تبیین جایگاه مدیریت‌های استانی در برنامه پنج‌ساله و تشریح فرآیند «مسئله‌یابی» در نشست نظارت خلاق

خانم منظری در نشست «نظارت خلاق و ارزیابی هوشمند؛ نبض پویایی مدارس» به تبیین جایگاه مدیریت‌های استانی در برنامه پنج‌ساله و تشریح فرآیند «مسئله‌یابی» در نشست نظارت خلاق پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، در نشست «نظارت خلاق و ارزیابی هوشمند؛ نبض پویایی مدارس» که با حضور معاونان و کارشناسان آموزش مدیریت‌های استانی سراسر کشور در شهر قم در حال برگزاری است، خانم منظری، مدیرکل آموزش عمومی حوزه‌های علمیه خواهران، به ایراد سخنرانی پرداختند

خانم منظری، مدیرکل آموزش عمومی حوزه‌های علمیه خواهران، در این پنل تخصصی، به تبیین «برنامه پنج‌ساله» و تأکید بر اهمیت اجرای دقیق آن برای دستیابی به اهداف ترسیم‌شده تا افق ۱۴۱۴ پرداخت.

مدیرکل آموزش عمومی، نظامات چهارگانه «تعلیم و تربیت»، «پژوهش»، «مدیریت و پشتیبانی» و «فرهنگی و تبلیغی» را از جمله ظروف و عوامل کلیدی اجرای موفق این برنامه پنج‌ساله برشمرد.

وی در ادامه به تشریح ۱۵ راهبرد این برنامه در حوزه تعلیم و تربیت از جمله این راهبردها، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌ها و مهندسی رشته‌ها، توسعه و سازماندهی توانمندی‌های اساتید، افزایش ضریب استحصال و توجه به اقتضائات طلاب، و همچنین توسعه توانمندی‌های علمی، مهارتی و ارتقای تحصیلی از طریق توسعه تحصیلات تکمیلی دانست که مسئولیت اجرایی آنها به صورت مشترک بین ستاد مرکزی و مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه تقسیم شده است، پرداخت.

در بخش دیگری از سخنان ایشان، راهبرد «افزایش ضریب استحصال» به عنوان موتور محرکه ارتقای تحصیلی و توسعه توانمندی‌های علمی و مهارتی طلاب مورد تأکید قرار گرفت.

شاخص کلیدی برای اندازه‌گیری موفقیت در این راهبرد، «افزایش درصد دانش‌آموختگی» عنوان شد که مقرر است بر اساس توزیع سالانه اهداف کمی مشخص، پیگیری و محقق شود.

در ادامه این نشست، مدیرکل آموزش عمومی با ارائه مثالی عینی، فرآیند تعیین جایگاه هر استان در برنامه پنجساله و روش مسئله‌یابی را تشریح نمود.

وی روش محاسبه علمی این شاخص را توضیح دادند و خاطرنشان کردند: «پس از تعیین دقیق وضعیت موجود و شناسایی فاصله آن با وضعیت مطلوب، نوبت به "مسئله‌یابی" می‌رسد.

خانم منظری افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد عوامل انصراف تنها آموزشی نیست، بلکه چهار عامل "پژوهشی" (مانند مشکل در تدوین پایان‌نامه)، "فرهنگی-تربیتی" (مانند مشکلات خانوادگی یا ضعف مهارت‌های زندگی)، "مدیریتی-پشتیبانی" (مانند مشکلات ایاب و ذهاب یا امکانات) و "آموزشی" (مانند دشواری محتوا یا عدم آگاهی از قوانین) در این امر دخیل هستند.

وی تأکید کرد: «پس از شناسایی عوامل، برای هر یک باید "راهکار" مشخص و آن را به "برنامه عملیاتی" تبدیل کرد. تنها با این فرآیند نظام‌مند است که می‌توان جایگاه واقعی استان را در برنامه تعیین و برای ارتقای آن گام برداشت.»

خانم منظری در پایان جلسه به پرسش های مدعوین پاسخ دادند و بر لزوم عینی‌نگری، استفاده از داده‌های قابل استناد و برنامه‌ریزی گام به گام برای تحقق اهداف برنامه پنجساله تأکید نمودند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha