کارشناس دینی در نشست علمی «راهکارهای تقویت روحیه پژوهشی در میان طلاب» گفت: طلبه در قبال جامعه مسئولیتهای علمی متعددی دارد که از جمله آنها میتوان به پاسداری علمی و پژوهشی از میراث دینی، مطالعه عمیق متون دینی و تولید محتوای پژوهشی، نگارش مقالات و کتب، برگزاری جلسات آموزشی و کارگاههای فرهنگی و همچنین استفاده هوشمندانه از رسانه و فضای مجازی برای ترویج معارف دینی اشاره کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/کرمان، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی بلادر کارشناس دینی و پژوهشی در نشست علمی «راهکارهای تقویت روحیه پژوهشی در میان طلاب» که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) جیرفت در این مدرسه برگزار شد، به تبیین اهداف طلبه در سه محور اصلی پرداخت و گفت: دینداری، دینبانی و دیندانی، سه رکن اساسی در مسیر طلبگی هستند که هر یک جایگاه ویژهای دارند.
وی در تعریف دینداری گفت:منظور از دینداری، برقراری ارتباط عمیق و خالصانه با خداست که لازمه اصلی امر طلبگی محسوب میشود. این ارتباط وقتی با نیت و انگیزه الهی همراه باشد، نه تنها مسیر معنوی طلبه را استحکام میبخشد، که باعث تقویت انگیزه تحصیلی او نیز میگردد.
حجت الاسلام والمسلمین بلادر در ادامه به تشریح محور دینبانی پرداخت و بیان کرد: طلبه در قبال جامعه دینی مسئولیتهای علمی متعددی دارد که از جمله آنها میتوان به پاسداری علمی و پژوهشی از میراث دینی، مطالعه عمیق متون دینی و تولید محتوای پژوهشی، نگارش مقالات و کتب، برگزاری جلسات آموزشی و کارگاههای فرهنگی و همچنین استفاده هوشمندانه از رسانه و فضای مجازی برای ترویج معارف دینی اشاره کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به محور سوم،یعنی دیندانی پرداخت و یادآوری کرد: فهم صحیح از دین نیازمند پژوهش گسترده و دقیق علمی است. طلبه باید در تمام مراحل تحصیل خود، روحیه پرسشگری را تقویت کند و همواره به دنبال پاسخهای نو برای سوالات جدید باشد.
حجتالاسلام والمسلمین بلادر به معرفی منابع پژوهشی معتبر و ابزارهای نوین تحقیقاتی پرداخت و افزود: سایتهای قائمیه، کتابخانه مدرسه فقاهت و کتابخانه دیجیتال نور از جمله منابع معتبر در حوزه پژوهش هستند. همچنین هوش مصنوعی و ابزارهایی مانند ChatGPT ،Cider و Copilot میتوانند به عنوان دستیاران پژوهشی مورد استفاده قرار گیرند.
انتهای پیام/
نظر شما