برگزاری ۳۶ نشست علمی پژوهشی در حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد
237110

خانم رومینا از برگزاری ۳۶ نشست علمی پژوهشی در حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کوثر، حوزه علمیه خواهران استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌هایی است که بر اساس اعلام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور عملکرد مطلوبی در عرصه فعالیت­های پژوهشی داشته است، معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد با فعال‌سازی کانون‌های پژوهشی مدارس علمیه در قالب طرح مدرسه‌محوری اولویت خود را گسترش نشریات علمی پژوهشی و ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی  قرار داده است.

به منظور آشنایی با فعالیت‌های پژوهشی در این استان، گفتگویی با خانم رومینا معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد انجام دادیم که حاصل آن از نگاه خوانندگان می‌گذرد.  

 

حوزه علمیه خواهران استان کهگیلویه چه فعالیت‌هایی در زمینه برگزاری نشست و جلسات پژوهشی انجام داده و در مدارس علمیه خواهران چه تعداد رویداد پژوهشی در قالب کانون­های پژوهشی برگزار شده است؟ 

 

در راستای گسترش ساختارها و رواج فعالیت­های پژوهشی درسطح مدارس علمیه سراسر کشور، این فعالیت‌ها در حوزه اجرایی کانون­ها و انجمن­های مدارس به اجرا در می‌آید، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای پنج کانون پژوهشی فعال است که در سال تحصیلی گذشته ده کرسی آزاد اندیشی، 36 نشست علمی و دو سمینار پژوهشی حاصل فعالیت مشترک این کانون­ها و معاونت پژوهش مدارس علمیه خواهران این استان بوده است.

برگزاری سیر مطالعاتی، تدوین گاهنامه، برگزاری کارگاه­ها و مسابقات پژوهشی از دیگر فعالیت­های کانون­هاست که موضوع آن با توجه به اقتضائات فرهنگی اجتماعی منطقه ارائه می­شود.

همچنین در برگزاری کرسی­های آزاداندیشی تعاملاتی با دانشگاه آزاد و کتابخانه­های استان کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفته که با توجه به گستردگی برنامه­های پژوهشی کانون­های استانی، همکاری با نهادهای مربوطه قابل ارتقاء خواهد بود. به عنان مثال در راستای برگزاری سمینارها و طرح­های پژوهشی و ترویج فرهنگ پژوهش و کتابخوانی با نهادهای مختلفی همکاری داشته‌ایم.

آشنایی با مراکز و مجامع پژوهشی، برگزاری سیرهای مطالعاتی و برگزاری اردوهای علمی پژوهشی از دیگر برنامه­های اجرا‌شده در کانون­های پژوهشی است.   

 

برای افزایش فعالیت­های پژوهشی چه برنامه­ هایی را باید مد نظر قرار داد؟ چه مسائلی را برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی در دستورکار قرار داده‌اید؟  

  

براساس تجارب به دست آمده از فعالیت کانون­ها و در راستای تقویت بنیان­های پژوهشی استان، باید گسترش نشریات علمی پژوهشی و ایجاد کرسی­های آزاداندیشی از اولویت­های پژوهشی قرار گیرد، افزایش ساعات مطالعه آزاد در مدارس علمیه و به اشتراک گذاشتن امکانات مدارس در قالب­های نرم‌افزاری نیز به افزایش بازدهی پژوهشی طلاب کمک می­کند. البته لزوم بررسی و اصلاح نظام ارزيابي فعاليت­هاي تحقيقات نیز بسیار مهم است.

برگزاري همايش­هاي علمي و تحقيقاتي، حمایت علمی «به لحاظ استاد راهنما، هزینه استاد و تأمین منابع دست اول»‌ برای دستیابی به پویایی در عرصه تحقیقات استان و تولید دانش در سطح حوزه­های علمیه پیشنهاد می­شود.

البته برای ادامه و رشد فعالیت مدارس، باید حجم برنامه­های داخلی مدارس متناسب با وظایف پژوهشی مدیریت شود. همچنین با توجه به روند کنونی اقتصاد و کمبودهای موجود، راهکارهایی هم برای مدیریت اقتصادی برنامه­ها اندیشیده شود.

 

با توجه به رویکرد مدرسه محوری در مدیریت مدارس علمیه، لطفاً دیدگاه خود در این خصوص را ارائه کنید؟

ظرفیت مدرسه­محوری نیز فرصتی برای افزایش بازدهی پژوهشی طلاب است که آثار و برکاتی برای مدارس دارد که فرصت دادن به طلبه یکی از مهم‌ترین آن‌ها است که سبب می‌شود طلاب با کمترین امکانات تلاش کنند و بیشترین بازدهی را داشته باشند، همین ویژگی برای استادان مدارس نیز وجود دارد یعنی فرصت داده می‌شود تا استاد مدرسه به‌خوبی تفکر و تصمیم‌گیری کرده و بیشترین آثار و برکات را با کمترین امکانات و هزینه داشته باشد.

همچنین این ویژگی برای مدیر مدرسه نیز وجود دارد، این طرح عاملی برای اجرای برنامه‌های مدیران مدارس بوده و موجب گزینش بهترین برنامه­ها توسط مدیران و اجرایی شدن آن به کمک اساتید و کادر مدرسه است، اگر در بستر این طرح، اساتید شیوه تدریس خود درقالب مهارت­های پژوهشگری و ضمن درس به‌خوبی اجرا کنند طلاب نیز به سمت تحقیق پژوهش سوق داده می‌شوند، در این مسیر برگزاری کلاس و کارگاه‌های آموزشی پژوهش‌محور هم می‌تواند در افزایش علاقه‌مندی به تحقیق در طلاب بسیار مؤثر باشد.

 

آیا انجمن‌­ها و کانون­‌ها فعالیت­‌های برون مدرسه­ای هم دارند؟

فعالیت­های برون مدرسه­ای کانون پژوهش مدارس با درنظرگرفتن اقتضائات و حفظ شئون طلبگی اجرا می­شود، به‌عنوان‌مثال در هفته کتابخوانی، نمایشگاه کتاب و جلسه نقد کتاب برگزار می­شود، گاهی در برگزاری کارگاه‌های مهارت­های آموزشی و پژوهشی با نهادهایی همچون کتابخانه عمومی شهر (در دوره­های نویسندگی، مقاله‌نویسی، منبع شناسی) اداره ارشاد، سازمان تبلیغات، دانشگاه آزاد و غیره همکاری می­کنیم، البته تصمیم­گیری درباره اجرای برنامه­های مختلف بر عهده شورای پژوهش مدارس است.

 

برای تحقق اهداف خود به چه میزان از ظرفیت‌ فراهم شده در فضای مجازی استفاده می­کنید؟

در حوزه­های علمیه خواهران در سال­های اخیر پیشرفت­های خوبی در عرصه استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی داشته است ، حوزه در ارتباط با استفاده از ابزارهای جدید و فنّاوری اطّلاعان پیشگام بوده و بسیاری از طلاب اهمّیّت این مسئله را درک می‌کنند، مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت استفاده از ظرفیت فضای مجازی فرمودند: «هر کار اقتصادی که انجام می­دهید، یک پیوست فرهنگی کنار آن بگذارید که فضای مجازی بستر مناسبی برای این فعالیت­ها است.»

معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویر احمد با همکاری مدارس جهت تشویق و انگیزه دادن طلاب برای فعالیت در فضای مجازی اقداماتی انجام داده است، تشکیل گروه­های فعال در شبکه­های داخلی حوزه علمیه خواهران به نام کوثرنت و کوثربلاگ و سعی در غنی­سازی محتوای پژوهشی گروه­های فعال در کوثرنت از اقدامات این معاونت در فضای مجازی به شمار می­رود.

علاوه براین، تحقیقات برتر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد در فضای کوثربلاگ بارگزاری کردیم، از دیگر برنامه‌های انجام شده نیز می‌توان به معرفی نرم­افزارهای پژوهشی و کتابخانه‌های دیجیتال و ارائه آموزش­های لازم برای بهره­برداری از فضای کوثرنت اشاره کرد.

 

توصیه شما به طلاب برای پیشرفت در امر پژوهش چیست؟

علمای سلف در کنار حضور خود  در اجتماع، دارای آثار علمی فراوانی داشته و از همان ابتدا با مسیر پژوهش و فعالیت‌های علمی آشنا بوده­اند؛ طلاب جوان نیز باید با الگوگیری از بزرگان از همان آغاز طلبگی، با مهارت­های پژوهشی آشنا شده و زمینه رشد و تکامل خود در عرصه پژوهش را فراهم کنند.

برچسب‌ها