدیل فرصت به تهدید نیز میتوان به غفلت از معنویت، تضعیف ارزشهای اخلاقی، عدم استفاده صحیح از فضای مجازی و تأثیرپذیری منفی از فرهنگ بیگانه اشاره کرد.
نقش پیشگام حوزههای علمیه در مدیریت فضای دیجیتال
وی با اشاره به نقش حوزههای علمیه در مدیریت این فضا دارند، بیان کرد: حوزههای علمیه باید در این زمینه پیشگام باشند. ما موظفیم طلاب را برای تولید محتوای غنی، دقیق و جذاب مهدوی در فضای دیجیتال تربیت کنیم.
خانم بیدار افزود: این امر مستلزم آموزش سواد رسانهای، شناخت شبهات روز و توانمندسازی طلاب در بیان مفاهیم دینی با زبان و ابزارهای روز است. همچنین، حوزهها میتوانند با راهاندازی پلتفرمها و پایگاههای امن، معتبر و علمی، مرجعیت دینی را در فضای مجازی تثبیت و از سردرگمی مردم جلوگیری کنند.
خانم بیدار در پایان با اشاره به رسالت خطیر طلاب، پیام خود را اینگونه اضافه کرد: امام زمان(عج) منتظر نسلی بصیر، فعال، امیدوار و آگاه به زمانه خود هستند. امروز فضای دیجیتال، میدان جدیدی برای یاری آن حضرت است.
مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) بم با بیان اینکه اگر با نیت خالص، علم کافی و اخلاق اسلامی وارد این عرصه شویم، میتوانیم سربازان واقعی و اثرگذار در عصر غیبت باشیم بیان کرد: طلاب حوزههای علمیه بهعنوان مبلغان آموزههای مهدویت، باید از فرصت شبکههای اجتماعی برای نشر صحیح معارف و ایجاد زمینۀ مناسب برای ظهور، نهایت استفاده را ببرند. حوزه علمیه نیز باید این مسیر را هموار کند و طلاب را برای این مأموریت بزرگ آماده سازد.
انتهای پیام/
نظر شما