خانم رومینا از برگزاری ۳۶ نشست علمی پژوهشی در حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حوزه علمیه خواهران استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استانهایی است که بر اساس اعلام معاونت پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور عملکرد مطلوبی در عرصه فعالیتهای پژوهشی داشته است، معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد با فعالسازی کانونهای پژوهشی مدارس علمیه در قالب طرح مدرسهمحوری اولویت خود را گسترش نشریات علمی پژوهشی و ایجاد کرسیهای آزاداندیشی قرار داده است.
به منظور آشنایی با فعالیتهای پژوهشی در این استان، گفتگویی با خانم رومینا معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد انجام دادیم که حاصل آن از نگاه خوانندگان میگذرد.
حوزه علمیه خواهران استان کهگیلویه چه فعالیتهایی در زمینه برگزاری نشست و جلسات پژوهشی انجام داده و در مدارس علمیه خواهران چه تعداد رویداد پژوهشی در قالب کانونهای پژوهشی برگزار شده است؟
در راستای گسترش ساختارها و رواج فعالیتهای پژوهشی درسطح مدارس علمیه سراسر کشور، این فعالیتها در حوزه اجرایی کانونها و انجمنهای مدارس به اجرا در میآید، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای پنج کانون پژوهشی فعال است که در سال تحصیلی گذشته ده کرسی آزاد اندیشی، 36 نشست علمی و دو سمینار پژوهشی حاصل فعالیت مشترک این کانونها و معاونت پژوهش مدارس علمیه خواهران این استان بوده است.
برگزاری سیر مطالعاتی، تدوین گاهنامه، برگزاری کارگاهها و مسابقات پژوهشی از دیگر فعالیتهای کانونهاست که موضوع آن با توجه به اقتضائات فرهنگی اجتماعی منطقه ارائه میشود.
همچنین در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی تعاملاتی با دانشگاه آزاد و کتابخانههای استان کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفته که با توجه به گستردگی برنامههای پژوهشی کانونهای استانی، همکاری با نهادهای مربوطه قابل ارتقاء خواهد بود. به عنان مثال در راستای برگزاری سمینارها و طرحهای پژوهشی و ترویج فرهنگ پژوهش و کتابخوانی با نهادهای مختلفی همکاری داشتهایم.
آشنایی با مراکز و مجامع پژوهشی، برگزاری سیرهای مطالعاتی و برگزاری اردوهای علمی پژوهشی از دیگر برنامههای اجراشده در کانونهای پژوهشی است.
برای افزایش فعالیتهای پژوهشی چه برنامه هایی را باید مد نظر قرار داد؟ چه مسائلی را برای توسعه فعالیتهای پژوهشی در دستورکار قرار دادهاید؟
براساس تجارب به دست آمده از فعالیت کانونها و در راستای تقویت بنیانهای پژوهشی استان، باید گسترش نشریات علمی پژوهشی و ایجاد کرسیهای آزاداندیشی از اولویتهای پژوهشی قرار گیرد، افزایش ساعات مطالعه آزاد در مدارس علمیه و به اشتراک گذاشتن امکانات مدارس در قالبهای نرمافزاری نیز به افزایش بازدهی پژوهشی طلاب کمک میکند. البته لزوم بررسی و اصلاح نظام ارزيابي فعاليتهاي تحقيقات نیز بسیار مهم است.
برگزاري همايشهاي علمي و تحقيقاتي، حمایت علمی «به لحاظ استاد راهنما، هزینه استاد و تأمین منابع دست اول» برای دستیابی به پویایی در عرصه تحقیقات استان و تولید دانش در سطح حوزههای علمیه پیشنهاد میشود.
البته برای ادامه و رشد فعالیت مدارس، باید حجم برنامههای داخلی مدارس متناسب با وظایف پژوهشی مدیریت شود. همچنین با توجه به روند کنونی اقتصاد و کمبودهای موجود، راهکارهایی هم برای مدیریت اقتصادی برنامهها اندیشیده شود.
