دین اسلام به دانش و آموزش برای زندگی سعادتمندانه دنیوی و اخروی بشر می پردازد
239475

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان گفت: دین اسلام، دین دانش و آموزش برای زندگی سعادتمندانه دنیوی و اخروی بشر است.

به گزارش خبر گزاری کوثر از همدان، آیین آغاز سال تحصیلی 99-98مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) ملایر با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان، طلاب، اساتید و مسئولان شهرستان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضلیان مدیر حوزه علمیه خواهران همدان در این جلسه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و تبریک آغاز سال تحصیلی بیان داشت: دین اسلام، دین دانش و آموزش برای زندگی سعادتمندانه دنیوی و اخروی بشر است.

وی ادامه داد: اهمیت علم و دانش در اسلام بقدری است که اولین کلمه ای که جبرئیل به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) گفت؛ این بود که«اقرأ» یعنی(بخوان)، بی گمان ارزش انسان در آموزه های قرآنی به دانش است؛ از این روست که تسخیر فرشتگان و هستی، زمانی برای انسان شدنی شد که خداوند به انسان اسمای خویش را تعلیم داد و انسان به دانش اسمایی آگاه شد که این آگاهی هر چند به شکل آگاهی حضوری و شهودی است که از آن به دانش وجودی نیز تعبیر می شود.

وی بیان کرد: قرآن ارزش و اعتبار آدمی را به دانش اسمایی دانسته زیرا آدمی با دانش اسمایی می تواند به کمال مطلق برسد. مدیر حوزه علمیه خواهران همدان گفت: تفاوت اسما و صفات در خداوند با انسان در این است که اسما در خداوند عین ذات و ازلی و ابدی و در انسان عین ذات نیست بلکه به شکلی عارض ذات و عنایت الهی است و انسان می تواند با دانش خویش به جایی برسد که کسی در هستی بدان دست نیافته است.

فاضلیان گفت: پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می کند و همواره بشر در صدد آن بوده که بفهمد و درک کند و علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه ای است و نقش علم در زندگی انسان این است که راه سعادت، تکامل و راه ساختن را به وی می آموزد، همچنین علم انسان را توانا می کند که آینده را همان گونه که می خواهد بسازد.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) پیروانش را به فراگیری علم و دانش تشویق می کرد و کودکان اصحابش را وادار کرد که علم بیاموزند و برخی از یارانش را فرمان داد زبان سریانی بیاموزند و این تأکید و تشویق ها درباره علم سبب شد که مسلمانان با همت و سرعت بی نظیری به جستجوی علم در همۀ جهان بپردازند.

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان اظهار داشت: امروزه اهمیت علم و دانش بر بشریت مخفی نیست و همه مکاتب بشری و ادیان آسمانی بر کسب علم و دانش تأکید دارند و پیشرفت و ترقی در مسیر علم را افتخار آمیز می شمرند. لکن بدون تردید دین مبین اسلام بیش از هر دین و آیین دیگری به علم بها داده و انسان ها را به تعلیم و تعلّم فراخوانده است.

وی گفت: آیات فراوانی در قرآن کریم و صدها حدیث در مجموعه ارزشمند سخنان اهل بیت عصمت(علیهم السلام) در بیان اهمیت علم، جایگاه، تعریف، اقسام، شرایط و مسائل علم و آموزش و نیز مذمت جهل و آثار آن آمده است که با نگاهی گذرا به این مجموعه گران سنگ و مقایسه آن با دیگر مکاتب، می توان دریافت که هیچ مکتبی این همه توصیف و تأکید، آن هم با این مضامین بلند و نورانی درباره علم ندارند.

لازم به دکر است مدرسه علمیه ملایر در سال 1360 توسط آیت الله سید رضا فاضلیان تاسیس شده است که حدود 37 سال است از لحاظ مادی و معنوی مورد حمایت این عالم ربانی بوده است.

برچسب‌ها