علامه طباطبایی رحمه الله علیه عالم به زمان خود بودند

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در جمع طلاب سطوح عالیه سمنان گفت: علامه طباطبایی عالم به زمان خود بودند و متناسب با نیاز جامعه کتاب نوشته و برای اینکه این کتاب جای خود را پیدا کند شاگرد تربیت شده خودش را می‌فرستاد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/سمنان، نشست تخصصی پژوهشی با عنوان «علامه طباطبایی و توجه به اقتضائات روز در تدوین آثار» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و مقارن با سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی رحمه الله علیه، با حضور ارزشمند استاد محترم آقای دکتر محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهراعلیهاالسلام سمنان برگزار شد.

دکتر خراسانی در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: علامه طباطبایی رحمه الله علیه عالم به زمان خود بودند و تاکنون هنوز نظیر کتابهای علامه نیامده و این به دلیل اخلاص، جدّیت و توکل ایشان بوده است.علامه انسانی تک بعدی نبود در کنار کشاورزی هم تحصیل داشت و هم تألیف. اولین کتاب ایشان تفسیر المیزان است. ۲۰ جلد دارد و ۲۰ سال طول کشید تا تکمیل شود. پشتیبان سایت التفسیر که دارای بیش از ۱۰۰ تفسیر معتبر شیعه و سنی است؛ می گوید بیشترین مراجعات و ارجاعات از کل دنیا به تفسیر المیزان است. علامه طباطبایی زمانی تفسیر المیزان را نوشت که تفسیر المنار از فضای غیر شیعی با نظرهای سلفی و علم زده و با تأویل آیات منتشر شده و روی فضای نخبگانی تاثیر گذاشته بود. علامه بدون بیان جنبه‌های سلبی پاسخ تفسیری مثل المنار را داده و نگاه جدیدی را در تفسیر ایجاد می کند که همان تفسیر قرآن به قرآن است.

وی ضمن معرفی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به عنوان مهم‌ترین کتاب علامه طباطبایی در حیطه فلسفه، گفت: در زمانی که حتی در فضای حوزه هم فلسفه مطرود و گاهی مغضوب قرار گرفته و فلسفه غرب در بین مردم رسوخ کرده بود، علامه طباطبایی درس فلسفه را پایه گذاری کرده و با آرامش خاصی که داشتند فلسفه می‌گفتند. شهید مطهری گروهی تشکیل داده سؤالات را می‌نوشتند و علامه جواب می دادند. این اقدام علامه سبب شد که کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار شود و طلاب و دانش پژوهان به راحتی انتقاد کنند.

استاد خراسانی در ادامه بیان کرد: بدایه الحکمه و نهایه الحکمه دو کتاب دیگر علامه طباطبایی است. وقتی علامه وارد حوزه قم شد دیدند خیلی ها هنوز با فلسفه آشنایی ندارند و برای ایجاد آمادگی این دو کتاب را تألیف کردند. و از آیت الله جوادی آملی درخواست می کند تا این کتاب را تدریس کند. علامه متناسب با نیاز جامعه کتاب می نوشتند و برای اینکه این کتاب جای خود را پیدا کند شاگرد تربیت شده خودش را جهت تدریس می فرستاد. هنوز کتابی با ظرافت و جامعیت بدایه الحکمه نیامده است.

وی در انتها ضمن اشاره به اینکه باید نگاه عقلانی و تفکر علامه در جامعه گسترش دهیم گفت: امروز نیاز داریم که فضای آزاد اندیشی علمی ایجاد شود و کتب و مقالاتی که منتشر می شود طبق نیاز جامعه باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha