دومین نشست از سلسله جلسات «ژورنالکلاب» از هفته کتاب تا هفته پژوهش در راستای ارتقای مهارتهای پژوهشی معاونین مدارس علمیه خواهران استان یزد، به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم فهیمه قاسمی، معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی امام حسین(ع) سطح چهار یزد، در دومین نشست از سلسله جلسات «ژورنالکلاب» به ارائه و بررسی مقالهای با عنوان «تحلیل رابطه توحید و مهدویت با تأکید بر آثار آیتالله صافی (ره)» پرداخت؛ این مقاله به قلم فرشته محمدی و محمدعلی محیطی اردکانی نگاشته و در دو فصلنامه علمی ـ ترویجی پژوهشنامه موعود منتشر شده است.
قاسمی در نقد این مقاله اظهار کرد: این اثر از ساختار مناسب و ویژگیهای مقاله ترویجی برخوردار است، اما در بخش «بیان مسئله» بیشتر به توضیح عنوان پرداخته و مسئله پژوهش بهصورت دقیق طرح نشده است.
وی افزود: در مقدمه لازم بود به ضرورت پرداختن به آثار آیتالله صافی (ره) اشاره شود و مشخص گردد که نوآوری مقاله در پاسخ به کدام خلأ پژوهشی است.
وی با تأکید بر اهمیت پیشینهپژوهی گفت: آیتالله صافی (ره) در کتاب تجلی توحید در نظام امامت، در فصل چهارم به تجلی توحید در امامت حضرت مهدی (عج) پرداخته است و انتظار میرفت نویسندگان در پیشینه تحقیق به این اثر اشاره کنند.
قاسمی افزود: در بخش مفهومشناسی، تعریف توحید از منظر آیتالله صافی (ره) ذکر نشده، در حالی که ایشان دیدگاه متمایزی در این زمینه دارند که میتواند در تبیین ارتباط توحید و مهدویت اثرگذار باشد. همچنین در منابع مقاله کمتر از آثار ایشان استفاده شده و جای طرح مباحثی چون عدالت و ولایت الهی خالی است.
خانم فاطمه جمشیدی، استاد ناظر با ارائه دیدگاههای تکمیلی گفت: تمرکز اصلی مقاله باید بر تحلیل و نقد محتوای آثار باشد، نه صرفاً توصیف و نقل دیدگاهها.
وی تأکید کرد: مشرب فکری مقاله روشن نیست و مشخص نشده که نویسنده از رویکرد عرفانی یا کلامی بهره میگیرد؛ همچنین تفکیک دیدگاهها و میزان انطباق با باورهای شیعی نیز نیازمند شفافسازی است.
استاد پژوهشگر افزود: برای ارتقای سطح علمی مقاله لازم است دیدگاههای موافق و مخالف بررسی و با آرای دیگر اندیشمندان مقایسه شود، در برخی بخشها نیز حضور مؤلف و تحلیل شخصی او کمرنگ است.
گفتنی است در پایان مقرر شد معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران یزد به بررسی دقیقتر محتوای مقاله به صورت نقد تفصیلی بپردازند تا در نشست آینده گفت و گوی علمی با حضور استاد ناظر و استاد ناقد انجام شود.
انتهای پیام/
نظر شما