تشریح معنا و راه‌های صبر كردن در قرآن/ صبر و صلابت علاج بلاها است
207269

مدیر حوزه علمیه خواهران فارس با اشاره به آیاتی از قرآن كریم به تشریح معنا و راه‌های صبر كردن با توجه به آیات وحی و روایات اسلامی پرداخت و گفت: با توجه به آیات قرآن می‌توان دریافت كه صبر و صلابت علاج بلاها است.

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، «آیت‌الله علی شیخ موحد»، در نشست تفسیر موضوعی قرآن ویژه کارکنان حوزه به بیان مصداق‌های مسائل اجتماعی در آیات قرآن كریم پرداخت و به تشریح آیات 153 تا 157 سوره بقره پرداخت و بیان کرد: سبك و سیاق این آیات دال بر نزول دفعی آن‌ها است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس بیان کرد: بلاهایی که بر سر انسان می‌آید شامل بلاهای فردی و بلاهای اجتماعی است؛ بلاهای اجتماعی فراگیر است مانند زمانی که ملتی مظلوم واقع شود یا جنگ به آن‌ها تحمیل ‌شود.

آیت‌الله شیخ موحد با بیان اینكه قرآن كریم علاج بلاها را بیان كرده است، گفت: قرآن كریم كتاب زندگی است و تمام نکات مهم زندگی در آن بیان شده است.

برای رفع بلا باید ابتدا رفع مانع صورت گیرد

مدیر حوزه علمیه خواهران فارس ادامه داد: در این ۵ آیه خداوند به طور واضح مشخص كرده است كه انسان در مقابله با بلاها چه كارهایی را باید انجام دهد؛ معمولاً در جوامع بشری باید اول رفع مانع شود و بعدا اصلاح صورت گیرد. وقتی باطل به جامعه‌ای وارد می‌شود، اول باید باطل را علاج کرد و پس بعد از آن اصلاح صورت گیرد.

وی گفت: آیه ۴۵ سوره بقره، آیه ۱۷ سوره لقمان و آیه ۳۵ سوره فصلت از آیاتی هستند كه درباره صبر سخن گفته‌اند و آن را به‌عنوان علاج بلا ذكر كرده‌اند.

صبر و صلابت علاج بلاست

آیت‌الله شیخ موحد با تأكید بر اینكه بلا چیزی نیست که فرد یا جامعه بتواند به آن نه بگوید و در هر جامعه‌ای ممکن است نازل شود، اظهار کرد: با توجه به آیات قرآن می‌توان دریافت كه صبر و صلابت علاج بلاها است.

كلمه صبر ۷۰ بار در قرآن بیان شده است

مدیر حوزه علمیه خواهران فارس عنوان كرد: برخی بر این عقیده‌ هستند که مراد از صبر كردن برای علاج بلاها، این است كه مردم روزه بگیرند، اما بعید است كه این آیات چنین معنایی داشته باشد.

بهترین معنای صبر این است كه انسان حبس نفس كند

وی با بیان اینكه بهترین معنای صبر این است كه انسان حبس نفس كند و هرآنچه را می‌خواهد نگوید، گفت: به عنوان مثال اگر به انسان فحاشی شود، می‌خواهد او نیز فحاشی کند اما صبر به این معنا است که فحاشی نکند و با نفس خود مقابله کند.

مسئله صبر یک امر عقلی است و تعبدی نیست

آیت‌الله شیخ موحد با تأكید بر اینكه مسئله صبر یک امر عقلی است و تعبدی نیست، گفت: تنها یک انسان عاقل و فهمیده می‌تواند همواره صبر داشته باشد؛ صبر نفس انسان را می‌شکند.

چه كنیم تا اهل صبر شویم؟

آیت‌الله شیخ موحد با بیان اینكه قرآن كریم پیامبر اکرم(ص) را به‌عنوان الگو معرفی کرده است، گفت: است باید بداند که چه كار باید انجام دهد تا اهل صبر باشد.

وی تعقل و فكر كردن را گام دوم در صبر كردن دانست و بیان کرد: گام اول در این راه این است که انسان در زندگی این درک را پیدا کند که جهان اطراف او در اختیار خداوند متعال است.

اولین راه صبر این است كه انسان خود را قادر مطلق نداند

آیت‌الله شیخ موحد گفت: اولین راه صبر این است كه انسان خود را قادر مطلق نداند؛ به عنوان مثال مشكلی كه صدام داشت این بود که چون امکانات نظامی زیادی داشت خیال می‌کرد که هرکاری می‌تواند انجام دهد و پیروزی از آن او و لشکرش است و نمی‌دانست که تنها قادر مطلق خداوند متعال است.

وی همچنین با اشاره به تأكید قرآن کریم به مسئله نماز پرداخت و عنوان کرد: نماز به بندگان خدا اعطای قدرت می‌كند و اگر کسی بتواند به‌واسطه نماز به قرب الهی برسد، یقینا انسان قوی خواهد بود.

1007

برچسب‌ها