مهمترین جلوه شخصیت حضرت ام‌البنین ولایت‌پذیری مطلق و ایثار مادری

معاون مدرسه علمیه قدسیه بهشهر گفت: حضرت ام‌البنین نمونه‌ای کامل از ایمان عمیق، معرفت نسبت به جایگاه ولایت، و روحیه‌ای سرشار از فداکاری است. حضرت از همان آغاز ورود به خانه‌ ولایت، با شناخت مقام اهل‌بیت علیهم السلام، خود را خدمت‌گزار این خاندان معرفی کرد و فرزندانش را نیز در مسیر سربازی سیدالشهدا علیه السلام تربیت کرد، بنابراین مهم‌ترین جلوه شخصیت او، ولایت‌پذیری مطلق و ایثار مادری است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مازندران، مطهره فغانی لمراسکی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه قدسیه بهشهر در گفت‌وگویی با موضوع ارتحال حضرت ام‌البنین سلام الله علیها بیان کرد: ایشان نمونه‌ای کامل از ایمان عمیق، معرفت نسبت به جایگاه ولایت، و روحیه‌ای سرشار از فداکاری است. حضرت از همان آغاز ورود به خانه‌ ولایت، با شناخت مقام اهل‌بیت علیهم السلام، خود را خدمت‌گزار این خاندان معرفی کرد و فرزندانش را نیز در مسیر سربازی سیدالشهدا علیه السلام تربیت نمود. مهم‌ترین جلوه شخصیت او، ولایت‌پذیری مطلق و ایثار مادری است؛ مادری که در کربلا چهار فرزندش را تقدیم کرد، اما در بازگشت اسیران، پیش از پرسش از فرزندان خود، از سرنوشت امام حسین علیه السلام جویا شد. این رفتار بی‌نظیر، اوج معرفت الهی و اعتقادی او را نشان می‌دهد.

معاون فرهنگی بیان کرد: از سوی دیگر حضرت امّ‌البنین سلام الله علیها پس از واقعه عاشورا نقش عظیمی در تبیین مظلومیت اهل‌بیت علیهم السلام ایفا کرد. مرثیه‌خوانی‌ها و بیان وقایع کربلا توسط ایشان، به یکی از نخستین رسانه‌های عمومی برای آگاهی‌بخشی جامعه تبدیل شد؛ رسانه‌ای مؤثر، صادق و تأثیرگذار.

وی گفت: ارتحال حضرت امّ‌البنین سلام‌الله‌علیها فرصتی است تا بار دیگر به مقام والای مادران شهدا و نقش بی‌بدیل آنان در فرهنگ ایثار و مقاومت توجه کنیم، حضرت امّ‌البنین در تاریخ اسلام، نه تنها به عنوان همسر امیرالمؤمنین علیه السلام و مادر بزرگ‌مردی چون حضرت عباس علیه السلام شناخته می‌شود، بلکه به عنوان الگویی کامل برای مادران مؤمن، بصیر، ولایت‌مدار و فداکار جلوه‌ای ماندگار دارد.

خانم فغانی افزود: امروز نیز مادران شهدا با تأسی از مکتب ایشان، نماد صبر، استقامت و تربیت نسلی مجاهد و مؤمن‌اند. تکریم مادران شهدا در حقیقت تداوم تکریم مکتب حضرت امّ‌البنین سلام الله علیها است؛ چرا که مادران شهدا، فرزندان خود را در راه خدا، انقلاب و دفاع از مظلومان تقدیم کرده‌اند و ستون‌های اخلاقی و معنوی جامعه به شمار می‌روند.

وی بیان کرد: در چنین ایامی که یاد و نام حضرت امّ‌البنین سلام الله علیها جان دل‌ها را معطر می‌کند، وظیفه ی طلاب بیش از هر زمان دیگر بر دوش آنان سنگینی می‌کند. مبلغین باید با الهام از معرفت، اخلاص و ولایت‌مداری آن بانوی بزرگ، مسیر آگاهی‌بخشی و ترویج فرهنگ ایثار را ادامه دهند. رسالت آنان این است که چهره ی حقیقی حضرت امّ‌البنین سلام الله علیها را با زبان علمی و در عین حال دلنشین، برای مردم به‌ویژه نسل جوان تبیین کنند و نشان دهند که چگونه مادرِ عباس، نماد مادران مؤمن و مقاوم تاریخ است. طلاب باید در کنار این تبیین معرفتی، تکریم مادران شهدا را نیز به‌عنوان ادامه‌دهندگان مکتب امّ‌البنین سلام الله علیها احیا کنند؛ چرا که روایتِ صبر و پایداری این مادران، خود زبانی گویا برای انتقال ارزش‌های انقلاب و دین است.

معاون فرهنگی گفت: طلاب، همان‌گونه که حضرت امّ‌البنین سلام الله علیها پس از واقعه ی عاشورا به زبان جامعه تبدیل شد و پیام مظلومیت اهل‌بیت علیهم السلام را به گوش مردم رساند، باید امروز با بهره‌گیری از روش‌های روزآمد رسانه‌ای، فضای تبلیغی و فرهنگی را به میدان جهاد تبیین تبدیل کنند و اجازه ندهند حقیقتِ ایثار و شهادت در غبار تحریف یا بی‌تفاوتی گم شود. آنان باید حضور در میان خانواده‌های شهدا و شنیدن روایت‌های زنده ی آنان را بخشی از مجاهدت فرهنگی خود بدانند؛ چرا که این روایت‌ها چراغی است برای تقویت روحیه ی مقاومت و پاسداری از ارزش‌های اسلامی.

خانم فغانی در پایان اضافه کرد: طلاب رسالتی مضاعف در تربیت دینی جامعه دارند؛ رسالتی که با الگو قرار دادن سبک زندگی حضرت امّ‌البنین سلام الله علیها معنا پیدا می‌کند. پرورش اخلاق ولایی، گسترش روحیه ی تواضع، اخلاص، خدمت و معرفت‌ورزی، و نیز تبدیل این فضایل به گفتمانی زنده در جامعه، از مهم‌ترین مسئولیت‌های آنان است. در حقیقت، وظیفه ی امروز طلاب آن است که با زبانِ علم و دل، با حضورِ مؤثر و صمیمی، و با تلاشی پیوسته و روشنگرانه، میراث معرفتی و حماسی حضرت امّ‌البنین سلام الله علیها را حفظ کنند و در تکریم مادران شهدا که ادامه‌دهندگان راه آن بانوی بزرگ‌اند، سرآمد باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha