معاون امور حوزههای علمیه خواهران گفت: مجموعه هیئت امنا باید با نگاهی جامع، محور خرد جمعی، توسعه علمی، و پیوند اجتماعی حوزه علمیه با مردم باشند و در کنار مدیران مدارس، مسیر رشد معنوی و فرهنگی طلاب را هدایت کنند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، اجلاسیه رؤسا و اعضای هیئت امناهای مدارس علمیه خواهران استان گلستان با حضور حجتالاسلام والمسلمین ابراهیمیان معاون امور حوزههای علمیه خواهران، آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه استان گلستان و دیگر اعضای هیئت امنا در مرکز مدیریت این استان برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین ابراهیمیان با تأکید بر نقش مؤثر هیئتهای امنا در اداره و پیشبرد اهداف حوزههای علمیه اظهار کرد: اعضای هیئت امنا باید بازوان فکری، اجتماعی و اقتصادی مدیران مدارس باشند و مسیر رشد علمی و تربیتی طلاب را هموار کنند.
وی ادامه داد: تشکیل هیئتهای امنا صرفاً برای پشتیبانی مالی نیست بلکه برای هدایت، همفکری و نظارت هوشمندانه بر نظام آموزشی و فرهنگی مدارس است.
معاون امور حوزههای علمیه خواهران افزود: از سال ۱۳۷۶ که ساختار هیئتهای امنا در حوزههای علمیه شکل گرفت، هدف این بود که مردم و خیرین متدین با حوزه پیوند بخورند تا علاوه بر حمایت مادی، در تصمیمسازیها و جهتدهی فرهنگی نیز مشارکت داشته باشند؛ ما باید به سمت تصمیمگیریهای مبتنی بر خرد جمعی برویم.
ضرورت حفظ استقلال و مردمی بودن حوزه
حجتالاسلام والمسلمین ابراهیمیان با اشاره به اهمیت استقلال حوزه گفت: حوزه باید مردمی بماند و اتصال خود را با مردم حفظ کند؛ هیئت امنا دقیقاً همان نقطهی اتصال حوزه و جامعه است. این نهاد با ارتباطات اجتماعی گسترده میتواند مقبولیت علمی، اجتماعی و حتی سیاسی حوزه را در جامعه افزایش دهد.
وی اضافه کرد: گاهی احساس میشود برخی هیئتهای امنا تنها برای حمایت مالی دیده میشوند، درحالیکه نقش واقعی آنها بسیار فراتر از امور مالی است. آنها باید حافظ آرامش و امنیت فضای طلبگی و پشتیبان فکری مدیران باشند.
برنامهریزی برای اشتغال و رشد علمی طلاب
معاون امور حوزههای علمیه خواهران با اشاره به مأموریتهای توسعهای هیئتهای امنا اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت ارتباطی اعضای هیئت امنا، میتوان برای اشتغال و نقشآفرینی اجتماعی طلاب و فارغالتحصیلان برنامهریزی کرد. در کنار آن، توسعه پژوهش، فرهنگ و آموزش از دیگر وظایف این مجموعه است.
به گفته وی، مدارس علمیه سطح ۲ و ۳ که فعالیتهای پژوهشی و فرهنگی داشته باشند، میتوانند با تصویب شورای گسترش، عنوان «مجتمع عالی» دریافت کنند.
وی تأکید کرد: هیئت امنا باید بستر ایجاد مراکز پژوهشی و فرهنگی را در مدارس فراهم کند تا طلاب بتوانند در کنار تحصیل، در عرصههای تولید علم و تألیف نیز فعال شوند.
شفافیت مالی و قانونمندی
حجتالاسلام والمسلمین ابراهیمیان با انتقاد از برخی هیئتهای امنایی که صرفاً بهصورت صوری فعالیت دارند افزود: باید جلسات هیئت امنا بهصورت منظم و واقعی برگزار شود. طلاب و کادر مدارس باید بدانند که هیئت امنا وجود دارد و در کنار آنها است.
تدوین آییننامهها و ارتباط منسجم با خیرین
وی از بازنگری در آییننامه مجمع خیرین خبر داد و گفت: آییننامه مجمع خیرین بازنگری شده و بهزودی شعبات استانی آن تشکیل خواهد شد. این اقدام میتواند منابع مالی پایدار و منسجمی برای مدارس حوزه فراهم کند.
معاون امور حوزههای علمیه خواهران یادآور شد: از اعضای محترم هیئت امنا میخواهیم بهعنوان بازوی فکری و ولایی مدیران، در حمایت از طلاب و ایجاد فضای اخلاقی و تربیتی کوشا باشند. یکی از پیشنهادها این است که هر یک از اعضا حداقل ماهی یکبار جلسه اخلاقی برای طلاب مدرسه برگزار کنند.
حجتالاسلام والمسلمین ابراهیمیان تصریح کرد: حوزه علمیه مرکز علمآموزی و تهذیب است. طلبگی شغل نیست بلکه رسالت است. اگر هم فرصت شغلی پیش آمد، فینفسه اشکال ندارد، اما نباید هدف طلبه صرفاً اشتغال باشد. رسالت ما تربیت عالمِ عامل است و هیئت امنا باید در این مسیر پشتیبان جدی مدیران و طلاب باشد.
هیئتهای امنا پیونددهنده مردم و حوزه باشند
حجتالاسلام ابراهیمیان در پایان گفت: مجموعه هیئت امنا باید با نگاهی جامع، محور خرد جمعی، توسعه علمی، و پیوند اجتماعی حوزه علمیه با مردم باشند و در کنار مدیران مدارس، مسیر رشد معنوی و فرهنگی طلاب را هدایت کنند.
وی ادامه داد: تشکیل هیئتهای امنا تنها برای پشتیبانی مالی نیست بلکه برای هدایت، همفکری و نظارت هوشمندانه بر نظام آموزشی و فرهنگی مدارس است.
انتهای پیام/




نظر شما