با توجه به رویکرد مدرسه محوری در مدیریت مدارس علمیه، لطفاً دیدگاه خود در این خصوص را ارائه کنید؟
ظرفیت مدرسهمحوری نیز فرصتی برای افزایش بازدهی پژوهشی طلاب است که آثار و برکاتی برای مدارس دارد که فرصت دادن به طلبه یکی از مهمترین آنها است که سبب میشود طلاب با کمترین امکانات تلاش کنند و بیشترین بازدهی را داشته باشند، همین ویژگی برای استادان مدارس نیز وجود دارد یعنی فرصت داده میشود تا استاد مدرسه بهخوبی تفکر و تصمیمگیری کرده و بیشترین آثار و برکات را با کمترین امکانات و هزینه داشته باشد.
همچنین این ویژگی برای مدیر مدرسه نیز وجود دارد، این طرح عاملی برای اجرای برنامههای مدیران مدارس بوده و موجب گزینش بهترین برنامهها توسط مدیران و اجرایی شدن آن به کمک اساتید و کادر مدرسه است، اگر در بستر این طرح، اساتید شیوه تدریس خود درقالب مهارتهای پژوهشگری و ضمن درس بهخوبی اجرا کنند طلاب نیز به سمت تحقیق پژوهش سوق داده میشوند، در این مسیر برگزاری کلاس و کارگاههای آموزشی پژوهشمحور هم میتواند در افزایش علاقهمندی به تحقیق در طلاب بسیار مؤثر باشد.
آیا انجمنها و کانونها فعالیتهای برون مدرسهای هم دارند؟
فعالیتهای برون مدرسهای کانون پژوهش مدارس با درنظرگرفتن اقتضائات و حفظ شئون طلبگی اجرا میشود، بهعنوانمثال در هفته کتابخوانی، نمایشگاه کتاب و جلسه نقد کتاب برگزار میشود، گاهی در برگزاری کارگاههای مهارتهای آموزشی و پژوهشی با نهادهایی همچون کتابخانه عمومی شهر (در دورههای نویسندگی، مقالهنویسی، منبع شناسی) اداره ارشاد، سازمان تبلیغات، دانشگاه آزاد و غیره همکاری میکنیم، البته تصمیمگیری درباره اجرای برنامههای مختلف بر عهده شورای پژوهش مدارس است.
برای تحقق اهداف خود به چه میزان از ظرفیت فراهم شده در فضای مجازی استفاده میکنید؟
در حوزههای علمیه خواهران در سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی در عرصه استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی داشته است ، حوزه در ارتباط با استفاده از ابزارهای جدید و فنّاوری اطّلاعان پیشگام بوده و بسیاری از طلاب اهمّیّت این مسئله را درک میکنند، مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت استفاده از ظرفیت فضای مجازی فرمودند: «هر کار اقتصادی که انجام میدهید، یک پیوست فرهنگی کنار آن بگذارید که فضای مجازی بستر مناسبی برای این فعالیتها است.»
معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویر احمد با همکاری مدارس جهت تشویق و انگیزه دادن طلاب برای فعالیت در فضای مجازی اقداماتی انجام داده است، تشکیل گروههای فعال در شبکههای داخلی حوزه علمیه خواهران به نام کوثرنت و کوثربلاگ و سعی در غنیسازی محتوای پژوهشی گروههای فعال در کوثرنت از اقدامات این معاونت در فضای مجازی به شمار میرود.
علاوه براین، تحقیقات برتر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد در فضای کوثربلاگ بارگزاری کردیم، از دیگر برنامههای انجام شده نیز میتوان به معرفی نرمافزارهای پژوهشی و کتابخانههای دیجیتال و ارائه آموزشهای لازم برای بهرهبرداری از فضای کوثرنت اشاره کرد.
توصیه شما به طلاب برای پیشرفت در امر پژوهش چیست؟
علمای سلف در کنار حضور خود در اجتماع، دارای آثار علمی فراوانی داشته و از همان ابتدا با مسیر پژوهش و فعالیتهای علمی آشنا بودهاند؛ طلاب جوان نیز باید با الگوگیری از بزرگان از همان آغاز طلبگی، با مهارتهای پژوهشی آشنا شده و زمینه رشد و تکامل خود در عرصه پژوهش را فراهم کنند.