نشست علمی-پژوهشی در مدرسه علمیه تخصصی رفسنجان

دومین نشست علمی - پژوهشی «اصول مناظره با مخالفین در سیره پیامبر اکرم» با سخنرانی استاد حوزه با حضور جمعی از بانوان طلبه در مدرسه علمیه تخصصی حضرت زینب کبری(س) رفسنجان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/کرمان، دومین نشست علمی-پژوهشی «اصول مناظره با مخالفین در سیره پیامبر اکرم» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا فیاض، استاد حوزه با حضور جمعی از بانوان طلبه در مدرسه علمیه تخصصی حضرت زینب کبری(س) رفسنجان برگزار شد.

نشست علمی-پژوهشی در مدرسه علمیه تخصصی رفسنجان

وی به مباحث گوناگون در زمینه مناظره اشاره و بیان کرد: مباحث مطرح شده در زمینه مقایسه مناظره با سخنرانی است. مناظره مهارت است؛ دانش، تجربه، تمرین. مناظره یکی از ابزارهای تبلیغ است و از قدیم علمای اسلام از تکنیک مناظره استفاده می‌کردند. کتاب «الحوار مع المسلمین» نوشته مروجی طبسی، «کتاب‌ اصول البحث»، کتاب شرح «اصول بحث» نوشته سمرقندی، کتاب «اصول و فنون مناظره» وکیلی، کتاب «آداب مناظره با وهابیت» نوشته سید مجتبی اصیری، کتاب «آداب مناظره و گفتگو در مسائل عقیدتی» نوشته میلانی، کتاب «شب‌های پیشاور» و مقاله «اصول مناظره در دیدگاه اسلام» از منابع مکتوب در این زمینه است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد سطح دریافت اطلاعات توسط مخاطبین در مناظره نسبت به سخنرانی بیشتر است و ۱۵ تا ۲۰ درصد اثرگذارتر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین فیاض متفاوت بودن نگاه اسلامی و غربی به مناظره را مورد تأکید قرار داد و افزود: در فرهنگ غرب اومانیسم «من» محور قرار دارد، اگر من به هر قیمتی به حق خواسته‌ام برسم اشکال ندارد. مبنای مناظره در فرهنگ غرب همراهی مخاطبین حتی بدون اقناع طرف مقابل با استفاده از هر وسیله‌ای است، اما در فرهنگ اسلامی مناظره برای رضایت خدا و تبیین حق صورت می‌گیرد.

نشست علمی-پژوهشی در مدرسه علمیه تخصصی رفسنجان

وی بیان کرد: مناظره زیر مجموعه بحث منطق است و از جمله اصول آن می‌توان به رعایت ادب و اخلاق، رعایت آداب گفتگو، تعریف چهارچوب، رسا بودن، روشن و واضح بودن، پرهیز از تعصب، پیروی از حق، ایجاد زمینه برای طرف مقابل در جهت تبیین حق اشاره کرد.

مبلغ بین المللی در ضمن سخنان خود برخی از تکنیک‌های شکلی و محتوایی مناظره را استدلال منطقی، استفاده از مثال و قیاس، سوال‌سازی هدفمند، احترام متقابل، مستمع فعال و برشمرد و مصادیقی از آن را بیان کرد.

نشست علمی-پژوهشی در مدرسه علمیه تخصصی رفسنجان

نشست علمی-پژوهشی در مدرسه علمیه تخصصی رفسنجان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha