اسلام مؤسس حجاب نیست
239531

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با اشاره به بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) و تشکیل حکومت اسلامی اظهار کرد: ۱۳ سال در مکه خبری از حجاب نبود. پیامبر(ص) زیربنا را درست می‌کرد تا مردم موحد شوند، زیرا اگر اعتقادات دینی محکم شود، به حجاب هم عمل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کوثر،  بانو مجتهده معصومه گل‌گیری امروز ۷ مهرماه در جلسه درس اخلاق خود در جمع اساتید و طلاب جامعةالزهرا(س) اظهارکرد: حضرت زهرا(س) که خطبه غرّای فدکیه را ایراد کردند، وقتی می‌خواهند از خانه تا مسجد بروند، اول خمار را به دور سرشان پیچیدند و سپس جلباب خویش را به سر کردند که در روایات داریم لبه‌های جلباب به روی زمین کشیده می‌شد، در حالیکه عده‌ای ایشان را همراهی می‌کردند و احاطه کرده بودند و در مسجد فرمودند که پرده‌ای نصب شود تا سخنرانی کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه خواهران در پاسخ به این سؤال که چه زمانی اسلام مسئله حجاب را مطرح کرد، گفت: قضیه حجاب ویژه بانوان است و اسلام در موقعیتی حجاب و پوشش را مطرح کرد که زمینه آن ایجاد شد.

وی ادامه داد: در روایت آمده، خانمی روسری خود را از پشت سر پوشیده بود و جوانی به تماشای او پرداخت، به گونه‌ای که در مسیر حرکت زخمی شد، سپس نزد پیامبر گرامی اسلام(ص) رفت و از وضعیت بدحجابی شکایت کرد که در آن زمان، آیات سوره نور نازل شد.

استاد جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به اینکه اسلام مدافع زن در همه عرصه‌ها است، یادآور شد: از نظر اسلام، زن قشر آسیب‌پذیر در جامعه است، بدحجابی زنان باعث ایجاد مشکلات اجتماعی در جامعه می‌شود و زمینه بسیاری از معضلات اجتماعی است که در اینجا زنان بیشتر آسیب می‌بینند.

بانو مجتهده گل‌گیری تصریح کرد: وقتی جامعه اسلامی و بانوان طعم عدالت اجتماعی و خانوادگی را چشیدند و زنان فهمیدند عنصر زن در اسلام اهمیت دارد، آن زمان آیه حجاب نازل شد.

وی بیان کرد: در زمان صدر اسلام زنان از موقعیت ممتازی برخوردار شدند، جهاد و کارهای بیرون از خانه و حتی تشییع مردگان از دوش زنان برداشته شد.

ر اسلام آمده بهشت زیر پای مادر است، بنابراین زنی که قبل از ظهور اسلام، خوار و خفیف بود، مورد تجلیل قرار گرفت و وقتی شخصیت زن در اسلام برای همگان روشن شد، خداوند متعال آیه حجاب را نازل کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران در ادامه با بیان اینکه حجاب پیش نیاز، پیش درآمد و پس درآمد دارد، عنوان کرد: وقتی خداوند مسئله حجاب را در سوره نور مطرح می‌کند، در ادامه به بحث استیذان اشاره می‌کند و در اینجا مسئله حیا و عفت و پاکی جامعه مطرح است.

وی اظهار داشت: خداوند در این سوره همچنین می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکي‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ؛ به مؤمنان بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است»؛ خداوند متعال وقتی می‌خواهد مسئله حجاب را مطرح کند، نمی‌گوید که زنان چادر بپوشند، بلکه به مردان مؤمن تذکر می‌دهد که نگاه خود را کنترل کنند و به زنان خریدارانه نگاه نکنند، پاکدامن باشند و پاکدامنی خود را حفظ کنند.

اسلام موسس حجاب نیست

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه قرآن کریم و اسلام آورنده و مؤسس حجاب نیستند، بلکه قرآن کریم درباره موضوع عفاف و حجاب، تسهیل‌کننده و تکمیل‌کننده است، گفت: بحث حجاب در اسلام موضوعیت ندارد، هدف نیست بلکه وسیله و ابزار پاک‌ماندن جامعه است.

وی با اشاره به نزدیکی همایش انتظار و راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، به موضوع «التزام رفتاری در حوزه حجاب و عفاف مطابق با شأن طلبگی» اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه، ابتدا باید بحث عفاف و حجاب در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و در جامعه روشن شود که در اینجا بحث نظری و تبیین موضوع وجود دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: با توجه به اینکه طلابی که در جامعه‌الزهرا(س) تحصیل می‌کنند، باید پاسخگوی مردم باشند، سطح انتظار در جامعه‌الزهرا(س) از همه جا بیشتر است و معنایی که ما از حجاب و عفاف در جامعه‌الزهرا(س) قصد می‌کنیم، عفاف و حجابی نیست که بیرون از جامعه مطرح است.

مجتهده گل‌گیری با اشاره به تبیین بحث نظری حجاب و عفاف، تصریح کرد: قرآن کریم و اسلام آورنده و مؤسس حجاب نیستند، بلکه قرآن کریم درباره موضوع عفاف و حجاب، تسهیل‌کننده و تکمیل‌کننده موضوع عفاف و حجاب است که در دو سوره نور و احزاب، موضوع حجاب به صورت کامل مطرح شده و شهید آیت‌الله مطهری(ره) که نابغه علم و دین در روزگار بودند، به شایستگی درباره عفاف و حجاب کتابی کامل و جامع تألیف کردند.

وی تأکید کرد: خداوند متعال در دو سوره نور و احزاب در این باره سخن گفته است، از جمله خداوند در سوره نور می‌فرماید: «لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي‏ جُيُوبِهِنَّ؛ و زیبایى‌هایشان را جز آنچه خود نمایان است آشکار نسازند و اطراف مقنعه خود را بر سینه خویش بیندازند تا سینه‌شان را بپوشاند اگر به آنان بگویى قطعاً چنین خواهند کرد»؛ یعنی روسری‌های خود را به این کیفیت که ما می‌گوییم بپوشند.

استاد جامعه‌الزهرا(س) یادآور شد: در زمان صدر اسلام روسری بوده، اما زنان درست نمی‌پوشیدند و بدحجاب بودند که خداوند در این سوره می‌فرماید گره‌های روسری خود را باز کنید تا پوشش کامل شود.

زندگی سالم

وی به آیه ۵۹ سوره احزاب اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً؛ اى پیامبر، به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو بخشى از مقنعه‌هاى خویش را به خود نزدیک کنند تا گردن و سینه آنان آشکار نشود. این پوشش نزدیک ترین راه است براى اینکه آنان به عفت و حجاب شناخته شوند و در نتیجه مورد آزار فاسقان قرار نگیرند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است».

بانو مجتهده گل‌گیری ادامه اد: در سوره احزاب که درباره جلباب آمده، منظور همان چادر است، آن زمان عبا و یا چادر را باز نگه می‌داشتند و لباس‌هایشان معلوم می‌شد که باعث دلربایی و تبرج در آن دیده می‌شد و خداوند در این آیه به زنان تذکر می‌دهد پوشش خود را درست کنند.

وی تأکید کرد: اگر زنان و مردان بخواهند در جامعه سالم زندگی کنند، خانواده‌ها مستحکم باشند و طلاق رخ ندهد، باید به توصیه‌های اخلاقی این آیات توجه کنند. بحث حجاب در اسلام موضوعیت ندارد، هدف نیست، بلکه وسیله و ابزار پاک ماندن جامعه است.

استاد برجسته حوزه علمیه خواهران بیان کرد: در این سوره ابتدا مردان مورد مخاطب قرار گرفتند و سپس خداوند در آیه ۳۱ سوره نور به زنان توصیه می‌کند که «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها؛ و به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند».

مجتهده گل‌گیری با بیان اینکه زنان می‌توانند زینت داشته باشند و از زیورآلات استفاده کنند، اما نباید زینت‌های خود را آشکار کنند، اظهارکرد: مسئله حجاب در اسلام پس از تشکیل حکومت اسلامی در جامعه مطرح شد، اکنون نیز دولت موظف به اجرای احکام حجاب است که وظایف دولت در مصوبه «اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» که سال ۱۳۷۶ در ۱۶ بند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید وجود دارد.

استاد جامعه‌الزهرا(س) در ادامه عنوان کرد: شاید این سؤال مطرح شود که اگر حجاب واجب و ترک آن حرام است، آیا حکومت باید برخورد کند، جواب ما منفی است، حکومت باید بندهای ۱۶ گانه را اجرا کند و با تبیین موضوع عفاف و حجاب، فرهنگسازی و تذکر و مدارا به ترویج عفاف و حجاب بپردازد و و اگر فردی لجبازی می‌کند و برای ایجاد بی‌حجابی در جامعه مأموریت دارد، باید برخورد شود.

زن باید طعم عدالت اجتماعی را بچشد

وی با بیان اینکه بحث حضور دولت در تبیین و ترویج عفاف و حجاب در جامعه بسیار مهم است، تصریح کرد: تبیین و ترویج عفاف و حجاب وظیفه دولت است، اما دیگران هم در کنار دولت تکلیف دارند.

مجتهده گل‌گیری ابراز کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید با تعالیم مخصوص صورت بگیرد و با برنامه ریزی دقیق و مناسب انجام شود.

وی تأکید کرد: زن باید طعم عدالت اجتماعی را درک کند، مرد بیکار در جامعه نباشد، اختلاس نباید، احترام زن در کانون خانواده و کرامت او مراعات شود و سپس از زن‌ها مطالبه حجاب داشته باشیم، ابتدا باید زیرساخت‌ها درست شود، سپس به موضوع عفاف و حجاب پرداخت.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران یادآور شد: ما باید آغوش خود را به سوی کسانی که به حجاب و عفاف اهمیت نمی دهند، باز کنیم، ما باید برای زنانی که نقش روحانی را دارند، تدابیر ویژه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما باید درهای جامعه‌الزهرا(س) و دیگر حوزه‌های علمیه خواهران را به روی کسانی که نصاب طلبگی دارند و برای طلبگی آماده هستند، باز کنیم، همچنین برای افرادی که دین را دوست دارند اما تمایلی برای طلبگی ندارند، مدارس اقماری و دوره‌ای داشته باشیم و تعالیم و معارف اسلامی برای این گونه افراد در نظر بگیریم تا نسبت به حوزه‌های علمیه و فضای روحانیت شناخت پیدا کنند و با معرفت جذب حوزه‌های علمیه شوند.

مجتهده گل‌گیری با بیان اینکه سطح انتظار و تعریف عفاف و حجاب در جامعه‌الزهرا(س) و بیرون از حوزه علمیه متفاوت است، گفت: عفاف و حجاب در جامعه‌الزهرا(س) به این معنا نیست که در این مجموعه بی حجابی هست، بلکه ما حجاب حداقلی و حجاب حداکثری و شأنی داریم، یعنی حجاب ما باید در شأن حوزه علمیه باشد.

وی با بیان اینکه وقار، شخصیت و جلالت زن مسلمان در چادر مشکی است، اظهارکرد: منظور ما از عفاف و حجاب، وقار است و وقار یک بانوی طلبه درس خوانده در حوزه علمیه باید رعایت شود.

استاد جامعه‌الزهرا(س) با بیان اینکه طلاب باید حجاب شأنی را رعایت کنند، گفت: این جمله معروف را «حَسَنات الابرار سَیّئات المقرّبین؛ کارهای نیک و حسنه خوبان، برای مقربین گناه به شمار می‌آید» شنیدید، در اینجا یک بانوی حوزوی و طلبه مقرب و ویژه است.

وی تصریح کرد: بانویی که در جامعه‌الزهرا(س) حضور دارد، یعنی مقرب است و کسی که در حوزه دین قرار می‌گیرد و داعیه رهنمایی دیگران را دارد، باید با وقار در جامعه حضور داشته باشد.

مجتهده گل‌گیری یادآور شد: کسی با زیبایی مخالف نیست، اما «إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال»؛ خداوند از همه زیباتر است، خداوند متعال از همه بیشتر ما را دوست دارد و می‌خواهد ما در کانون خانواده آرام باشیم.

وی بانوان طلبه را به مطالعه کتاب «رسائل حجابیه» توصیه کرد و گفت: بی‌حجابی باعث تخریب خاناده‌ها می‌شود و امنیت زنان در جامعه به واسطه بدحجابی از بین می‌رود.

برچسب‌ها