کد مطلب: 142972
۲ آذر ۱۴۰۴، ۱۱:۴۳
پژوهش بی‌منبع اتلاف عمر است

استاد دانشگاه و پژوهشگر در جمع اساتید و طلاب با تشریح اصول موضوع‌یابی و پیشینه‌پژوهی، تأکید کرد وگفت: پژوهشگر بدون آشنایی دقیق با منابع و نرم‌افزارهای علمی، وارد تحقیق نشود و پیش از هر نگارش، مسیر پژوهش را با جست‌وجوی پیشینه و بررسی نوآوری هموار سازد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران/سمنان، جلسه کارگاه مقاله‌نویسی برای طلاب مدرسه و با تدریس دکتر محمدرضا عامریان، استاد دانشگاه و پژوهشگر، در مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام شاهرود برگزار شدد.

دکتر عامریان در این نشست آموزشی، با مرور نکات جلسات گذشته، مهم‌ترین گام‌های یک پژوهش استاندارد را «انتخاب موضوع» و «منبع‌شناسی دقیق» عنوان کرد.

وی با تأکید بر اینکه پژوهش بدون منبع معتبر مانند ساختن خانه بدون مصالح است گفت: پژوهشگر باید پیش از ورود به مرحله نگارش، موضوع خود را بشناسد، منابع مرتبط را شناسایی کند و از طریق کتابخانه‌ها، نرم‌افزارهای پژوهشی و بانک‌های اطلاعاتی از نو بودن موضوع و میزان کارهای انجام‌شده اطمینان یابد؛ چرا که کار بر موضوع تکراری موجب اتلاف وقت و توان علمی پژوهشگر خواهد شد.

دکتر عامریان با معرفی مجموعه‌ای از ابزارهای کاربردی پژوهش، از جمله نرم‌افزارهای جامع الاحادیث، جامع تفاسیر، بیان، نور و همچنین پایگاه‌های کتابخانه دیجیتال نور، مدرسه فقاهت، نورمگز، مگ‌ایران و کتابخانه آستان قدس، شیوه استخراج موضوع، جست‌وجوی کلیدواژه‌ها، یافتن پیشینه و بررسی مقالات علمی را برای طلاب تشریح کرد.

استاد دانشگاه با ارائه مثال‌هایی از جست‌وجوی موضوعاتی مانند «ارتداد»، چگونگی بررسی منابع فقهی، تفسیری، تاریخی و مقالات پژوهشی را توضیح داد و افزود: آشنایی با سامانه‌های علمی علاوه بر جلوگیری از تکرار پژوهش، باعث ایجاد ایده‌های تازه و گشایش ذهن پژوهشگر می‌شود.

دکتر عامریان در پایان بیان کرد: پژوهش موفق نیازمند آشنایی با ابزارهای نوین علمی و توانایی تشخیص منابع مستحکم از منابع ضعیف است؛ پژوهشگری که منابع روزآمد را نشناسد، نمی‌تواند خروجی دقیق و قابل استناد ارائه دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha