شکر، ذکر و محبت؛ سه کلید رضایت الهی در سیره حضرت زهرا (س) است

مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (سلام الله علیها) ساری گفت: شکر، ذکر و محبت؛ سه کلید رضایت الهی در سیره حضرت زهرا (س) است؛ الگویی که می‌تواند راهنمای هر انسان در پیمودن مسیر بندگی و رسیدن به مقام مرضیه باشد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مازندران، زهرا رجبی، مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام‌الله‌علیها ساری، در گفت‌وگویی بیان کرد: نام‌ها و القاب حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها هر یک بیانگر بخشی از ابعاد شخصیت نورانی ایشان است و شناخت این القاب، راهی مطمئن برای آگاهی همه‌جانبه از جایگاه والای آن بانوی بزرگ اسلام محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مفهوم «مقام رضا» تصریح کرد: مقام رضا از مراحل مهم سیر انسان به‌سوی خداوند است، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نه تنها «راضیه» به تقدیر الهی بودند بلکه «مرضیه» نیز هستند؛ زیرا خداوند در همه ابعاد وجودی از ایشان راضی است.

خانم رجبی افزود: براساس حدیثی از امام صادق علیه‌السلام، اگر انسان بخواهد به مقام مرضیه برسد، باید سه خصلت را در وجود خود ایجاد کند: «شکر عالمانه»، «ذکر بدون نسیان» و «محبت خالصانه».

وی در تبیین خصلت نخست گفت: شکر عالمانه آن است که انسان نعمت را بشناسد و در جای درست از آن بهره ببرد، برای تحقق این شکر، امام صادق علیه‌السلام چند راهکار بیان فرموده‌اند: «هنگام استفاده از هر نعمتی به یاد خدا بودن و گفتن «الحمد لله»، قدردانی از واسطه نعمت و تشکر از کسی که نیکی کرده است، حمد خدا هنگام دیدن افراد گرفتار، با رعایت حرمت آنان، انجام سجده شکر هنگام یادآوری یا دریافت نعمت.

مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام‌الله‌علیها ساری همچنین با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله بیان کرد: کسی که بر حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها درود بفرستد، خداوند گناهان او را می‌آمرزد و او را در هر جای بهشت که باشد، به رسول خدا ملحق می‌کند، این بشارتی بزرگ است و باید ارزش آن را شناخت.

وی در ادامه درباره خصلت دوم گفت: «ذکراً لا یخالطه النسیان» یعنی یاد خدا بدون غفلت، یاد خدا در همه حال و به‌ویژه در برابر گناه، موجب پایداری تقواست، معنای واقعی ذکر آن است که خدا را بر هر چیز برتر بدانیم، چنان‌که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در عبادت‌های خود این حضور و خضوع را به‌کمال نمایان می‌کردند.

خانم رجبی افزود: در روایات آمده است که هنگام عبادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نوری از وجود ایشان به آسمان می‌تابید، همچنین زمانی که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله تسبیحات را برای رفع خستگی به ایشان هدیه کردند، حضرت آن را با درک کامل معنا و حضور قلب به‌جا می‌آوردند.

وی درباره سومین خصلت، «محبتی که محبت مخلوقی در آن راه ندارد»، گفت: محبت واقعی به خدا زمانی است که عشق او را بر هر محبت دیگری ترجیح دهیم، چنان‌که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «چگونه مدعی دوستی خداست کسی که محبت دنیا را در قلب خود جای داده است؟»

مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام‌الله‌علیها ساری افزود: نمونه بارز این محبت خالصانه را می‌توان در ماجرای شب عروسی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دید، آنگاه که لباس عروسی خود را به فقیر بخشیدند و محبت خدا را بر دنیای فانی ترجیح دادند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha