طرح‌های ایرانی ـ اسلامی همچنان راهی بازار نمی‌شوند

با وجود ایده‌ها و استعدادهای ایرانی در حوزه پوشاک اسلامی، بسیاری از طرح‌ها به تولید انبوه نمی‌رسند. برخی از فعالان حوزه پوشاک می‌گویند که ضعف حمایت، مسیرهای بازاریابی محدود و فاصله میان طراحان و تولیدکنندگان، مانع ورود این آثار به بازار و جریان‌سازی فرهنگی و اقتصادی شده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، جمعی از فعالان حوزه پوشاک و عفاف و حجاب در جلسه همفکری جشنواره مهردخت به بیان مشکلاتی در زمینه پوشاک مناسب در جامعه اشاره کردند.

نصیرآبادی، فعال حوزه مد و پوشاک اسلامی، با انتقاد از وضعیت تولید طرح‌های ارزشی و مبتنی بر هویت دینی گفت: طرح‌های ارزشمند به مرحله تولید نمی‌رسند زیرا اغلب تولیدکنندگان پوشاک مد روز را دنبال می‌کنند و صرفه اقتصادی را ترجیح می‌دهند، به همین دلیل مانتو اسلامی ما هنوز به دلیل نداشتن پشتیبان، توان ورود گسترده به بازار را ندارد.

وی افزود: اگر این طرح‌ها حمایت شوند و مسیرهای تولید و بازاریابی مناسب برایشان فراهم شود، می‌توانند هم پوشش اسلامی را در جامعه تقویت کنند و هم جریان‌ساز فرهنگی و اقتصادی شوند.

پس از آن بهمن‌آبادی، نماینده کارگروه مد و لباس، به سازوکارهای حمایتی اشاره کرد و گفت: در بازار، استقبال از برخی طرح‌ها محدود است. ما سعی کردیم طراحان منتخب را به سمت دریافت نشان شیما هدایت کنیم تا از تسهیلات قانونی و مشوق‌های مالیاتی بهره‌مند شوند. هدف این است که طراحان با عضویت در جامعه طراحان ارتباط مستقیمی با تولیدکنندگان داشته باشند و استانداردهای لازم را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه برای تسهیل مسیر طراحی، مانکن‌هایی در اختیار طراحان قرار دادیم و سال گذشته برای رویداد فردخت ۳۲ مجوز در استان‌ها صادر شد، تصریح کرد: سامانه شیما نیز آماده ثبت‌نام طراحان است و به مرور امکانات بیشتری برای طراحان و تولیدکنندگان فراهم خواهد شد.

شفیق‌نیا، نماینده اتحادیه پوشاک، با اشاره به نگاه تولیدکنندگان به درآمدزایی گفت: اساتید دانشگاه باید دانشجویان را به سمت تجاری‌سازی هدایت کنند؛ گاهی بهبود یک دکمه یا جیب می‌تواند تأثیر بزرگی در قابل فروش بودن طرح داشته باشد. طراحی ایرانی-اسلامی لزوماً به معنای بته‌جقه یا خاص بودن مطلق نیست. نگاه تولیدکنندگان با نگاه طراحان متفاوت است و باید مثلث هنر، صنعت و دانش به هم متصل شود.

پس از آن هم اسدالله سلیمانی، فعال حوزه پوشاک و حجاب، به ضعف‌های ساختاری در صنعت پوشاک اسلامی و اهمیت ایجاد زیرساخت‌های مناسب تأکید کرد و افزود: در طول ۴۶ سال گذشته، ترک فعل مسئولان باعث شده است که جوانان ما در تأمین لباس مناسب با مشکلات جدی مواجه شوند. اگرچه اتحادیه‌ها و نهادهای مرتبط فعالیت‌هایی داشته‌اند اما تا زمانی که ساختار منسجم و اتحادیه سراسری شکل نگیرد، نتیجه ملموس حاصل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲ هزار تولیدکننده و عرضه‌کننده محصولات حجاب در کشور فعالیت می‌کنند اما دسترسی بانوان به این تولیدات محدود است و سکوهای فروش مناسب فراهم نیست، ادامه داد: شهرداری و استانداری مکان‌های مختلفی در اختیار دارند، اما این مراکز برای موضوع عفاف و حجاب به بهره‌برداری نمی‌رسد. این در حالی است که طراحی بدون تولید بی‌ثمر است و تا زمانی که گره تولید باز نشود، اتفاق واقعی رخ نخواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha